Skip to main content

Україна: прийнято рішення про заборону телеканалу

Скасувати заборону, покласти край обмеженням ЗМІ

(Київ) – Рішення української влади заборонити мовлення незалежного російського телеканалу «Дождь» (TV Rain) в українських кабельних мережах порушує свободу вираження поглядів і має бути скасовано, – заявила сьогодні Human Rights Watch. Відтоді, як 2014 року російська влада у рамках наступу Кремля на незалежних мовників змусила операторів супутникового та кабельного телебачення вилучити «Дождь» із їхніх мереж, в Росії цей телеканал можна дивитися тільки у потоковій трансляції в інтернеті.

«Глибоко розчаровує те, що українська влада наслідує приклад Кремля, позбавляючи голосу телеканал, який їй не до вподоби,– говорить Таня Купер, дослідниця Human Rights Watch в Україні. – ЗМІ не може бути цапом-відбувайлом у політичних іграх».

У розміщеній 12 січня 2017 року на сайті телеканалу «Дождь» заяві сказано, що український оператор кабельного телебачення «Воля» сповістив телеканал про рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення припинити мовлення телеканалу «Дождь». Нацрада довела до відома операторів кабельного телебачення, що від моменту оприлюднення рішення вони мають місяць на його виконання. Представник «Волі», йдеться у заяві телеканалу «Дождь», поінформував канал, що заборону на мовлення телеканалу було накладено через порушення ним українського закону про рекламу.

Учасниця акції протесту проти загрози закриття телеканалу «Дождь» у Москві 8 лютого 2014 року з плакатом «Нам потрібен Дождь».  © 2014 Reuters

Однак, в інтерв’ю інформаційній аґенції «Інтерфакс-Україна» член Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення заявив, що телеканал «Дождь» було заборонено ще й тому, що його передачі подавали Крим як частину території Росії. Крім того він повідомив, що кореспонденти телеканалу «Дождь» кілька разів в’їжджали до Криму безпосередньо з Росії, що є порушенням українського законодавства.

Кримський півострів перебуває під російською окупацією з 2014 року. У Всесвітній доповіді 2017 року Human Rights Watch оприлюднила свій висновок: «Дії Росії у Криму призвели до створення на півострові кризи з правами людини».

Представник телеканалу «Дождь» розповів Human Rights Watch, що Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення зв’язалася з телевізійним каналом і звернулася до нього з проханням вирішити проблему порушення закону про рекламу. Згідно з цим законом заборонено трансляцію реклами медіями тих країн, що не є членами ЄС та тих, які не ратифікували Європейску конвенцію про транскордонне телебачення. Представник телеканалу «Дождь» сказав, що канал усунув порушення і повідомив про це Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення. За повідомленням преставника відтоді українська влада не зв’язувалася з телеканалом «Дождь», аби висловити додаткові претензії або ж запропонувати каналу альтернативу блокуванню його передач в Україні.

Генеральний директор телеканалу «Дождь» Наталья Сіндєєва у заяві від 12 січня сказала: «Шкода, що Нацрада України прийняла таке рішення». Як запевняє телеканал «Дождь», в Україні його транслюють близько 90 провайдерів, які орієнтовно охоплюють півмільйона домогосподарств.

На початку 2014 року після публічних протестів деяких російських законодавців і розслідування федеральної служби з нагляду за ЗМІ (Роскомнадзор), російські оператори кабельного телебачення припинили трансляції телеканалу «Дождь». У листопаді 2016 року представники служби безпеки самопроголошеної «Донецької народної республіки» (ДНР) свавільно затримали двох журналістів телеканалу «Дождь», знищили відзнятий ними матеріал і на невизначений термін заборонили їм повертатися до реґіону.

В Україні свобода ЗМІ і далі має проблеми. У червні 2016 року указом президента було заборонено в’їзд до України 17 російським журналістам, редакторам і керівникам ЗМІ. У вересні 2015 року уряд заборонив в’їжджати в Україну протягом року кільком сотням російських фізичних і юридичних осіб, серед яких – 41 журналіст і блоґер із різних країн, зокрема з Росії, Ізраїлю, Великобританії та Німеччини. У травні 2016 президент Петро Порошенко вилучив із цього санкційного списку 29 осіб.

Міжнародні організації Freedom House та Комітет захисту прав журналістів виступили з заявами, в яких закликають український уряд скасувати рішення про заборону телеканалу «Дождь». Представниця Організації з безпеки та співробітництва у Європі з питань свободи ЗМІ охарактеризувала у твітері це рішення, як «украй руйнівне для плюралізму засобів масової інформації в Україні».

«ЗМІ є надзвичайно важливим інструментом контролю за державною владою, зловживаннями та багато якими іншими проблемами, – заявила Купер. – Захист свободи ЗМІ підштовхне Україну на правильний курс подальшої результативної реформи та політики, яка базується на повазі до прав людини».

Your tax deductible gift can help stop human rights violations and save lives around the world.

Region / Country