(ירושלים) – ארגון Human Rights Watchאמר היום כי על רשויות חמאס בעזה לבטל לאלתר את סגירת משרדיהם של שני כלי תקשורת ללא הליך תקין. טענותיהם של גורמים רשמיים ברצועה שלפיהן משרדי כלי התקשורת "פברקו" דיווחים אינן מצדיקות את סגירתם על-פי המשפט הבינלאומי. סירובן של הרשויות לספק למשרדי התקשורת עותק של צו הסגירה פוגע ביכולתן לערער על הצעד בבתי המשפט.

בהצהרה שניתנה לכלי התקשורת אמר איסמאעיל ג'אבר, התובע הכללי של עזה ב-25 ביולי 2013, כי הוא הורה על סגירת משרדי רשת השידור האזורית אל-ערבייה וסוכנות הידיעות הפלסטינית מען ברצועת עזה כיוון שהן "'פברקו' ידיעות והפיצו שמועות שווא ומידע משולל יסוד ובכך איימו על שלום הציבור ופגעו בעם הפלסטיני ובהתנגדותו". שני כלי התקשורת שידרו ופרסמו דיווחים המייחסים לחמאס תמיכה באחים המוסלמים במצרים.

לדברי טום פורטיוס, סגן מנהל התכניות בארגון Human Rights Watch, "אם הרשויות בעזה חושבות שכלי תקשורת אלה מציגים אותן בצורה מסולפת, הרי שצריכה להיות להן אפשרות לספק מידע מדויק בקלות יחסית, ולחשוף את דיווחיהם ככוזבים. אולם, אסור להן פשוט להשבית את אלה שמותחים עליהן ביקורת. פעולות אלה אינן מתיישבות עם טענותיהן של הרשויות בעזה כי הן מכבדות את חופש העיתונות". 

בדיווח שפרסמה סוכנות הידיעות איי-אף-פי ב-25 ביולי, ושבו צוטט גורם רשמי בחמאס ששמו לא ננקב, נאמר כי התובע הכללי סגר את משרדי אל-ערבייה "בגין הפצת ידיעות כוזבות באשר למסע ההכפשה נגד חמאס ועזה בנושא המתרחש במצרים". העיתון "א-ריסאלה", המזוהה עם חמאס, ציטט את דובר חמאס סאמי אבו זוהרי כמי שאמר כי אל-ערבייה "חותרת לעוות את דמותה של ההתנגדות הפלסטינית בכך שהיא מספרת לעם המצרי שקרים שלפיהם הפלסטינים מעורבים במהומות במצרים".

גורמים מצריים רשמיים וכלי תקשורת מצריים טענו כי לוחמי חמאס סייעו לבכירים באחים המוסלמים להימלט מכלא ואדי א-נטרון במהלך ההתקוממות נגד שלטונו של חוסני מובארכ בחודש ינואר 2011.

רשת אל-ערבייה מסרה לארגון Human Rights Watchכי ב-25 ביולי בסביבות השעה 16:30 הגיעו בלשי משטרה ממחלקת החקירות הכלליות למשרדיה בשכונת רימאל בעיר עזה ואמרו כי התובע הכללי הורה להם לסגור את המשרדים, כי כל אדם שייכנס אליהם צפוי להיעצר וכי אסור לאיש להוציא דבר מתכולת המשרדים.  

ראש המשרד, איסלאם עבד אל-כרים, אמר לארגון Human Rights Watch: "הבלשים לא נתנו לנו עותק של הצו. הופתענו, אבל יומיים לפני כן חמאס פרסם הצהרות נגד אל-ערבייה, אז אולי לא היינו צריכים להיות מופתעים". לדבריו, בלשי המשטרה אמרו לו כי צו הסגירה הוא "זמני" אולם לא אמרו לכמה זמן יישאר המשרד סגור. ראש המשרד אמר כי רשת אל-ערבייה לא החליטה עדיין האם לערער משפטית על הצו. "קודם ננסה לתת לדיפלומטיה הזדמנות" אמר. במשרד עובדים אחד-עשר אנשים.

סוכנות הידיעות מען דיווחה כי "גורמים רשמיים ממשרד המידע ואנשי כוחות הביטחון" סגרו את משרדיה בעזה ותשאלו את ראש משרדה שם בנוגע למאמר שפורסם ב-24 ביולי. המאמר חזר על דיווח בכלי תקשורת ישראלי שלפיו שישה מאנשי האחים המוסלמים במצרים "התגנבו לרצועת עזה כדי לתכנן התקוממות נגד הצבא [המצרי]" מטעם נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי, ראש המפלגה הפוליטית של האחים המוסלמים במצרים. סוכנות מען דיווחה כי הגישה תלונה במשרד ראש ממשלת חמאס בעזה, איסמאעיל הנייה, ובמשרד התקשורת.

צוות סוכנות מען אמר לארגון Human Rights Watchכי בלשי המשטרה סירבו למסור גם לידיהם עותק מצו הסגירה שהוציא התובע הכללי. עורך-הדין שווקי עיסא, המייצג את סוכנות הידיעות מען, אמר לארגון Human Rights Watchכי לא ראה את הצו אולם הוא מקווה לקבל פרטים נוספים ב-28 או ב-29 ביולי.

סוכנות מען ציטטה גורם רשמי בחמאס, ששמו לא ננקב, כמי שאמר כי הממשלה בעזה הורתה על סגירת משרדיה כיוון שהיא סבורה שהסוכנות "פרסמה במכוון דיווחי חדשות כוזבים בשאיפה להסית נגד עזה" וכי היא "שותפה לפשען של סוכנויות תקשורת מצריות המסיתות נגד הרצועה וממציאות שקרים כדי לפגוע בדמותה של ההתנגדות הפלסטינית".

התובע הכללי אמר כי צווי הסגירה נגד רשת אל-ערבייה וסוכנות מען הם "זמניים" אך לא ציין מתי ניתן יהיה לפתוח מחדש את שני משרדי כלי התקשורת.

בנוסף, הורה התובע הכללי למשטרה לסגור את חברת ההפקות "לנס" שמושבה בעזה כיוון שסיפקה שירותי שידור לערוץ "אַיי24-ניוז" שבסיסו בישראל. ארגון Human Rights Watchחוקר האם הסגירה מפרה את התחייבויותיה של הממשלה בעזה לקיים את הנורמות של זכויות האדם.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי עובד בחברת "לנס" אמר כי ראש משרד התקשורת הממשלתי בעזה אמר לו ב-25 ביולי כי "לנס" פועלת בניגוד להחלטה ממשלתית מחודש ינואר האוסרת על פלסטינים בעזה לעבוד עם סוכנויות חדשות ישראליות.

הממשלה בעזה, המנוהלת על-ידי חמאס, אינה זוכה להכרה בינלאומית כמדינה ולפיכך אינה יכולה לאשרר אמנות בינלאומיות לזכויות האדם. עם זאת, היא התחייבה שוב ושוב לכבד את הנורמות הבינלאומיות של זכויות האדם, לרבות חופש העיתונות.

על-פי משפט זכויות האדם מובטחת לכל אדם הזכות לבקש, לקבל ולהעביר מידע ורעיונות מכל סוג שהוא. ממשלות רשאיות להגביל את התוכן שמותר לכלי התקשורת לשדר או להדפיס אולם רק בנסיבות צרות שנקבעו בבירור, מסיבות של ביטחון לאומי, סדר ציבורי, בריאות הציבור או מוסר הציבור. ועדת האו"ם לזכויות האדם ציינה בהערה כללית כי הגבלות על הזכות לחופש הביטוי חייבות להיות "מעוגנות בחוק", וכי מותר להטילן רק למטרה לגיטימית והן חייבות לעמוד במבחנים המחמירים של צורך ושל מידתיות.