
 
 
 
 
 
 
June 1994 Vol. 6, No. 10 
 

    RRRROMANIAOMANIAOMANIAOMANIA    
    
    Restrictions on Freedom of the Press in RomaniaRestrictions on Freedom of the Press in RomaniaRestrictions on Freedom of the Press in RomaniaRestrictions on Freedom of the Press in Romania    
    
    ContentsContentsContentsContents    
 
Introduction ....................................................................................................................................................................................................................1 
Restrictions on the Print Media .........................................................................................................................................................................2 
 Amendments to the Penal Code:  The Crime of Defamation............................................................................................7 
Restrictions on the Broadcast Media..............................................................................................................................................................7 
 Television.......................................................................................................................................................................................................7 
 Radio ..............................................................................................................................................................................................................12 
Conclusions .................................................................................................................................................................................................................13 
Recommendations ..................................................................................................................................................................................................14 
 
 
    IntroductionIntroductionIntroductionIntroduction    
    
 Since the overthrow of Nicolae CeauÕescu in December 1989, Romania has made great progress 
toward the development of a free and independent press.  Today, a multitude of newspapers and 
periodicals representing a variety of viewpoints are free to publish without fear of censorship.  The 
Romanian Constitution guarantees freedom of expression, prohibits censorship and bans the suppression 
of any publication.1 
    
 Despite the progress that has been made to ensure an independent press both in practice and in 
law, there is troubling evidence of official harassment of journalists whose views are critical of the ruling 

                     

1 Article 30 of the Constitution of Romania, adopted November 21, 1991, states in pertinent part: 
 
1. The freedom to express ideas, opinions, and beliefs and the freedom of creation of any kind--orally, in writing, 
through images, by means of sound, or by any other means of public communication--are inviolable. 
2. Censorship of any kind is prohibited. 
3. Freedom of the press also implies the freedom to establish publications. 
4. No publication may be banned." 
 
However, Article 30 of the Constitution also states that: 
 
7. The law prohibits defamation of the country and the nation; provocation to war or aggression, and to ethnic, racial, 
class, or religious hatred; incitement to discrimination, territorial separatism, or public violence; and obscene acts, 
contrary to good morals. 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 2 

powers, ranging from selective denial of press credentials to the imprisonment of a journalist who wrote 
an allegory that was considered defamatory of the President of Romania.  Legislation is also pending in 
Parliament that would increase criminal sanctions to up to seven years of imprisonment for defamation of 
a public official by a journalist.    
 
 Far less progress has been made with regard to the broadcast media than regarding the written 
press.  Despite the 1992 passage of the Audio-Visual Law, which was designed to regulate and encourage 
the creation of private television and radio stations, the government still maintains a monopoly on 
nationwide radio and television broadcasting.  Human Rights Watch/Helsinki has received numerous 
complaints of biased news broadcasting and censorship of programming presented on state television, 
and in particular on Channel One, the most influential television station in Romania and the only station 
with nationwide coverage.  There were also allegations of political bias in the awarding of private 
television broadcast licenses and complaints about the secrecy of the licensing process.   By contrast, 
there were no serious allegations of bias against Romanian public radio.   
 
 Because of the high cost of television and, to a lesser extent, radio transmitters, and substantial 
limitations on the broadcast reach of licenses awarded to private operators, there are few, if any, 
meaningful, independent alternatives to public television and radio.  Not only do private broadcasters 
reach vastly smaller audiences, but many have permission to broadcast only during certain hours and 
some television stations are limited to times when few people are watching.  As a result, the control of the 
most powerful medium in the country, television, remains firmly in the hands of the state. 
 
 This newsletter documents restrictions on both the print and the broadcast media in Romania, 
based on a mission conducted by a Human Rights Watch/Helsinki representative in the fall of 1993.  
Interviews were conducted with journalists, editors, management and staff of the state-owned Romanian 
Television and Radio, as well as representatives from the Romanian government and the Parliament who 
are responsible for media policy.   
 
 
    Restrictions on the Print MediaRestrictions on the Print MediaRestrictions on the Print MediaRestrictions on the Print Media    
    
 In the four years since the fall of the CeauÕescu regime, hundreds of privately owned newspapers 
and periodicals representing a broad spectrum of political and social viewpoints have sprung up in 
Romania, replacing the heavily censored government-controlled press.  One specialist estimates that 
there are as many as 2,000 such publications, compared to about one hundred in 1989.2  Some are 
distributed nationally, while others have only a local or regional audience.  There are also a number of 
publications serving ethnic minorities and printed in languages such as Hungarian, German and Serbian.   
 
 Despite the proliferation of newspapers, press readership in Romania is relatively low and 
appears to have declined steeply since the early days of the revolution.  In 1990 Romanian newspapers 
were said to have had a combined circulation of over three million readers, out of a total population of 

                     

2 Human Rights Watch/Helsinki interview with Richard Virden, Press and Information Officer, United States Embassy in 
Bucharest, September 15, 1993, (hereinafter "Virden interview").  



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 3 

twenty-two million.3  Today, readership is estimated at less than half that much.4  At the same time, 
confidence in the press is extremely low.  According to a poll commissioned by the U.S. Information Agency 
between May 15 and May 29, 1993, "half the public express little or no confidence"5 in the press. 
 
 In interviews with Human Rights Watch/Helsinki, a number of journalists attributed this loss of 
confidence in the press to at least two factors.  First, although the press was in the forefront of the fight for 
a new society after the fall of communism, it still bears the scars of its long history of censorship.  During 
the CeauÕescu regime, journalists lacked the freedom to report the news or exposure to professional 
standards of journalism.  As a consequence, many publications are struggling to attain a level of 
professionalism would build public confidence in the reliability of their reporting. 
 
 Second, many experienced journalists at some of the most important dailies and weeklies were 
professionally active before the revolution and have compromised communist pasts.  As one editor 
observed, "it was impossible to work in Romania at that time without compromise."  The aroma of 
complicity that these journalists bring with them to their new publications has further eroded public 
confidence in the press.  "They used to be the voice of the dictatorship,"  observed Pavel Câmpeanu, a well-
known dissident during the CeauÕescu era who has studied the Romanian media closely.  "Now, from one 
day to the next, they have changed their views without explanation, giving the impression that, since they 
lied before, why would they not sell their profession and lie again?" 
 
 The most widely read publication in Romania is Evenimentul Zilei, a daily tabloid that began 
printing in 1992 and now boasts a circulation of 600,000,6 followed by România Liber|, Tineretul Liber and 
Adev|rul, with an estimated circulation of about 100,000 each, approximately one-tenth as much as in 
1990.  There are also a number of smaller publications, some of which cater to ethnic or regional 
audiences.   For example, the national German-language newspaper, Deutsche Zeitung, has a circulation of 
5,000, down from 22,000 in 1990.7  Na�a Re�, a Serbian weekly in TimiÕoara, counts only 2,300 readers from 
among a population of some 30,000 Serbs in the Romanian Banat.8  The Hungarian weekly in Baia Mare, Új 
Szó, has a circulation of 4,500, but, based on its estimate that four people read each edition, places its true 
readership at closer to 18,000.9  

                     

3 Human Rights Watch/Helsinki interview with John Doe ("a pseudonym"), an editor who commissioned a survey of 
Romanian newspaper readers, Bucharest, September 21, 1993. 

4 Human Rights Watch/Helsinki interview with Ilie Ôerb|nescu, former editor of Tineretul Liber, Bucharest, September 
15, 1993, (hereinafter "Ôerb|nescu interview").  (Tineretul Liber was bought by Evenimentul Zilei in early 1994.) 

5 U.S. Information Agency, "Opinion Research Memorandum," July 23, 1993, p. 2. 

6 Virden interview. 

7 Human Rights Watch/Helsinki interview with Emmerich Reichrack, editor-in-chief of Deutsche Zeitung, Bucharest, 
September 15, 1993, (hereinafter "Reichrack interview"). 

8  Human Rights Watch/Helsinki interview with Mi�kovi� Srboljub, editor of Na�a Re�, TimiÕoara, September 17, 1993, 
(hereinafter "Srboljub interview"). 

9 Human Rights Watch/Helsinki interview with Mária Szilveszter, editor-in-chief, and Anna Coltz, president, of Új Szó, 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 4 

 
 In interviews conducted in September 1993, a cross-section of independent journalists, editors 
and publishers stated categorically that they enjoyed unfettered freedom to print what they wish without 
fear of censorship.  One editor told Human Rights Watch/ Helsinki, "Freedom of the press is the real victory 
of the revolution -- perhaps the only one.  It is an island in an undemocratic sea."10   Many journalists 
attribute their relative freedom from harassment to the government's preoccupation with television, a 
medium with broader reach and impact in Romania.   
 
 Although there have been no reported prior restraints of publications, several newspapers have 
been denied access to official press conferences or have seen their credentials revoked because of 
unflattering articles they published about the government.  For example, the editor of Cotidianul, a daily 
published in Bucharest, complained that Parliament once suspended the newspaper's press credentials 
for four weeks in retaliation for the publication in November 1991 of a cartoon that criticized members of 
Parliament.  România Liber|, a daily published in Bucharest, reported similar, but less lengthy, sanctions. 
Evenimentul Zilei, a daily published in Bucharest, has been barred from presidential and parliamentary 
press conferences on a number of occasions because its reporting displeased the government.  At the 
time of our mission, the newspaper was forbidden to attend presidential press conferences because it had 
allegedly published inaccurate news articles critical of President Ion Iliescu.   
 
 Reactions among members of the press to this form of retaliation ranged from outrage to disdain.  
Officials at both Evenimentul Zilei and România Liber| said that their exclusion from official press functions 
had little effect on their ability to gather news and, in some cases, even enhanced their reputations as 
aggressive journalists.  Evenimentul Zilei, for example, proudly proclaimed on page one that it was "subject 
to presidential sanctions,"  and its editor Ion Cristoiu dismissed the sanctions as childish bad form, rather 
than serious human rights violations: "In fairness, we must distinguish between political oppression with 
fascist tendencies and daily chicaneries that happen to everyone.  This is not an attack on the freedom of 
the press, just a lack of common sense and proper behavior." 11   
 
 Others, however, viewed these sanctions as serious attempts to punish the press for expressing 
opinions critical of the ruling party and to create an atmosphere in which journalists will censor 
themselves.  Subsequent events appear to bear out some of these fears.  For example, according to a report 
broadcast by Radio Bucharest on February 17, 1994, Nicolae Andrei, a journalist from the town of Craiova, 
was arrested on February 14, 1994, for having published two allegorical stories that were considered 
insulting to President Ion Iliescu.  He was subsequently released and is currently awaiting trial.  In 
addition, legislative efforts are underway to increase criminal sanctions against the press for the crime of 
defaming public officials.  Finally, a number of government agencies and the Supreme Court in Bucharest 
have banned its employees from giving news to journalists by telephone, as part of the government's 
policy of barring journalists from access to government information.12  Human Rights Watch/Helsinki is 
                                                                  

Baia Mare, September 20, 1993. 

10  Ôerb|nescu interview. 

11 Human Rights Watch/Helsinki interview with Ion Cristoiu, Bucharest, September 22, 1993. 

12 International Freedom of Expression Exchange Clearing House, Communique Vol. 3 #13, Toronto, March 28, 1994. 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 5 

concerned that these actions may have a chilling effect on the independence of the press.  
 
 Another form of harassment is the official leaking of information to discredit journalists who have 
exposed corruption or offended a member of the government.  Pavel Câmpeanu, a former dissident who is 
now a writer and a professional observer of the media, cited the example of two journalists at România 
Liber| who once wrote an article that displeased the head of the new security police.  In retaliation, the 
official released documents to other journalists showing that the reporters had been members of the 
infamous Securitate, or secret police, under CeauÕescu.  The message, Câmpeanu said, is clear: "The 
government can hurt you if you step out of line."13 
 
 Câmpeanu and others consider such incidents the inevitable consequences of a compromised 
press, where many journalists who now control the most important dailies and weeklies previously acted 
as the voice of the dictatorship.  "Although the press is free in its relations to the authorities," noted 
Câmpeanu, "it is not free from its past."14   
 
  Most journalists agreed, however, that, for the moment, the most significant external pressure on 
the press is economic, not political.  In the words of one editor: 
 
 Everyone can criticize [President] Iliescu.  Everybody is independent from this point of 

view.  But money is the issue in Romania.  Newspapers are owned by businessmen who 
need to survive, get telephones, find offices and so forth.  It is impossible to be 
independent of the power in Romania."15    

 
 Compounding this problem is the absolute monopoly that the government held over printing 
presses, newspaper supplies and means of distribution during the communist era.  In a country where few 
publications can afford their own presses or distribution networks, most are still dependent on the 
government to provide them.  The exceptions are the stronger newspapers, like Evenimentul Zilei, which 
has a largely independent printing and distribution operation.  During the first year after the revolution, the 
press accused the government printers of discrimination.  In 1990, if the typographers did not like the 
politics of a particular paper, they charged it more or delayed publication.16  There were no such 
accusations during our recent mission.   
 
 Instead, complaints arose largely at the local level and centered around the distribution system.  
Several minority language and opposition newspapers charged that hostile local postal and distribution 
authorities have periodically damaged their circulation by delivering their newspapers significantly later 
than those of their more conservative, pro-government rivals, which in some cases destroyed them.  In 
TimiÕoara, for example, the Serb weekly Na�a Re� and the opposition daily TimiÕoara accused local 

                     

13 Human Rights Watch/Helsinki interview with Pavel Câmpeanu, Bucharest, September 18, 1993. 

14 Ibid. 

15 Ôerb|nescu interview. 

16 Virden interview. 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 6 

officials of impeding the papers' distribution outside the county (judeÛ) and delaying delivery for as many 
as two or three days after the arrival of the more conservative RenaÕterea, so that the articles had ceased 
to be newsworthy.   
 
 The editors of the newspaper TimiÕoara informed Human Rights Watch/Helsinki that it had lost 
about 2,000 subscribers as a result of such delays and further charged that Rodipet (the government 
distribution system) displays right-wing papers such as RenaÕterea, Europa and România Mare 
prominently in government kiosks while relegating TimiÕoara to the back.  A Hungarian- language 
publication complained that bundles of its newspapers containing information that displeased employees 
of Rodipet had occasionally been dumped from trains under the control of Rodipet and were found days 
later in fields beside the railroad tracks. At other times, the papers were reportedly taken to the wrong 
destination and delivered very late, with a letter of apology.17  By contrast, Új Szó, the independent, 
Hungarian-language weekly published in Baia Mare, with a circulation of 4,500, did not report such 
problems. 
 
 At present, the government is still the sole producer of newsprint, because of the high cost of 
starting a paper factory.  Publishers complain that government supplies are costly.  Although some 
suspect that the government maintains these prices artificially high to pressure private, opposition 
newspapers, no one reported any recent, verifiable instances of political manipulation of the means of 
production to favor or punish any publication.  As one editor said, "This is an economic problem that is not 
directed against any paper but against privatization.  The government says it wants to privatize, but it is 
doing it slowly, with high taxes and bureaucratic hurdles and is not helping businesses take over 
government functions."18   
 
Amendments to the Penal Code: TAmendments to the Penal Code: TAmendments to the Penal Code: TAmendments to the Penal Code: The Crime of Defamationhe Crime of Defamationhe Crime of Defamationhe Crime of Defamation 
 
 Human Rights Watch/Helsinki is troubled by draft amendments to the Penal Code (hereinafter 
"draft amendments") related to the crime of defamation ("insult|"  "calomnie" and "ultraj"), which were 
approved by the Romanian Senate on November 11, 1993 and are currently under consideration in the 
Chamber of Deputies. 
 
 Articles 205 and 206 of the draft amendments, which aim to protect the honor and reputation of 
private citizens, provide increased penalties when the defamatory statements occur in the press.  For 
example, under Article 205, defamation that would ordinarily be punished by "a prison term from one 
month to one year, or a fine" increases to "a prison term from three months to three years, or a fine" when 
the press is involved. 
 
 The amendment to Article 239 is especially troublesome.  Its aim is to protect public officials while 
they are carrying out their official duties.  Under Article 239, the punishment for crimes set out in Articles 
205 and 206 is increased to "a prison term from six months to four years" when the victim is a public 

                     

17 Human Rights Watch/Helsinki interview with Román GyÅzÅ of Orient Express, Bucharest, September 24, 1994. 
 

18 Reichrack interview. 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 7 

official.  If the victim is "the President, a member of the Parliament, a member of the government, a 
magistrate, a judge of the Constitutional Court or a member of the Financial Court (Curtea de Conturi), a 
police officer, the gendarmerie, or another military person," the maximum prison term increases to seven 
years. 
 
 The draft amendment to Article 239 represents a serious threat to freedom of expression 
generally, and to freedom of the press specifically. If adopted, it is likely to have a negative impact on the 
right of journalists to impart information and ideas without government interference, and on the right of 
the Romanian public to receive such information and ideas.     
 
 
    Restrictions on the Broadcast MediaRestrictions on the Broadcast MediaRestrictions on the Broadcast MediaRestrictions on the Broadcast Media    
    
TelevisionTelevisionTelevisionTelevision 
 
 Television is the single dominant communications medium in Romania.  More Romanians obtain 
their news from television than from any other source.19  By far the most influential broadcaster is the 
state-controlled Romanian Television's (RTV) Channel One, the country's only truly nationwide television 
station.20  Whereas the press and private television stations often do not reach the small villages in the 
Romanian countryside, Channel One covers the entire nation.  Although Romania was one of the first 
countries in Eastern Europe to pass a broadcast law21 and has issued forty-one television licenses, none of 
the fourteen private television stations actually in operation is in a position to compete with Channel One.22 
 There are no private television stations with nationwide coverage.  By order of the Ministry of 
Telecommunications, each private local station has low power and a restricted broadcast range.23   
 
 Despite television's dominance, a survey conducted by the United States Information Agency 
found that less than 50 percent of the population has confidence in what it sees on RTV.24  The problems 

                     

19  For example, a survey conducted by RTV between August 17 and August 23, 1992, found that 40 percent of those polled 
reported that their main source of information about the national electoral campaign was television, compared to 8.2 
percent for the press and 4.5 percent for radio.  Media Monitoring Unit of the European Institute for the Media 
(hereinafter "EIM"), The 1992 National Elections in Romania: Coverage by Radio and Television, Manchester-Dusseldorf, 
November 1992, p. 20. 

20 Although Channel Two operates on a nationwide frequency, it  covered substantially less than 40 percent of the 
country at the time of our mission. 

21 Legea Audiovizualului, enacted May 25, 1992. 

22 The Audio-Visual Commission has also issued eighty-two radio licenses, of which twenty-nine stations are actually 
on the air, and 196 cable television licenses.  All of the private radio and cable licenses are for limited geographic 
areas.  Romanian Radio, operated by the state, has three national radio stations which cover the country but lack the 
influence of Channel One. 

23 Current licenses for private television stations are restricted to one kilowatt of transmission power or less. 

24  According the survey, conducted for the USIA between May 15 and 29, 1993, 48 percent of the Romanian public 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 8 

with public television stem in large part from the government's virtual monopoly of the medium and are 
compounded by national television's perennial debt, which reduces it to the role of supplicant, always on 
the brink of bankruptcy and dependent on the goodwill of the authorities.  Unlike the press or radio, 
Channel One appears to be the focus of usually subtle, but in some cases overt political pressures that 
result in unbalanced news programs and occasional instances of censorship and harassment of reporters 
because of the political content of their work. In addition, the Director-General of RTV at the time of our 
mission, Paul Everac,25 was a man known for his extreme political views and his inappropriate use of 
national television to propagate them.26   
 
 Human Rights Watch/Helsinki received numerous reports of bias in RTV's reporting of political 
events.  Reports of bias surrounding RTV's coverage of the presidential and parliamentary elections held in 
September 1992, for example, were especially troublesome.27  Pro-DemocraÛia, an independent civic rights 
monitoring and educational organization, recorded and analyzed RTV's news coverage of the six 
presidential candidates and the percentages of time each received during the week of August 31 to 
September 6, 1992, and found that President Iliescu appeared 42.7 percent of the time, while his chief rival 
Emil Constantinescu was not mentioned in any news programs.28  As the European Institute for the Media 
(EIM) noted in its report on media coverage of the elections, "Such omission is unlikely to have been 
accidental."29  Pro-DemocraÛia also noted that the ruling National Salvation Front received a 
disproportionate share of broadcast news time during the sample period from August 24 to August 30, 
1992.30  According to the EIM, RTV did not even cover what the Institute termed "probably the largest 
political demonstration of the electoral campaign,"31 held in central Bucharest on September 23, 1992, by 
Mr. Constantinescu's party, the Democratic Convention.  EIM reported that although the rally was well 
publicized beforehand, RTV did not send a cameraman and refused to accept a videotape provided by the 
                                                                  

lacked confidence in public television, compared to 45 percent who said they had confidence in it.  U.S. Information 
Agency, "Opinion Research Memorandum," p. 1.  By contrast, 69 percent of the public expressed confidence in public 
radio, while only 30 percent voiced confidence in the press.  

25  Mr. Everac was replaced in early 1994 by Dumitru Popa. 

26 Just prior to the evening news on Saturdays, when television audiences throughout the country were at their peak, 
Mr. Everac had his own broadcast.  Using public television as a pulpit to expound his personal ideology, Mr. Everac 
frequently targeted foreigners and ethnic minorities for abuse, without allowing others the opportunity to present their 
opinions or to respond to his.  

27 Human Rights Watch/Helsinki interview with Gilda Lazar, reporter for the newspaper România Liber| and Radio Free 
Europe, Bucharest, September 1993. 

28 Bucharest Spectator, September 15, 1992. 

29 European Institute for the Media, "The 1992 National Elections in Romania," p. 31. 

30 Revue de la Presse Roumaine (published by the French Embassy), September 10, 1992.  The Front received 15.5 
percent of broadcast news time compared to 1.9 percent for the Democratic Convention, the party of President Iliescu's 
main rival. 

31 European Institute for the Media, "The 1992 National Elections in Romania," p. 35. 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 9 

Democratic Convention.32 
 
   There were also many complaints that Channel One is biased in its coverage of Parliament.  For 
example, when reporting on proceedings in the Senate, it was said that the evening news program 
frequently broadcasts actual excerpts from the speeches of certain senators with nationalistic 
tendencies.33  However, the speeches of other senators, including leaders of the opposition, are generally 
summarized.34 
 
 Opposition members of Parliament charged that Channel One gives a biased view of parliamentary 
proceedings by filming seats occupied by the government before lunch, when they are filled, and those of 
the opposition at times when they are empty.  They further claim that opposition members of Parliament 
are rarely identified by name or party.  One member of the opposition stated: 
 
  [State television] doesn't want members of Parliament to appear with their own 

personality or the Parliament to appear as an independent entity.  It seeks to discredit 
Parliament in the eyes of the people.  There will be fifteen minutes of news showing the 
president and his colleagues as an active, efficient government.  But Parliament will be 
presented as a vague, chaotic body.  This is done to people who are used to seeing strong 
leaders and unused to a democratic body, such as the Parliament.35  

 
 There have also been several reported instances of direct state interference with television 
programming as well as harassment of television reporters because of the political content of their work.  
One of the most serious incidents occurred in early 1993 when a high-ranking government official ordered 
the removal of a science program scheduled on Channel One to make way for a program criticizing the 
president of the court36 that had ruled against President Iliescu in an electoral matter.  Iliescu's lawyer, 

                     

32 In its summary, the European Institute for the Media concluded:  
 
  "The incidents reported reveal some degree of imbalance and inference of bias in media coverage, but the 

cases were diverse in character and insufficient in number and direction to prove consistent interference.  
Nevertheless, there was a tendency for the newscasts to benefit the incumbents, but as we point out, such 
features are not unknown in recognized democratic political systems...." 

 
Ibid., p. 43. 

33 Those interviewed reported, for example, that the speeches of Senator Corneliu Vadim Tudor and Senator Adrian 
P|unescu are often given airtime. 

34 Interview with Dumitru Iuga, president of the Independent Trade Union of the Television, Bucharest, September 1993, 
(hereinafter "Iuga interview"). 
 

35 Human Rights Watch/Helsinki interview with Alexandru Sassu, member of the Chamber of Deputies, Democratic 
Party, Bucharest, September 13, 1993. 

36  The president of the court was Corneliu Turianu. 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 10 

who had subsequently become the Minister of Justice, reportedly previewed the program more than once 
with then director-general of RTV, Paul Everac, in an effort to control its content.   
 
 In another incident in 1993, a number of sources reported that Channel One censored the second 
of a two-part series exposing corruption among the Financial Guards, a state entity that was said to have 
sold confiscated goods illegally.  The program was simply never shown.  Not long afterwards, the reporter 
who investigated the story was interrogated by the police about travel expenses she had claimed on 
another project.37   
 
 In a third instance, two television journalists38 were disciplined for airing a program on the history 
of the Romanian monarchy after the visit to Romania of former King Mihai, a controversial figure unpopular 
with the government.  Although neither was officially demoted, they were removed from the news division 
and transferred to other departments.  This action was seen by many journalists as a warning to other 
employees, and the news commentary program on which the segment appeared was discontinued.    
 
 Minority language broadcasts on state-controlled television have been restricted during the past 
two years.  On February 3, 1991, the then-president of Romanian Television and Radio, R|zvan Theodorescu, 
announced that the television program schedule would be reorganized, as a result of which the number of 
hours of minority programming would be reduced.  The Hungarian programming was reduced from three 
hours and fifty minutes weekly to three hours.  More important, however, Theodorescu announced a 
decision to transfer half of the Hungarian-language programming (ninety minutes) from Channel One, with 
nationwide reception, to Channel Two, which is not received in the areas where most ethnic Hungarians 
live. 
 
 Similarly, according to Directive 132, which was announced by the RTV leadership on January 29, 
1993, news and current events were to be banned on minority-language broadcasts on Channel One.  The 
directive restricted such programming to cultural and "traditional" themes with an "ethnographic or 
folklore" focus.39  To date, this order has been largely ignored.  However, it remains on the books and may 
be enforced at any time. 
 
 Many questions have been raised about the allocation of television broadcast licenses by the 
national Audio-Visual Council.  The council generally makes its decisions in secret.  Although required by 
law to give reasons for its licensing decisions, it rarely does so.  Licenses, which are valid for seven years, 
may be issued with such stringent conditions that stations have difficulty surviving.  For example, 
operators complain that their broadcast range is often so small that the license has little value.  No local 
station is permitted more than one kilowatt of transmission power.  In a large city like Bucharest this does 
not pose a great problem, because a thousand- watt transmitter can potentially reach one million 

                     

37 Iuga interview. 

38 Gabriel Giurgiu, then the executive producer in charge of internal affairs for the news division of Channel One, and 
Radu CoÕarc|, a television reporter.   

39 Human Rights Watch/Helsinki interview with Ildiko Schiffhauser, director of German programming at RTV, Bucharest, 
September 22, 1993. 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 11 

households.40   Some operators, however, complain that they cannot attract enough investors or 
advertisers to survive because their stations are too weak and their markets too small.  For example, 
according to the International Media Fund, the license for the city of Arad restricts the operator to one-half 
kilowatt of power and a thirty-five-meter antenna, and as a result the station cannot reach half of the city's 
inhabitants.41  Because of their limited broadcast range, private television channels pose little threat to the 
government's dominance of broadcasting.42 
 
     Further questions surround the licensing decisions themselves, where there is substantial room for 
political influence.  For example, the Audio-Visual Council denied a license to a station in Oradea that had 
been broadcasting for three years, had expressed an anti-government bias and appeared sympathetic to 
Hungarians.  Instead, it awarded a license to a group from Bucharest with no ties to the local community, 
despite a preference in the Audio-Visual Law for licensees with local involvement.  There were additional 
allegations that a candidate was awarded a license for a television station in ConstanÛa because it 
promised to carry a patriotic program entitled "Pro Patria."43 
 
RadioRadioRadioRadio 
 
 Romanian public radio, (Radiodifuziunea Român| or "RDF"), has three stations that broadcast 
nationwide, one with primarily news programming, a second with cultural programming and the third 
broadcasting a mixture of the two.  There are also a number of regional public radio stations.  Minority-
language programming is broadcast on both national and regional stations.   At the time of our mission, RDF 
was hoping for the passage of legislation that would make clear its independence from RTV.  Currently 
Romanian Radio and Television are part of the same entity.  Public radio in Romania is supported by a 
subscription fee of 180 Lei per household (approximately US 114), however only two million of the seven 
million households in Romania pay the monthly charge.  RDF has more credibility in Romania than public 
television.  Most of the journalists and media watchers interviewed told Human Rights Watch/Helsinki that 
RDF's news programming is reasonably balanced.  There were no complaints of overt censorship or ethnic 
provocation.  In the words of one observer, "Romanian radio tried and succeeded after the revolution to 
earn a reputation for honest, unbiased journalism."44   Eugen Preda, the director-general of Romanian 

                     

40 Human Rights Watch/Helsinki interview with Adrian Sârbu, Bucharest, September 15, 1993.  Mr. Sârbu is an owner of 
Media Pro, an independent television and radio operator which, among other things, has a license to operate a 
television station in Bucharest, where he hopes to put in place a one-thousand-kilowatt transmitter for the 
transmission of CNN news. 

41 Human Rights Watch/Helsinki interview with Cristian Constantinescu, International Media Fund, Bucharest, 
September 24, 1993. 

42 Like the private press, private radio and television broadcasters report that they are free to voice their opinions 
without interference from the government. 

43 Human Rights Watch/Helsinki interview with Ionel David, Soros Foundation, Bucharest, September 18, 1993, 
(hereinafter "David interview"). 

44 Human Rights Watch/Helsinki telephone interview with Yolanda Staniloiu, former member of the National Audio-
Visual Council, Ithaca, September 12, 1993. 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 12 

Radio, explained that because radio is less visible than television, it presents less of a target for political 
influence and pressure.  However,  Mr. Preda has instituted a policy of avoiding controversial issues in an 
effort to maintain his independence: "I agree with Bismarck: 'In political life I believe in turning angles into 
curves.'"45  For example, Mr. Preda has a standing policy forbidding the broadcasting of controversial 
programs about the Romanian army, any ethnic group, or Romanian foreign policy. 
    
 Private broadcasters similarly reported no interference with the content of their programming.  
Because the cost of starting a small station is low -- approximately US $5,00046 -- eighty-two small stations 
have been granted licenses, and twenty-nine have actually begun operation.47  There are, however, no 
national, private radio stations, because the cost is prohibitive.  One station manager who is familiar with 
the economics of radio estimated that it would take one hundred three-kilowatt transmitters to establish 
national coverage.  "No one has the money.  It would take years to get back the return on the investment, 
because radio is not profitable.  We pay western prices for the technology and receive Romanian 
revenues."48  
 
 Because few cities49 have the commercial base to support a local television station,50 some 
observers believe that the future of independent broadcasting, even on a regional level, lies with private 
radio.51 
 
 
    ConcConcConcConclusionslusionslusionslusions    
    
 Romania has made significant progress over the past four years toward establishing free and 
independent media.  The print media, including numerous publications that are critical of the government, 
operate free of governmental interference. However, on occasion, there have been efforts by the Romanian 
government to restrict journalists' access to information, and occasionally, journalists critical of the 
government have been targeted for harassment.  Of special concern is legislation currently pending in 
Parliament that would increase criminal penalties to up to seven years of imprisonment for defamation of 
a public official by a journalist.  
 
                     

45 Human Rights Watch/Helsinki interview with Eugen Preda, director-general of RDF, Bucharest, September 16, 1994. 

46 Human Rights Watch/Helsinki interview with Daniel Klinger, manager of Uni Plus radio station in Bucharest, 
Bucharest, September 24, 1994. 

47 Virden interview. 

48 Ibid. 

49 According to Ionel David, those cities include Bucharest, BraÕov, TimiÕoara and possibly Baia Mare. 

50 A less expensive alternative to traditional broadcast television is cable television.  According to Richard Virden of 
the U.S. Embassy in Bucharest, some 196 cable television licenses have been issued in Romania. 

51 David interview. ("With $15,000 you can have a super radio station.")    



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 13 

 Romanian broadcast media have been a greater target of government control and restrictions 
than have the print media.  In part, this is due to the nationwide reach of Romanian Television's Channel 
One.  The decrease in newspaper readership and the corresponding increase in the television audience 
make the state-owned RTV a powerful tool of the government.   
 
 Although Channel One presents a range of viewpoints, it favors the government in its broadcasts 
and it uses a variety of techniques to portray opponents of the government in a negative light.  Channel One 
has also been used as a forum for highly nationalistic and anti-minority propaganda. 
 
 Local television stations are being established in Romania, but licensing conditions and economic 
obstacles make it difficult for them to survive.  Due to their limited broadcast range, these stations present 
little threat to the government's virtual monopoly of the broadcast media. 
 
 
    RecommendationsRecommendationsRecommendationsRecommendations    
    
 Human Rights Watch/Helsinki calls on the Romanian government to take an affirmative position in 
support of freedom of the press.  This support includes, by definition, press that is critical of members of 
the government and of Romania.  Human Rights Watch/Helsinki urges the government to take positive 
steps to foster the free exchange of different views.  Specifically, Human Rights Watch/Helsinki calls on 
the Romanian government to: 
  
 - propose legislation to repeal laws that penalize the press, particularly those laws that make it a 
crime to criticize government officials and the Romanian state;  
 
 - propose legislation that guarantees the non-discriminatory allocation of private broadcast 
frequencies; 
 
 - guarantee access of journalists to government press conferences and other sources of press 
information such as press releases and public position papers, on a non-discriminatory basis; 
 
 - enforce the Audio-Visual Law requirement that the Audio-Visual Council make public its reasons 
for licensing decisions. 
 
 In those situations in which the state still has a virtual monopoly on nationwide television 
broadcasting, such as is the case in Romania, it is particularly incumbent upon the state to: 
 
 - guarantee that a wide variety of points of view are given equal access to state television and that 
such views are freely and fairly aired; 
 
 - ensure that state resources are allocated in a manner that does not discriminate on the basis of 
political opinion; 
 
 - propose legislation and regulations that assure the editorial independence of state-funded 
media. 
 



  
 
Restrictions on Freedom of the Press Human Rights Watch/Helsinki 
 

 14 

 *     *     * 
 
 This report was written by Rob Levy, Senior Lawyer for New York Lawyers for the Public Interest, and 
is based largely on information gathered during a Human Rights Watch/Helsinki mission to Romania in the 
fall of 1993.  The report was edited by Holly  
Cartner, Counsel to Human Rights Watch/Helsinki. 
 
 Human Rights Watch is a nongovernmental organization established in 1978 to monitor and 
promote observance of internationally recognized human rights in Africa, the Americas, Asia, the Middle 
East and among the signatories of the Helsinki accords.  Kenneth Roth is the executive director; Cynthia 
Brown is the program director; Holly J. Burkhalter is the advocacy director; Gara LaMarche is the associate 
director; Juan E. Méndez is general counsel; and Susan Osnos is the communications director.  Robert L. 
Bernstein is he chair of the executive committee and Adrian DeWind is vice chair.  its Helsinki division was 
established in 1975 Helsinki accords.  It is affiliated with the international Helsinki Federation for Human 
Rights, which is based in Vienna.  the staff includes Jeri Laber, executive director; Holly Cartner, counsel; 
Erika Dailey, Rachel Denber, Ivana Nizich and Christopher Panico, research associates; Chritina Derry, Ivan 
Lupis, Alexander Petrov, and Isabelle Tin-Aung, associates; and Zeljka Marki� and Vlatka Miheli�, 
consultants.  The advisory committee chair is Jonathan Fanton; Alice Henkin is vice chair. 


