MIDDLE EAST WATCH
THE FUND FOR FREE EXPRESSION

DiviSioNS OF HUMAN RIGHTS WATCH

July 1993 Volume 5; Issue 2

Lehanon's Lively Press
Faces Worst Crackdown Since 1976

Government Shuts Down
Three Dailies, One TV Network

Police Given Free Hand
To Censor Leaflets, Plays and Films

Between April 29 and May 28, in a move unprecedented since Lebanon's civil war, the
Hrawi government shut down four news organizations and filed
criminal charges against four journalists for violating Lebanon's
restrictive press regulations. The recent measures recall the fall of 1976,

when the newly arrived Syrian troops forcibly shut down five
newspapers in Beirut.

The Hrawi government's actions underscore its intolerance of dissent and belie its stated
commitment to freedom of expression. Having taken several steps to
restrict the freedom of political opposition and secured the election of a
loyal parliament, President Hrawi and Syria, the primary power broker

in Lebanon, have moved to muzzle the press, the only remaining outlet
for dissent.




485 Fifth Avenue 1522 K St NW, #910
New York, NY 10017 Washington, DC 20005
(212) 972-8400 (tel) (202) 3711-6592 (te)
(212) 972-0905 (fax) (202) 311-0124 (fax)



TABLE OF CONTENTS

Summary of Findings 3

Recommendations 4

Introduction 9

I. Campaign Against the Press Escalates - April-May 1993

1.Closing the ICN Television Station 6

2. Closing the Nida'Al-WalanDaily 9

3. Closing the A/-SafirDaily 1

Reactions to the Closure of 2/-Safir 12

The Government Retreats 19

A Police Brawl 16

4. Reasons for Closing AF-Safir 1

9. Closing the A/-SkargDaily 21

I1. Previous Media Restrictions Under President Hrawi

1. Censorship by Intimidation: The Civil War and Syria's Role 22

2. Resurrecting Civil-War Measures 24

3. Censorship in the Name of Reconciliation 26

4, Gentral Authority Tentatively Restored 1990-91 21

5.The 1992 Elections Campaign 29

6. Attempt to Revive State Monopoly of Radio and TV 32

lil. Tightening the Media Straitjacket

1.Publications Law 34

2. Limiting the Number of Periodical Political Publications 34

3.Banned Topics 35

4. State Secrets Regulation 36

9.Censorship Decrees 31

6. Post-Publication Restrictions Reinforced: Legisiative Decree 104 38

1. Prior Censorship of Non-Periodicals, Films and Plays 39

Leaflets and Press Releases 39
Theater, Cinema and Books

A Play Banned a0

Film "Detained"” mn

Police Censorship of Art and Culture 42

8.The Ultimate Gag: Media Policy Statement of April 1992 a

Lebanon's Lively Press Under Attack 3 July 1993



Afterword: A New Crisis in Lehanese Journalism?
Acknowledgments

48

July 1993

Middle East Watch/Fund for Free Expression



SUMMARY OF FINDINGS

0 On April 29, ICN, an outspoken TV station, was closed down. It was accused of fomenting
sectarian strife hy reporting on an alleged plan by Prime Minister Hariri to Islamize
Lebanon, hut ample evidence suggests that it was ICN's regular airing of views in political
opposition of hoth the Lebanese and Syrian governments which led to its shutdown.

0 On April 30, Nida' al-Watan, a daily newspaper, was shut down and accused of the same
offense as ICN. The newspaper and ICN are hoth owned hy Henry Sfair, a Maronite Catholic
maverick politician with no major party allegiance. The paper's critical opinion and
coverage of government policy appear to he the real reasons for closing it and filing
criminal charges against its publisher, Muhammed Shams al-Din, who faces three years in
prison, if convicted.

0 On May 11, a/-Safir, an influential left-of-center daily, was closed for publishing an Israeli
working paper presented at the Middle East peace negotiations in Washington. Faisal
Salman, its publisher, and Ibrahim al-Amin, a writer, face up to three years in prison for
publishing an article ahout the alleged Islamization plan. Although this was the stated
reason, the paper's critical coverage of Saudi Arabia was most likely the deciding factor.
Lebanon has heen assiduously cultivating relations with the oil-rich Arab states and
soliciting aid, investment and trade. Rafiq al-Hariri, Lehanon’s Prime Minister, is known to
he a close associate of King Fahd and a husiness partner of the Saudi royal family. In
addition, the paper's mild dissent on the peace negotiations embarrassed the Lebanese
government and Syria, a country that has ensured favorable press for itself, despite its
ahysmal human rights record, in Lehanon, including in a/-Safir.

0 On May 28, a third daily, 2/-S/karg was closed after it published a cartoon unflattering to
President Hrawi's family. Insulting the president is an offense that carries a sentence of
three years in prison. The fact that President Hrawi personally ordered this paper closed
despite its openly pro-Syrian policy was significant. However, it appears that those close
links led the government to rescind the closure within two days.

(1] Although unprecedented in magnitude, the recent actions against the press are
consistent with policies followed by the Hrawi government. Since coming to power in
Novemher 1989, it has revived many of the methods employed during the civil war to
repress the media. Press regulations passed during the war have heen resurrected and
zealously enforced. New regulations were adopted to further stifle the media.

0 In an attempt to enforce its monopoly over the ownership of TV stations, the government is
threatening to close all 45 private TV stations, which were established despite the
monopoly. In the meantime, it has issued extremely restrictive media guidelines and has
put a legal and economic syueeze on those stations to drive them out of business.

0 The Hrawi government's vigorous prosecution of violators of press laws is not matched hy

Lebanon's Lively Press Under Attack 5 July 1993



similar zeal in the investigation of attacks on the press, including assassinations.

0 The Directorate of Public Security, the main national police force under the authority of the
powerful Ministry of Interior, has final say on all non-periodical publications, which must
he submitted to the police for approval hefore they may he distrihuted. Those accused of
distributing unauthorized critical leaflets, for example, have heen frequently arrested and
some were sentenced to lengthy prison terms hy special military courts.

0 The police have also a free hand in censoring cultural works, including plays and films.
With the restoration of government authority, the police have zealously resumed prior
censorship of works of art and culture.

0 While the Publications Court is regarded hy Lebanese journalists as fair, the repressive
laws that this court applies are extremely restrictive. Lebanese press laws and decrees
leave very little room for interpretation for even the most enlightened tribunal.

RECOMMENDATIONS

Middie East Watch and the Fund for Free Expression welcome the Publications Court's injunctions
permitting the papers to reappear temporarily pending the final determination of the cases. However the
continued prosecution of these newspapers and journalists is an ever-present danger to press freedom.
We therefore urge the Lehanese government to:

0 Permit ICN to reopen.

0 Rescind the orders to close the three newspapers.

0 Drop charges against the four journalists and three newspapers.

0 Repeal immediately all restrictive press regulations, especially Decree 104 of 1977 and the
:II::I“S;!‘I'QZ Media Policy Statement, hoth of which severely limit what the press may write

0 Remove provisions in the Penal Code, Publications Law and suhsequent decrees that
stipulate imprisonment for press violations.

0 End the state’s TV monopoly: Parliament should enact fair and equitable TV and radio
regulation. In no case should political opinion he a deciding factor in granting license, or
should subsidies and the placement of advertisements he implements to weed out
stations with unpopular political views.

0 Immediately lift prior censorship of leafiets, plays and films. The police should no longer
be the arbiter in deciding which leafiets, plays or films may be distributed in Lebanon.

July 1993 6 Middle East Watch/Fund for Free Expression



0 End the requirement that new political publications buy, lease or horrow existing licenses.
The right to publish should not he treated as a commodity going to the highest bidder.

* k *

INTRODUCTION

Since it was installed in Novemher 1989, the Lebanese government under President Elias el-Hrawi
has repeatedly acted to restrict the media, in the stated belief that unrestrained press freedom may plunge
the country hack in the morass of civil war. The campaign against the press has recently intensified. It
culminated in the closure, hetween April 29 and May 28, of Aida’ al-Watan(Gall of the Nation), 2/-Safir(The
RAmhassadon), 2/-S/arq(The East), three important dailies, and the Independent Communications Network
(ICN) television station. During the same period, the government filed criminal charges against four
journalists for violating Lebanon's repressive press laws. Each faces up to three years in prison if
convicted.

The most recent wave of closings and prosecutions appears to he part of a concerted and
deliberate policy adopted hy the Lehanese authorities to stifle the opposition and limit freedom of
expression. Muhsin Dalloul, Minister of Defense, recently hetrayed the government's helief that freedom in
Lebanon is excessive. On May 15, after ICN and two dailies had been closed, Dalloul said:

There is no threat to freedom; freedom is alive and well. In fact, we have a glut of freedom.
The only threat is from those who cry over its loss, not from those who abuse it.

The recent actions and government pronouncements have instilled a sense of alarm in what had
heen lively press and political discourse in Lebanon. They have also cast serious doubt about the
government's stated desire to preserve democracy and return the country to its once dynamic and
hurgeoning civil society. Instead of contributing to peaceful coexistence hetween Lebanon's diverse
religious and ethnic groups, these press restrictions will most likely exacerhate the political and
economic crisis in Lebanon. By closing down outlets for nonviolent opposition, Lebanon may he
encouraging dissidents to return to the lawless methods of the civil-war period.

While Lehanon's concerns over the dangers of fomenting the kind of religious strife that fueled its
disastrous civil war are of course understandable, it is not clear how restricting peaceful dissent may have
a positive effect. On the contrary, as such restrictions have aroused suspicions about the government's
desire to conduct dialogue with its opponents, they may in fact lead to heightening tensions among
Lebanon's diverse communities. In none of the recent closings and prosecutions has the government
heen able to demonstrate convincingly how the targeted news organization endangered Lebanon's
security or jeopardized the harmony of sectarian coexistence. Instead, the censorship appears more likely
to have heen aimed at safeguarding the immediate interests of President Hrawi and his family, protecting
from criticism Prime Minister Hariri and the policies of his government, and shielding the interests of Syria
and Saudi Arabia.

Contrary to the government's claims that restrictions on the press help contain impuises to wage

Lebanon's Lively Press Under Attack 7 July 1993



civil war, there is no evidence that such restrictions in the past ever arrested Lehanon's descent into
chaos. In 1971, the Lebanese government dealt the severest blows to press freedom when it imposed pre-
publication censorship (Decree 1of January 1, 1977), gave security forces wide-ranging authority to muzle
the press (Minister of Interior's Decree of January 3, 1977), and issued the most stringent post-publication
censorship regulation (Decree 104 of June 1977 limiting what the press may publish and stiffening
punishment for infractions. Despite those steps, the war intensified. Similarly, Amin Gemayel's attempts in
1983 to silence the media were followed hy an escalation of the war.

In fact, there is ample evidence that attacks on the press, which went largely unpunished,
preceded periods of intense civil strife in Lehanon, including the two civil wars, and might have helped
precipitate them. For example, the kidnapping and subsequent assassination of Nasib al-Matni, owner of
al-Telegraph, is helieved hy many to have sparked the first civil war of 1958. Similarly, the two years
preceding the heginning of the second civil war in April 1975 were marked by violent attacks on the media.
In November 1973, Ghassan Tueni, owner and editor-in-chief of a/-#a/1ar (The Day), a major daily, was
imprisoned during President Franjieh's term for publishing state secrets. Issues of the paper were
confiscated and, more significantly, official and unofficial advertisements were withdrawn from the paper
once it was allowed to resume publication. The year 1974 was marked hy several attacks on the media,
including the kidnapping of Michel Abu-Jaudeh, a renowned columnist for 2/-¥a/1ar, and the hombing of the
building housing a/-Ziyar(The Homeland) daily. Neither case was prosecuted.'

I. CAMPAIGN AGRINST THE PRESS ESCALATES
ArRi-MAY 1993
1. Closing the ICN TV Station

On April 29, a squad of Internal Security Forces [ Quwwat al-Amn al-Dakield, led by Brig. Gen. Samir
Sha rani, Commander of Beirut Police, raided the offices and studios of ICN. Based on orders from Judge
Fawzi Abu-Murad, Appeals Public Prosecutor, they evicted all employees, seized records and sealed the
premises, closing the station indefinitely.

A day earlier, the Council of Ministers and Michel Samaha, Minister of Information, had instructed
Lebanon's Cassation Public Prosecutor to close the television station. In justifying his order to close the
station, the Minister of Information cited ICN's "repeated hroadcasting of films and political commentary
marked by calis for revolt and sectarian divisiveness, which would lead to disturbing public order and
encourage calls for overthrowing the system.” In particular, he included as evidence an April 27 news
hulletin in which the station reported on what it claimed to be a "plan for the Islamization of Lebanon."

The indefinite closure of the television station was effected administratively because the station
had no license to operate. However, none of the forty-five private television stations has a license since

! Previously, in 1960, at the beginning of President Shihah's term, Abu-Jaudeh was attacked and his face slashed after
he had written a column ("Under the Prince's Protection”) strongly condemning the death by stoning of Na'im
Mughahgheb, an opposition memhber of Parliament at the time. Mughahgheh was killed while he was on his way to
Shihab's Biteddin Palace to congratulate the President after his inauguration.

July 1993 8 Middle East Watch/Fund for Free Expression



they all came into existence during or after the civil war (1975-1990). Nor is there a mechanism through
which these stations can obtain such licenses, although most of them have reportedly applied. Under
Lehanese law, operating television stations is a monopoly of the state. The only station with a license is
Tele-Liban or Lebanon Television LTV, 50 percent of which is owned hy the government and the rest hy
Rafiq al-Hariri, the Prime Minister. LTV has been granted a monopoly until the year 2012.

The Hrawi government has declined to grant licenses to any of the forty-five private television
stations. Soon after its authority was restored following the signing of the Taif agreement in October 1989,
the government threatened all independent stations with closing. However, the threat has not heen
carried out, most likely hecause many of these stations are owned hy powerful political groups or
individuals. Instead, in April 1992, guidelines were issued for the continued operation of independent
stations. In February 1993, Michel Samaha, Minister of Information, issued what he termed an Honor Code,
by which media organizations had to abide to avoid being closed. Implicit in these moves was a permit to
continue functioning until a final decision is made.

The timing of the closure appears arbitrary. Information received hy MEW indicates that the
authorities may have long planned to close the outspoken ICN and were awaiting an excuse to do so.* One
of its regular programs, "Opposition Forum,” featured opposition figures who criticized policies of the
Lebanese government as well as those of Syria and Israel. They included supporters of Michel ‘Aoun, an
exiled former General who is the most outspoken Maronite Catholic critic of Hrawi and of Syria's role in
Lebanon. The program also featured a leader of Hizhalla, a major Shi a political party and militia. Most
Lehanese lawyers and journalists contacted by Middie East Watch helieve that displeasure expressed hy
Syrian officials over the station's airing of views critical of Syrian polices was the main reason hehind the
government's order to close ICN.

According to most ohservers, ICN operated well within acceptable houndaries of political
discussion and did net call for violence or incite sectarian war. ICN was started in March 1992, hy Henry
Sfair, a Maronite Catholic engineer and businessman with interest in politics. Unlike most Christians and a
significant number of Muslims, Sfair, a moderate political maverick, did not join the Maronite-led hoycott of
the August-September 1992 elections. In a hy-election held on Octoher 11, he ran for a seat in the Kesrouan
district, in defiance of the hoycott organized by Christian opposition in the district. Sfair ran on the same
list as Faris Bouez, Lehanon's Minister of Foreign Affairs and a son-in-law of Elias el-Hrawi, indicating a
political alliance* These facts attest that Sfair has distanced himself from the organized hardline
opposition to the Hrawi government. During the civil war, he was not known to he part of the sectarian feud.

2 See helow, on the April 1992 Media Policy Statement, p. 43; and, on the state monopoly over television, p. 32.

? According to ICN's attorneys, President Hrawi told his cabinet, "1 have been patient with Henry Stair for too long and
now my patience has run out”

* In Kesrouan, a predominantly Maronite region, the hoycott of the elections held between August 23 and September
6 was near total, as all candidates withdrew their names hefore the elections were held. The government then held hy-
elections on Octoher 11 to fill the five seats allocated to the district. The seats were won hy five pro-government
candidates, including Faris Bouez, Lehanon's Foreign Minister and son-in-law of President Hrawi. Sfair lost.

Lebanon's Lively Press Under Attack 9 July 1993



He therefore cannot reasonably he accused of aiming to stir sectarian animosities. Itis equally farfetched
to accuse the station of calling for "overthrowing the system," as the Minister of Information has alleged in
his instructions to the prosecutors to close it.

In statements filed with the Public Prosecutor's office, lawyers representing ICN have argued that
the state's monopoly over television violates the Lehanese Constitution, which guarantees freedom of
expression, since this monopoly denies private citizens the right to express their views. The attorneys also
pointed out that since the action to close the station was effected administratively, it violated the due
process guarantee in the constitution, since no judicial review is provided for.

As for stirring religious passions or encouraging sectarian strife, ICN lawyers correctly pointed out
that the Mr. Sfair had not heen partisan during the civil war or since. They also argued that the lack of a
license was not the fault of ICN, which had been "ready to apply for such license at any time had there heen
a mechanism to obtain licenses.” They pointed out the fact that the government, which has heen studying
anew media law for the past two years, has not estahlished a procedure to grant license,

The fact that legislation regulating broadcasting is either missing or amhbiguous has
compounded the differences in interpretation hetween the media and the government.
My client is ready at any time to apply for a permit whenever applications are heing
accepted.®

The attorneys also correctly pointed out the apparent double standard in the government's
reaction to ICN which is owned hy an ordinary citizen compared to its tolerance of stations operated hy
militias or powerful political groups:

Employing the principles of fairness and equality hefore the law, ICN should not he singled
out when there are many similar organizations in the same situation which are allowed to
operate.

As for the airing of a program on a "plan to Islamize Lehanon,” the ostensible reason for closing the
station, the subject had heen widely discussed in Lebanon. It was brought up in interviews with
government officials, including Prime Minister Hariri, who was specifically asked hy Rafia Khouri, editor in
chief of 2/-Amwar(The Lights) daily, ahout this alleged plan. The "plan” was that Mr. al-Hariri, with the help
of Saudi financiers, would buy land from Christians who own property in areas with predominantly Muslim
populations. This plan was probably no more than a rumor stirred by feverish activity in land speculation
and hy the publicized calls by Lehanese officials on Saudi and Gulf businessmen to invest in Lebanon.

Instead of reassurance, the closing of ICN prohably heightened sectarian tensions. At a May 5
meeting held six days after the closure, the Maronite Bishops Council, presided over by Patriarch Nasralla
Stair, registered its "astonishment at the new and deplorable method through which the government has
resorted to silence those voices it finds ohjectionable. Closing ICN indefinitely and sealing its office hy

% From a statement by Dr. Munif Hamdan, attorney for ICN. Unless indicated otherwise, all documents were transiated
from the Arahic original by Middle East Watch.

July 1993 10 Middle East Watch/Fund for Free Expression



armed security forces, with complete disregard to the applicable laws and customs have stirred fears
among journalists and ordinary citizens alike ahout threats to freedoms, especially freedom of
expression.” Referring to the underlying controversy, the hishops said: "Selling land will have harmful
effects on the demographic structure of Lehanon and consequently the situation in Lebanon as a whole.™

2.Closing the A/da'al-WatamDaily

On April 30, on orders from the Public Prosecutor at the request of Minister of Information, Aida a/-
Watan, a daily newspaper also owned by Henry Sfair, was closed for one week, later extended indefinitely.
Its April 30th issue was confiscated from newsstands and destroyed. In his order to close the paper, the
Appeals Public Prosecutor cited also "news and phrases published in the April 25th issue that adversely
affect the country's internal security, provoke sectarian tendencies and defame local and foreign
officials.”

Journalists’ organizations, especially the Editors Guild, were taken aback hy the closing of the
paper. A May 3 statement read in part:

This is the first time that two media outlets have been closed within 24 hours of each
other.We are against administrative closures, precautionary closures and the
unprecedented sealing of premises. There is no legal basis whatsoever for such action.
We call for the rescission of these actions and have asked our lawyers to he at the
disposal of our colleague Muhammed Shams al-Din, publisher of Nida’ al-Watan to help
him with his case. We had had an agreement with the authorities wherehy they promised
not to take such actions without first consulting with us and giving us an opportunity to
mediate.

Milhem Karam, head of the Editors Guild, added, "We defend everyone's right to support or oppose.
Opposition is a sacred right and is definitely not the same as inciting sedition...We are with freedom of
expression.”

On May 4, Muhammed Shams al-Din, the paper's publisher, was interrogated. After he declined to
reveal the sources for an article about the "Islamization of Lebanon," he was preliminarily charged, under
Legisiative Decree 104 of 1977, with publishing materials "fomenting sectarian strife and defaming
officials.” If convicted by the Publications Court, he faces up to three years in prison.

On May 6, the Publications Court held its first session in the case, with Chief Judge Afif Shams al-
Din and two other judges, Katia Ghulam Mousa and Ghassan Rabah, who later resigned. The court ordered
Nida' al-Watamto remain closed until the court decided the merits of the underlying case against the paper
and its publisher. The hearing for the case against the paper and the publisher was set for May 20.

In the May 20 hearing, which lasted for only twenty minutes, the court rejected the defense's

% The Maronite Catholic Church is the largest Christian sect in Lebanon. Patriarch Sfair is the head of the Church.

Lebanon's Lively Press Under Attack 11 July 1993



request to allow the paper to resume publishing.” In a statement filed with the court, attorneys for the
paper pointed out that "the Publications Law requires that this hearing take place within five days from
closing the newspaper. Now it has heen twenty days since that date.” They wondered whether the delay,
which had heen very costly to the paper, had resulted from "certain pressures.” Chief Judge Shams al-Din
emphatically denied that there had heen any pressures. However, he disclosed that Judge Ghassan Rabah
had resigned and that there was a delay in finding replacement. While Judge Rahah has not commented
publicly on his resignation, sources in the Lebanese Lawyers Association told Middie East Watch that
Judge Rabah resigned in protest over the use of the court for political ends.

In a subsequent May 27th hearing, the judges again rejected another request to permit the paper
to reappear pending the final outcome. Defense attorneys protested this, especially since the same court
had earlier permitted a/-Safirto resume publication, pending the determination of the underlying charges
against its publisher and editor. Dr. Munif Hamdan of the defense team likened the treatment of Aida a/-
Watamto that of a "poor relative,” compared to the handling of 2/-Safir.

As for the charges against the publisher, his defense team regquested postponement to prepare for
his defense, "especially after new evidence surfaced that the President and the Prime Minister had heen
personally hehind the decision to close the paper.” The lawyers expressed "profound fear” that the
authorities were determined to intervene against their clients, "making it necessary to revise our strategy
to prepare an appropriate defense...To combat the charge that we stirred sectarian animosities, we are
considering calling senior government officials to testify, and we are confident that they will refute the
charge. In addition, we are in contact with leaders of lawyers' guilds in Syria, Egynt, Algeria, Morocco and
France to help us defend our clients against this malicious official campaign.” The court set June 24 to
hear the case.*

The stated reason for closing A/ida’ al-Waian and prosecuting its publisher was that it ran an
article on the "plan to Islamize Lehanon," the same charge levelled at the ICN television station, which is
owned also by Henri Sfair and had heen closed the previous day. The lawyers for the paper pointed out the
transparency of this justification. On June 3, in a hearing hefore the Publications Court, they said, "The
newspaper handled the issue of land purchases, i.e. the issue of buying Christian-owned land, from a
patriotic perspective and in the spirit of preserving the integration of the various Lebanese groups. There
was never a crime committed: there was no criminal intent or damage hrought ahout by the publication of
this story.” They aiso called for dismissing the charges against Muhammed Shams al-Din, the paper's
publisher, since he was absent and not in charge on the day the story was included in the paper; Rajeh al-
Khouri, the editor-in-chief, gave the go ahead. This time the court issued a temporary injunction, permitting
the paper to reopen pending the outcome of the case.

T Judge Afif Shams al-Din presided over this hearing as well. The two other judges were Katia Ghulam Musa and
Bernard Shuwairi since Judge Ghassan Rabah had resigned. APP Fawzi Abu-Murad represented the prosecution.
Publisher Shams al-Din was present with his two lawyers Munif Hamdan and Butrus Sukker.

% Refer to pp. 8-10, for a discussion of the similar incitement charges against ICN.

July 1993 12 Middle East Watch/Fund for Free Expression



3. Closing the AF-SafirDaily

On May 11, a/-Safirpublished what was purported to he a working paper submitted hy the Israeli
delegation to the Middle East peace talks in Washington to its Lehanese counterpart. The same day, Fawzi
Abu-Murad, the Appeals Public Prosecutor ordered its suspension for one week for publishing state
secrets. It was significant that he accused the paper and journalists of violating not only press laws hut
also the secrecy provisions of the Penal Code, which carry sentences stiffer than those imposed by press
regulation.’

The decision was immediately carried out hy the General Directorate of Public Security. At the
same time, the prosecutor filed criminal charges, under both press laws and the Penal Code, against Faisal
Salman, publisher of 2/-Safir Ibrahim al-Amin, an editor; "and everyone else shown hy the investigation to
he directly acting or inciting, or indirectly involved in publishing the secret document and thus disclosing
the information that ought to he kept secret, and endangering the internal and external safety of the state.”

Inits defense, Talal Salman, the paper's editor-in-chief, said, "It is regrettable that the government
has resorted to this method of restricting the press, even after its failure has heen proven throughout the
Arab world.” He described the decision as arbitrary, since publishing the document is a service to Lebanon
and the only party hurt by It if any, was Israel, a state at war with Lebanon. "The only charge against the
paper is that it harmed Lebanon's foreign relations. But the party that reportedly complained was Israel, a
state Lebanon does not recognize and does not have any relations with. The motive behind the publication
was in fact to support the Lebanese government and the negotiating team, since hoth have rejected the
Israeli position as portrayed hy the paper. Besides, the working paper is only that and not a final or official
negotiating position.™

Reactions to the Closure of 2~-Safir

Because of 2/-Safifs reputation and influence, a large number of prominent Lebanese, including
members of Harir's own cabinet and members of Parliament, political party leaders, union leaders and
writers strongly protested its closure. The paper is owned by Talal Salman, a Shi'a Muslim, but its secular,
left-of-center, pan-Arab positions have a wide appeal among many Lebanese. Its editorial policy is

* See helow for a discussion of the state secrets provisions of the Penal Code. The full text of Prosecutor Abu-Murad's
decision of May 1t:
"Whereas 2/-Safirnewspaper in its issue of Tuesday May 11, 1993 published a document containing
information that ought to he kept secret to safeguard the safety of the state, thus disclosing this
information for no legitimate reason;
As this action constitutes the crimes proscribed in articles 12 and 25 of the Publications law and
Articles 281 and 283(1) of the Penal Code;
Since this action endangers the safety, sovereignty, unity, horders or its external security;
And hased on Article 25 of the Publications Law;
we have decided to close this newspaper for one week starting May 12,1993."

* From a statement issued on May 12. See also 2/-#aya May 13, 14,15 and 16, 1993.

Lebanon's Lively Press Under Attack 13 July 1993



generally sympathetic to Syria. A cabinet member provided an example of the less than unanimous
support for the closure, saying that he and others pointed out in the May 13 meeting of the Council of
Ministers that it was difficult to justify classifying the Israeli working paper as a state secret. They pointed
out that it had not heen marked as secret and that the Lebanese government had not issued any regulation
classifying the negotiations as state secrets. In statements to the press, Michel Samaha, Minister of
Information, denied previous press reports that he had made the decision to close 2/-Safir saying that
Bahij Tabara, Minister of Justice, had issued the order.

In apparent reaction to the great outcry against closing one of the country’s most influential
papers, more senior officials distanced themselves from the decision. On May 14, Michel Edde, Minister of
Culture and Higher Education, suggested that it had heen closed only to provide sectarian halance for
closing Aida’ al-Watan. He told a delegation from the Media College Alumni Association that the cabinet
had been surprised hy the decision to close 2/-Safiradding, "It was not necessary to close a/-Safiralthough
what the paper did made it possible to do so. It appears that those who authorized the closure were
operating on the principle of 6 to 6."" In Lehanese political nomenkiatura"6 to 6" is a code for parity
hetween Christians and Muslims in government appointments; the owner of Nida’ a/-Wafanis Maronite
Catholic while the owner of 2/-Safiris a Shi”a Muslim.

On May 15, Muhsin Dalloul, the hardline Minister of National Defense, appeared in a radio interview
to disagree with aspects of the closing. However, appearing more troubled with the criticism of the
decision than hy the decision itself, he complained about what he thought had been an excessive freedom
of the press:

| cannot say that the decision to close a/-Safirwas a mistake hecause it was made by the
judiciary, although it may have heen hasty. What is a higger mistake is the reaction to that
decision..There is no threat to freedom; freedom is alive and well. Infact, we have a glut of
freedom. The only threat is from those who cry over its loss, not from those who abuse it

The Minister's reference to the decision heing "made hy the judiciary” appears to he part of a
strategy to shift responsihility to the judiciary for the recent actions against the press. But although
effected hy prosecutors, all the recent actions against the press were taken at the request of the President,
Prime Minister or other members of the cabinet. Furthermore, although these prosecutors carry "judge”
titles hefore their names, and their role in Lehanon - as in other civil-law countries - is to assist courts in
determining guilt or innocence, they are not part of the judiciary. It must also be remembered that most of
the laws utilized for the recent actions were decrees issued by the executive without parliamentary
approval.

Among members of the parliament, Najah Wakim, a prominent opposition deputy from Beirut, led
the attack:

The government's decision to close a/-Safir is an attack on freedom of speech and
political discourse. It is one of a series of overt and covert measures aiming at

" 4I-Hayat May 15,1993.

July 1993 14 Middle East Watch/Fund for Free Expression



suppressing freedom of thought, speech and the press. It gives an additional proof that
the government has made a clear decision to restrict freedom, Lebanon's most sacred
creed.

Wakim disagreed with the government's contention that publishing the document hurt Lehanon's
hargaining position, pointing out that, "if anything, publishing the working paper would he useful for
Lebanon's negotiating position in the peace talks." Instead, he suggested that the government's
action was explainable only as part of what he called "recent, baffling and suspicious actions aimed at
silencing a number of dissidents and opposition groups.”

Closing a/-Safir yalvanized journalists’ organizations, coming as it did less than two weeks after
the first two closings.” Unlike their more muted response to the closing of Nida' a/-Watan Muhammed
Ba albaki and Milhem Karam issued, on May 13, a joint protest that also contained a threat of a strike. The
guilds called on the prosecutor to reverse his decision to close the paper. They ohjected to censorship
that resorted to "obscure texts which have not heen activated in a long time, including Decree 104 which
has always been rejected hy the press.™

The two guilds kept up the pressure, especially since the first statement was ignored by official
media. On May 14, they issued another protest rejecting the principle of "administrative closure and
precautionary suspension hefore a court decision is reached.™

2The louder outcry in the case of 2/-Sa/irno doubt reflects its wide influence, as discussed earlier.
 From the two guilds’ joint statement:

i | We demand the reversal of the Appeals Public Prosecutor's decision by allowing a/-Safir to resume
publication inmediately hecause the Decree 104 articles on which the decision was hased do not apply to
what was published in the newspaper. What was described as a secret document is merely a working paper
made not by Lehanon but by Israel..Nor can 2/-Safiror any other Lehanese newspaper he accused of trying to
weaken Lehanon's credibility or its hargaining position relative to Israel in the negotiations.

y A We reject the imposition of any restrictions on the press achieved hy looking for ohscure texts which have not
been activated in a long time, including Decree 104 which has always heen rejected hy the press. Instead, we
call for cooperation hetween the government and the press in the reconstruction and reconciliation period...

4, We criticize the Ministry of Information for the failure of the official National News Agency to carry in its
bulletin yesterday the two statements issued hy the two guilds criticizing the closure.

5. A strike was discussed to protest these actions. A final decision on the strike will depend on the outcome of
discussions with the government.”

* From the May 14 statement, "We do not accept the closure of 2/-Sa/i, since we are against administrative closure
and precautionary suspension, hefore a court decision Is reached. Such actions may mean the closure of a year or
more and is unacceptable to Lehanese journalists and other citizens. We demand that this decision he reversed.
Closure should take place only after the court's decision.”

Lebanon's Lively Press Under Attack 15 July 1993



Some of the leading lawyers of the country enlisted to defend a/-Safir. In addition to four past and
present members of Parliament, Karim Baaradouni, secretary general of the Phalanges Party (#izj al-
KNataye/n and eight other prominent lawyers defended the paper.”

On May 14, Faisal Salman, the publisher, and Ibrahim al-Amin, editor and author of the item
containing the working paper, came hefore Sa id Mirza, First Investigation Judge. After the hearing, Judge
Mirza ordered that they remain free on hail.* As for the underlying charges, he threw out the more serious
charges of violating the secrecy provisions of the Penal Code, but upheld the press law violations."

By throwing away the more serious charges, the government was able to defuse some of the
outrage over closing 2/-Safir. In response, on May 15, following the Investigation Judge's decision to drop
charges against Faisal Salman and Ibrahim al-Amin of violating secrecy provisions in the Penal Code, the
Journalists Guild and the Editors Guild decided not to pursue their plans to strike in protest. Instead, they
met with senior officials to call for repeal of Decree 104 (1977), which permits closing papers without a
court decision. Heads of the two guilds said that, while they had heen gratified at dropping the Penal Code
charges, they urged that the closure period he shortened. They called on the government to:

Repeal immediately Decree 104, which was issued against the very logic of freedom. The
press refuses to have this decree as a drawn sword over its head to terrorize it and
politically blackmail it.*

Despite the government's partial defeat, on May 15, Bahij Tabara, Minister of Justice and the

 They are Butrus Harh, Fouad Shaiqlou, Mustafa al-Asir, Hasan Awwadha, Joseph Abu-Sharaf, Antoine Huwais, Farouq
Yaghi and Adolf Tayyan.

™ Earlier in the day, the accused were questioned hy Munif "Uwaidat, Cassation Public Prosecutor: Fawzi Abu-Murad,
Appeals Public Prosecutor; Fawzi Dagher, First Examining Judge of Mount Lebanon and Zahi Kan an, Chair of the
Prosecution Committee.

7 from Judge Sa id Mirza's decision on May 14, 1993:

"1 Faisal Ibrahim Salman and Ibrahim Muhammed Ali al-Rmin are hereby charged with the crime of violating
articles 12 and 25 of Legislative Decree No. 104/71.

y A Discontinue the prosecution of the two defendants on charges of violating Article 281 of the Penal Code, for
lack of evidence.

3. Discontinue the prosecution of the defendants on charges of violating Article 283(1) of the Penal Code, for
lack of incriminating circumstances.

4 The defendants are assessed all costs and legal fees.

9. Refer the case to Beirut Appeal Court--Publications Court Division."

* From a statement issued on May 15, 1993.

July 1993 16 Middle East Watch/Fund for Free Expression



government's point man on this issue, attempted, in an interview with the Lebanese Forces' Free Lehanon
Broadcasting radio station, to portray the row as apolitical in origin. He defended the prosecutor, who
merely wanted to find those who leaked the document and enforce the legal ban on publishing state
secrets. Tahara denied any intent to stifle the opposition: "If we had intended to silence the opposition, we
would have moved..when they criticized ministers, the Prime Minister or other authorities.™

On May 20, the Publications Court convened to hear the case against 2/-Safir** Under vigorous
questioning hy Chief Judge Shams al-Din, Faisal Salman told the court that he knew that the document was
important but that it could not he considered a secret, especially considering the large number of people
who had seen it and made public comments on it. He also said that he had considered the implications of
the document for national interest but felt that publishing it would serve that interest, not harm it, through
enlightening public opinion about the negotiations. Salman declined to disclose his sources, but told the
court that in assessing whether to publish the document he had "contacted senior officials, including
memhbers of the cahinet and their senior advisors, and most members of Parliament” He said that none of
them advised him not to publish the document. He refused to answer when he was asked specifically
whether Khalil Makkawi, Lebanon's ambassador to the United Nations who is also the deputy chief
negotiator, was the source of the document.

Apparently bending to overwhelming public pressure, the prosecution did not ask the court to

prolong the closure of 2/-Safir, which meant that the paper was free to resume publication.” However, the
case against the two reporters was adjourned to July 1.

* From Minister Tabara's interview (MEW's translation):
"In his handling of 2/-Safircase, the Public Prosecutor moved, correctly, in two directions. The first was to implement
the Publications Law, which prohibits the publication of secret documents. The second, to find out how the document
was leaked. The delicate phase of the hilateral negotiations [hetween Lehanon and Israell required us to close 2/-Safir:
especially since the law permits its closure.”

"If we had intended to silence the opposition, we would have moved against newspapers when they criticized
ministers, the Prime Minister or other authorities. 4/-Safi/s case has nothing to do with individuals but is related to the
negotiations, a subject separate from political opposition. The solidarity that ministers have expressed with 2/-Safiris
not a sign of lack of discipline, as there had heen no cabinet decision on the subject. Despite the fact that we have laws
that permit us to do so, we are not prosecuting reporters who in the past crticized certain ministers and other
officials.”

® Judge Afif Shams al-Din presided; the two other judges were Katia Ghulam Musa and Bernard Shuwairi, the latter
replaced Ghassan Rabah who had recently resigned, reportedly on protest. APP Fawzi Abu-Murad represented the
prosecution. 4/-safirwas represented by its distinguished team of lawyers mentioned earlier.

1 g/-Safirresumed publication under its own name on May 19. Between May 12 and May 18, it appeared under the
name of Beirut al-Masa, which lent it its license for that period. See Sec. lI-1 for a discussion of licensing, which is
similar to taxi medallion regulation in New York City.

Lebanon's Lively Press Under Attack 17 July 1993



The May 20 hearing was interrupted by what witnesses described as a "police brawl," during
which policemen in the courtroom heat reporters with rifle butts and kicked several newsmen. They also
heat and detained a photographer despite objections from the chief judge who ordered the police from the
hench, "l am the authority here. No one takes anyone to jail without my order." According an Associated
Press dispatch, a version supported hy other sources, the scuffles began when a policeman slapped Ali
"Rlloush, a/-Safirnhotographer, after accusing him of taking photographs using a flash without permission.
The police held the audience in the courtroom for ten minutes while the photographer was heing carried
out of the courtroom, against the judge's orders. Zaher al-Khatib, a member of Parliament who was also
part of the defense team, said after the incident, "This is terrorism. Those policemen were planted hy the
government to obstruct justice."”

4.The Reasons for Closing a/-Safir

Government officials have stated repeatedly that the reason for closing a/-Safir and prosecuting
its publisher and editor was its publication of a state secret, namely a working paper submitted hy the
Israeli delegation to the peace negotiations. The government further said that both Israel and the U.S. had
complained about the publication of the memo.”? However, evidence suggests that this is a minor
consideration compared to the other more likely reasons behind the closure. A desire to shield Saudi
Arabian, Syrian and Lebanese governments from criticism appears to have been the real reason hehind the
move to restrict what officials perceived as a "glut of freedom.”

There is near consensus in Lebanon that a foreign government's document, especially an
unclassified document of a state with which Lehanon maintains no diplomatic relations and with which it
is technically at war, could not he considered a state secret. Abdel Wahhah Badrkhan, an editorial writer
for a/-Hayar(life), a pro-Saudi daily, summed up the views of many:

If publishing the Israeli text was the reason for closing the paper, whose interest has this
closure served? Is it Lebanon's or Israel's - keeping in mind that the Israeli negotiating
team may use this incident to embarrass Lehanon hy portraying it as a land where
democracy is subordinated to the mentality of lillegall militias? Publishing the paper
makes it easier for Lehanon to explain why it declined the Israeli offer. Does Lehanon have
a greater interest in avoiding embarrassing Syria than actually getting concessions from
Israel?*

2 \p May 20,1993; 2/-Hayat May 21,1993.

B AI-Hayat May 19 and 21,1993. AP, May 20, 1993. See ahove for a detailed discussion of the legal reasoning provided
by Lehanese prosecutors.

 J/-Hayat May 17,1993

July 1993 18 Middle East Watch/Fund for Free Expression



It is very strange that a newspaper is accused of disclosing enemy secrets, hecause the
rule is that one is punished if he "discloses state secrets,” meaning disclosing one's own
state's secrets, for the henefit of the enemy. Faris Bouez Ithe Foreign Minister] is wrong
when, in speaking of 2/-Safirincident, he states, "Because Lebanon is engaged in difficult
negotiations, publishing these inaccurate documents harms the credibility of the
government and the role of the negotiating team.” But, if the documents are inaccurate,
that affects the paper's credibility and not the government's. The problem is that there are
those in Lebanon who accepted in principle the [government's] objection, which is a
dangerous precedent®

The fact that the first examining judge threw out the charges that were hased on secrecy
provisions of the Penal Code further weakened the government's justification for the closure and fueled
speculation ahout the real reasons hehind it.

In justifying the closure, Lehanese authorities also cited protests from Israel and the U.S. over
leaking the document. However, this reasoning may have backfired. According to a Lehanese journalist,

The A/-Safirwas not closed hecause it published inaccurate papers or unauthenticated
minutes of a meeting. It was closed hecause someone wanted to hide the truth ahout the
negotiations and his reaction to the Israeli position, and hecause hoth Israel and the U.S.
ohjected to the publication, a fact that [Faris] Bouez [the Foreign Minister] did not hesitate
to admit™

Those who accepted this explanation took it as a sign of weakness for their government to close
down a newspaper at the hehest of either Israel or the U.S.

But, when questioned by Middle East Watch, a spokesman for the Israeli government, the party
most affected by the leak, twice stated that Israel had not protested the publication, telling Middle East
Watch, "Nobody in the Israeli government knows anything about any such complaint.™

These reasons were not convincing even to some senior government officials. We referred earlier
to the remark by Michel Edde, Minister of Culture and Higher Education in the Hariri government, that the
reason for closing 2/-Safirwas to demonstrate the government's impartiality towards the sects.” Since the
government had, on April 30, closed Nida’ al-Walan which is owned hy a Christian, it felt that it had to close
a Muslim paper, hence 2/-Safirwas closed.

B AI-Hayat May 15,1993.
2 Joseph Smaha, 2/-#ayat May 15, 1993.

Zyyval Rotem, Israeli Press Consul in New York, interviewed by David Rosenberg, a Middie East Watch lawyer intern,
on May 20 and 25, 1993.

B gee ahove, n.13.

Lebanon's Lively Press Under Attack 19 July 1993



A more likely reason for closing a/-Safir (and the three other news organizations shut down
recently) was a desire to restrain the press coverage of views in opposition to government policies. In
particular, to limit the extent of public debate of those policies and curh unfavorahle coverage of Syria and
Saudi Arabia, the two most important allies of the Hrawi government. A recent comment on the closing of
al-safir by Muhsin Dalloul, Minister of Defense in the Hariri cabinet, hetrayed official impatience with
freedom of the press. "There is no threat to freedom; freedom is alive and well. In fact, we have a glut of
freedoms. The only threat is from those who cry over its loss, not from those who ahuse it," Dalloul said.”

However, many Lebanese would not agree that there is an excess of freedom. In the words of a
writer responding to Dalloul's comment, "There is no "glut of freedoms” in Lebanon except among those
with the power and authority in the country."*

What officials probably mean is that the political opposition is utilizing the limited freedom of the
media in Lebanon to challenge government's policy. Having secured a subdued Parliament in the 1992
elections, which were hoycotted by most opposition groups, the press has hecome the main forum for
dehating public policies. The Hrawi government has gone to great lengths to limit the right of dissent,
seeking at one point to strip a member of parliament of his immunity for critical remarks he made to the
press.”

In particular, the Lebanese government was irritated hy the embarrassment caused to the
Lebanese and Syrian governments by publishing a working paper representing an Israeli negotiating
position that fell far short of popular expectations - expectations which had heen raised by positive
statements issued by Syrian and Lehanese spokesmen. The working paper, which appeared in the
published version less promising than had heen suggested hy the government, contradicted the more
optimistic official characterizations.

Talal Salman, editor-in-chief of 2/-Sa/fir, has stated that he helieved that it was his paper's critical
reporting on Saudi Arabia that led to the government's retaliation against the paper, not the publication of
the alleged secret documents.® This may in fact have heen the deciding factor, considering the special
relationship hetween the governments of Saudi Arabia and Lehanon, especially since the fall of 1992 when
Rafiq al-Hariri was appointed prime minister. In addition, Lebanon has heen attempting for some time to
join the Damascus Declaration military alliance hetween Syria, Egypt and the Six countries of the Gulf
Cooperation Council (Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia and the United Arab Emirates). Despite
publicly expressed misgivings by GCC officials about Lebanon's membership, the Lehanese government
hopes to join this alliance. Freedom of Lebanese press is one of the main complaints veiced by members of
this alliance.

B gee ahove, n.13.
¥ Apdel-Wahhab Badrkhan, 2/-#ayat May 17,1993.
3 Human Rights Watch, World Report 1993 1. 328.

 Interview with the BBC Arabic Service, May 21,1993.

July 1993 20 Middle East Watch/Fund for Free Expression



In the May 11 issue, the same issue containing the Israeli working paper, 2/-Safir ran the first
instaliment of a translation of an article hy Helga Graham strongly critical of Saudi Arabia. The lengthy
article ("Saudi secrets from hehind walls of silence™) had previously appeared in the April 8-22 issue of the
Lonmdon Review of Books. The article pointed out the absence of most human rights and any form of
democratic representation in the Kingdom. It also criticized the rampant corruption and monopoly over
power and wealth by the Saudi royal family. Prime Minister Hariri is a close associate of King Fahd and the
Saudi ruling family, with whom he has maintained significant business relations.

Since the end of the civil war, the Lebanese government has actively solicited foreign aid and
investment and encouraged tourism. Especially after the appointment of Rafiq al-Hariri as Prime Minister
in Octoher 1992, it courted Saudi Arabia, Kuwait, the United Arah Emirates, Qatar and Oman, seeking official
assistance, private investment and tourism.® For that purpose, Hariri, who is a dual-citizenship Lehanese-
Saudi businessman who made his hillions in Saudi Arabia in joint ventures with the royal family, visited
these countries and hosted delegations from them. The Lehanese government took several steps to
reassure Gulf investors and visitors. According to a security official quoted by 2/-#ayaL a pro-Saudi paper,
one of the aims of a government security crackdown in Lebhanon was to "ensure that Gulf visitors start
coming to Lehanon."* In addition, since early 1993, authorities have heen evicting displaced persons who
had taken refuge in buildings owned but ahandoned by Guif landlords.* The evictions are still continuing.®

One of the key requests voiced hy the Gulf states which Hariri visited was to rein in the Lehanese
press -- some of which is openly hostile to some of the Arab Gulf states' policies. 4/-Safirhad heen one of
the most consistently critical of Saudi Arabia and Kuwait However, the fact that the paper had been at the
same time generally sympathetic to Syrian policies made it difficult for the government to move against it
until recently, after the paper began to express views that were implicitly critical of the Syrian stand on the
peace process.

The recent action against a/-Safir is the second in eight months. Last September, authorities
started legal action against 2/-Safir,inmediately following the publication, on September 4, of an article
critical of Shaikh Jaher al-Sabah, the Emir of Kuwait The government publicly apologized to the Kuwaiti

 Prior to the civil war, Lehanon had been a favorite destination for vacationers from these countries. Gulf royalty
own sizahle property in Lehanon, much of which has heen occupied hy internal refugees from the civil war, estimated
by the UN to he around 750,000 displaced persons.

U JI-Hayatr May 18, 1993. Scores of fugitives -- some with as many as 10 warrants for murder, theft, etc. - were
rounded up in a highly publicized campaign.

% During a January 1993 visit, a Middie East Watch representative noticed that some of the displaced had taken
refuge in, among many other buildings, the sprawling Saudi emhassy complex on Bliss Street in Ras Beirut, an affluent
part of the city. These internal refugees grew vegetables and raised goats and chickens in the Saudi embassy’s
offices, hadly damaged hy shelling.

% See, for example, 2/-#ayat June 5 and June 8,1993.

Lebanon's Lively Press Under Attack 21 July 1993



Emir and at filed charges against the paper for publishing materials harmful to Lebanon's foreign relations,
inviolation of Article 23 of Legislative Decree 104/71. The case s Sill in pending.”

9. Closing the AFShargDaily

Al-Shargwas the third daily to be closed in less than a month. This time the reason was a cartoon
that was considered unfiattering to the first family of Lehanon. On Friday May 28, Fawzi Abu-Murad, the
Appeals Public Prosecutor, issued the following closing order:

Having reviewed the issue of 2/-S/zarqmewspaper published today, May the 28th, it hecame
evident to us that a drawing in the nature of a caricature contained thereof constitutes the
crime of insulting the President of the Republic and dishonoring him. Therefore, hased on
articles 23 and 25 of the Publications Law, it has heen decided to close 2/-S/arqfor one
week effective today and to confiscate all of its copies. The General Directorate of Public
Securityis hereby instructed to carry out this decision and convey it to those concerned.

"Awni Khairi Ka aki, 2/-S/arq$ editor-in-chief and publisher, a Sunni Muslim, was separately
charged with violating the press law hy "publishing a caricaturic drawing containing an insult and
dishonoring the President of the Republic,” an offense that carries a maximum penalty of three years in
prison. June 3 was set for a formal charges hearing hefore Sa id Mirza, the First Investigation Judge.

Representatives from the General Directorate of Public Security, the main police force, arrived the
same day at the newspaper's building on Verdun Street (northern West Beirutl to close down the
newspaper and serve papers of criminal charges against its publisher.

The Journalists Guild immediately protested the closure. In a May 28 statement, it complained
ahout the continued attack on the press, calling for the reversal of the decision to shut down a2/-S/argand
again for the repeal of Decree 104. Milhem Karam, head of the Editors Guild, also demanded that the
government rescind the closure, "as we helieve that slighting the station and person of the President of the
Republic did not for one moment occur to the newspaper's editor or the rest of its staff."*

According to sources interviewed by Middle East Watch, closing a/-S/arq was a remarkable
development since it had heen openly pro-Syrian. On the same day the paper issued the offending
caricature, the President's office issued its instructions to the prosecutors, without consulting other
ministers, including the ministers of information and justice. The cartoon pictured Nicola Nasr, the newly
appointed Director General of the Ministry of Petroleum, and Roland el-Hrawi, the President's son, pumping

¥ on September 10, apparently to smooth relations with Kuwait, Albert Mansour, then-Minister of Information,
referred to the Kuwaiti government as "inspiring force for Lebanon.” He praised Shaikh Jaher and his government "for
all the support they have given Lehanon.”

3 From the Journalist Guild and the Editors Guild statements, both on May 28.

July 1993 22 Middle East Watch/Fund for Free Expression



gasoline into a presidential limousine while Mona el-Hrawi, the President’s wife, was waiting. Apparently, it
was considered too disrespectful of the first family.

Criticism or conduct taken to bhe disrespectful of the first family, had in the past caused hoth
physical ahuse against journalists and the filing of charges against publications and journalists thought to
be disrespectful.*

The cartoon was also taken to imply favoritism, a sore point with the Hrawi government, which has
long heen accused hy its critics of favoritism in government perks and contracts. Recently, long awaited
appointments to senior government posts fed this long-simmering charge. Although the government
apparently attempted to divide them carefully among the largest religious sects, these appointments have
heen hitterly criticized in Lebanon for favoring mainly relatives, friends and allies of powerful officials. An
editorial in a/Haya; a generally pro-government conservative daily, complained about these
appointments as manifestations of the government's willingness still to oblige warlords by selecting their
cronies for high government posts." Najah Wakim, a Beirut representative in the Chamber of Deputies,
warned about, “the threat that these appointments pose to democracy,” and rejected "the appointment of
partisans whose loyalty is to persons and clans instead of to the state and the nation."*

Deference to Syria finally saved a/-S/arq, which has demonstrated a clearly pro-Syrian editorial
policy. On May 29, a quickly arranged meeting of senior officials, including the President, Prime Minister,
ministers and prosecutors decided to reverse the earlier presidential order. After the meeting, Michel
Samaha, Minister of Information, announced that the paper would be allowed to resume publication since
the President agreed that "the subject (the caricature) did not directly affect state security."? It is
noteworthy that the minister did not address the reasons for closing the paper. The prosecutor's order
cited earlier did not mention state security as one of the reasons for closing the paper, but only "insulting
the President of the Republic and dishonoring him."

IL. PrEVIOUS MEDIA RESTRICTIONS UNDER PRESIDENT HRAWI

1. Censorship by Intimidation: The Civil War and Syria's Role

# gee Sec. II-3 and Sec. 11-6, for examples of retaliation against disrespect.

“ B number of sect leaders have complained about what they considered to unfair shares in these appointments.
See for example, 2/-#ayat June 3,12 and 13, 1993.

 Khairalla Khairalla, "A State of Militias or a State of Institutions?" 2/-#ayat May 31,1993.
2 "Wakim: the Central Bank Appointments Are the Most Dangerous, 2/-#ayat lune 3,1993.

B JI-Hayat May 30,1992

Lebanon's Lively Press Under Attack 23 July 1993



The 13-year civil war, which wreaked havoc on the once flourishing Lebanese civil society,
destroyed what had heen a major cultural center of the Arah world and a haven of free speech. During that
war (1975-90), warring factions imposed their will on the press by assassinating journalists, hombing news
organization, issuing threats against unfavorahle coverage or physically preventing newspapers from
distributing in areas under their control. For its part, the Lebanese government, which through most of the
war ruled by decree, introduced draconian measures to restrict the media even further, including three
legisiative decrees in 1977 and 1983 (See discussion helow of these regulations).

Since early in the civil war, Syria has heen the main power broker in Lebanon. In June 1976, with at
least tacit encouragement from the United States, Syria sent its army into Lebanon as part of Arah League
efforts to stop the fighting and preserve the Maronite-dominated status quo. Since then, Syrian forces -
today some 35,000 - have maintained virtual control over Lehanon's foreign and defense policies and the
relationships among political and religious groups.

During the war, Syrian forces and their allies were implicated in the murder of a number of
Lebanese leaders and journalists who challenged Syria's policies. These forces used kidnapping and
assassination to silence critics — with considerable success. A dozen highly publicized assassinations of
prominent politicians, journalists and scholars who spoke critically of the Asad regime took place
hetween 1975 and 1989. As a result of this terror campaign, the Lehanese press, once the least restrained
in the Arah world, has heen forced to toe a Syrian-drawn line, leave Syrian-controlled Lehanon, or cease
functioning.

From the heginning of the civil war in 1975, news organizations were hurned, hlown up, or
otherwise forced to shut down or leave. Prominent journalists were assassinated, Kidnapped or heaten,
with impunity. According to a Lebanese journalist:

1975-1976 (also known as the two-year war) was prohably the worst in sheer numbers of
journalists, newspaper distributors and printers who were kidnapped, killed or arbitrarily
detained; and of newspaper offices hombed or closed hy force. No newspaper or
magazine escaped attack. Some were subjected to a series of such attacks. Although
every one said after such attacks that they would not change their policy, in fact they did.
After such attacks, each organization reviewed its political and security calculations.
Based on those calculations, it took a decision on whether to accommodate the attackers,
close down or emigrate.*

During the civil war, the press was regularly attacked by warlords and their patrons, who accused
it of stoking the fires of antagonism hetween the Lebanese and prolonging the war. More important and
successiul has heen Syria's determination to prevent Lebanese press from criticizing its policies and the
actions of its forces in Lebanon. Syria dealt swiftly and harshly with journalists and news organizations
thought to he openly hostile.

Shortly after the arrival of Syrian troops in the summer of 1976, armed men helieved to have heen

“ Hasan al-Saba’, "Losses of Lehanese Press.."

July 1993 24 Middle East Watch/Fund for Free Expression



working for Syrian military intelligence stormed the offices of the two dailies, Beirutand a/-MuhiarreriThe
Editor), and the 2/-Oustur(The Constitution) magazine. They killed Ibrahim 'Amer, Egyptian editor-in-chief
of Beirutand Nayef Shiblaq, Palestinian publisher of 2/-Muharrer. Both newspapers and the magazine were
forcibly shut down.* Around the same time, Syrian forces also shut down two other major dailies the left-
leaning a/-Safirand the right-of-center a2/-¥a2/ar. The buildings housing most of these publications were
occupied hy Syrian forces. During the same year, two other journalists, Najib ‘Azam and Talal Rahmeh,
disappeared after heing ahducted. Elias Shallala, another journalist, was assassinated. All were critical of
Syrianforces or their allies.*

Desnpite the fact that the Lehanese press in general toned down its direct criticism of the warring
parties, journalists continued to fall victim to assassinations and abduction and news organizations to he
hlown up. During the civil war, it is estimated that at least 25 Lehanese and 12 foreign journalists were
killed, in addition to numerous assassination attempts and attacks on news organizations offices and
printing plants.”

In 1980, a nadir in press freedom was reached with the assassination of Riyadh Taha and Salim al-
lauzi, two leading journalists who were not sympathetic to Syrian occupation and the Syrian-inspired
crackdown on the press. Suspected of harhoring pro-lrani sentiments, Taha, then President of the
Lebanese Journalist Association, was killed shortly after returning from Baghdad. Salim al-Lauzi, editor-in-
chief of a/-Hawadet/i(Events), a right-wing weekly, was close to the Saudi government. Their killing helped
create an atmosphere of extreme apprehension ahout criticism of Syria among Lebanese journalists, the
effects of which are still felt.*

2. Resurrecting Civil-War Measures
The Hrawi government, which has distinguished itself by vigorously prosecuting those accused of
violating press laws, has not shown similar enthusiasm for bringing to justice those who have used

violence against the media.

On January 19, 1992, Mustafa Jeha, a writer and journalist, was killed in east Beirut. He had written

S Ml-Muharrerand a/-Ousturresumed publication in Europe.
% During the same year, other journalists were killed by sniper fire or shelling.

" Hassan al-Saha, "Losses of Lehanese Press in the Past Four Decades: Can What Failed to Be Achieved by the Force
of Arms he Achieved Peacefully?” a/-#ayaL February 12,1992 (in Arahic).

* In addition to killing journalists, both Lebanese and foreign, and the assassination of a number of Syrian exiles,
Syrian forces in Lehanon and their allies were implicated in the killing of a number of important Lebanese leaders. The
murders of Kamal Jumblat (1977), the powerful Druze chief, and Shaikh Subhi al-Saleh (1989), a popular Sunni religious
figure and scholar, were hoth hlamed on Syrian forces operating in Lebanon.

Lebanon's Lively Press Under Attack 25 July 1993



critically of Hizhalla.* No arrest has heen made. Nor is there an active investigation of the case. On August
18, Gabrielle Hulsen, a German journalist who worked for Zer Spiegel Spniegel TV and ZDF TV, was killed in
Ghadir when a homhb planted in her car exploded. No arrest has heen made in this case either. During
1990-91 there were two attempted assassinations, of two other journalists, George Mudallal and Walid
Awadh. These two incidents have also not been fully investigated.*

On November 25, 1991 the a/-Shira (The Sail) weekly ran an editorial that bitterly criticized
President Hrawi, calling on him to "reform or resign,” and implicitly accusing him of nepotism. Copies of
the issue were confiscated hy the police throughout Lebanon. On Novemher 27, the government initiated
legal action against Hasan Sabra, the magazine's publisher and Ghazi al-Maghour, its editor-in-chief. The
case is still pending. Few weeks later, on December 15, 1991, the printing plant of 2/-S/ir2 was set on fire.
No serious investigation was conducted to find those who attacked the magazine's huilding.

* Hizhalla and Amal are the two major Shi'a political parties and militias. While Amal has heen "disarmed,” the pro-
Iranian Hizhalla has not. The only other militia which has not heen dishanded is the South Lebanon Army, a militia
affiliated with Israel.

* In addition, during 1990-91, two journalists, Ni'mat al-Sib'i and Nusrat Khuraish, died in two hombing incidents. It
was not known whether they had been targeted.

July 1993 26 Middle East Watch/Fund for Free Expression



The failure of the Hrawi government to pursue attackers on the press is not unigque. According to
historians of the Lehanese press, with the exception of the 1965 assassination of Kamal Mroueh, the
founder of 2/-#ayaz no one has ever heen charged with killing a journalist and the trial of Mroueh's killers,
agroup of Beirut Nasserist youths, was the only trial following the killing of a journalist™

Since coming to power in November 1989, the Hrawi government revived a number of tactics used
during the war to censor the media. In particular, it has:

0 Zealously enforced wartime restrictive regulations, especially Decree 104 of 197.

0 Frequently used its extraordinary powers under Lehanon's archaic press laws, including the
closure of media outlets and the prosecution of journalists accused of minor infractions.

0 Adopted of the April 1992 Media Policy, the most stringent guidelines ever.

0 While refraining from threats of violence itself, continued the unhroken tradition of failing to
prosecute those who used violence against the media, including assassinations.

0 Attempted to restore its pre-war monopoly over radio and television.

In the same way that Lehanese governments during the civil war justified muzling the press as
means to achieve peace, the Hrawi government has explained its recent measures as attempts to prevent
sectarian turmoil caused hy inflammatory journalism. Censorship is portrayed as necessary to keep the
peace hetween Lebanon's religious and political factions.

However, there is no evidence that such restrictions in the past helped achieve reconciliation. In
1971, the Lebanese government dealt the severest hlows to press freedom when itimposed pre-publication
censorship (Decree 1 of January 1, 1977), gave security forces wide-ranging authority to muzie the press
(Minister of Interior's Decree of January 3, 1977), and issued the one of the most stringent laws (Decree 104
of June 1977). The war intensified. Similarly, in 1983, the government's effort to silence the media were
followed by an escalation in the war.

During the war, nearly every accord the warring factions signed contained press restrictions. For
example, in Octoher 1978, leaders of the warring factions met in the Biteddine Palace, to negotiate another
accord to end the war. The accord was reached with the help of Saudi and Kuwaiti intermediaries. As has
heen done in most Lehanese political accords, clauses for media restriction were important ingredients
on which warring factions and outside powers insisted.

51 Hassan al-Saha’, "Losses of Lehanese Press in the Past Four Decades: Can What Failed to be Achieved hy the Force
of Arms he Achieved Peacefully?” a/-HayaL February 12,1992 (in Arahic).

Lebanon's Lively Press Under Attack 27 July 1993



In order to "correct the public information situation,” the Biteddine conference called for:

0 Strict enforcement of censorshin on all publications, to weed out provocative or inciting material,
or any material that would lead to a worsening of the security situation in any way.

0 Confiscation of hanned publications and prosecution of their issuers and distributors.
0 Closure of all private radio stations operating without license.
0 Closure of newspapers operating without license.*

The government undertook to implement those decisions and formed a ministerial committee
headed by Prime Minister Selim al-Huss to implement them. Starting with unlicensed radio stations, it
secured the agreement of some of them to cease operation. However, soon after the conference was
over, Lehanon relapsed into civil war, following an attack on a helicopter carrying the Saudi and Kuwaiti
mediators. As security deteriorated, the government was not able to fulfill all the wishes of the conference.

Itis not clear how restricting peaceful dissent may have a positive effect. On the contrary, as such
restrictions have aroused suspicions ahout the government's desire to conduct dialogue with its
opponents, they may in fact lead to heightening tensions among the various groups in Lebanon. In none of
the recent closings and prosecutions has the government heen ahle to demonstrate how the targeted new
organization endangered Lebanon's security or jeopardized the harmony of sectarian coexistence.

In fact, there is ample evidence from Lebanon's recent history that attacks on the press were
followed hy periods of civil strife. For example, the Kidnapping and suhsequent assassination of Nasib al-
Matni, owner of 2/-7e/egraph, is helieved hy many to have sparked the first civil war of 1958. Similarly, the
two years preceding the heginning of the second civil war in April 1975 were marked hy violent attacks on
the media. In November 1973, Ghassan Tueni, owner and editor-in-chief of 2/-¥2/ar, a major daily, was
imprisoned during President Franjieh's term for publishing state secrets. Issues of the paper were
confiscated and, more significantly, official and unofficial advertisements were withdrawn from the paper
once it was allowed to resume publication. 1974 was marked hy several attacks on the media, including
the kidnapping of Michel Abu-Jaudeh, a renowned columnist for 2/-#a2/ar, and the hombing of the building
housing 2/-Ziyardaily. Neither case was prosecuted.

Instead of contributing to peaceful coexistence, press restrictions will most likely exacerbate the
political and economic crisis in Lehanon. By closing down outiets for nonviolent opposition, Lebanon may
he encouraging dissidents to return to the lawless methods of the civil-war period.

52 Translated by MEW from the Biteddine Accord.

]t the time, the main illegal stations were Voice of Lebanon (Phalanges), Arah Voice of Lebanon [(National
Movement] and Voice of Free and Unified Lebanon (Franjieh). The latter two voluntarily agreed to cease operating.

July 1993 28 Middle East Watch/Fund for Free Expression



4. Central Authority Tentatively Restored 1990-91

The closings in April and May, while unprecedented in the sheer number in such a short time, fita
clear pattern of harassment of the press that has emerged since the Hrawi government came to power in
November 1989, following the signing of the Taif Accord. This Accord, sometimes called the New National
Covenant, concluded a month earlier in the Saudi Arabia resort city of Taif, signalled the determination of
Lehanese warring factions and their patrons to end Lehanon's 15-year civil war.* But ending the civil war
did not signal a return to a free press. In fact, one of the decisions made in Taif was to restrict press
freedom.* The Accord endorsed the need to "re-organize all media in accordance with the law and within
the framework of responsible freedom that serves moves toward reconciliation and ending the [civill war."
One month after the Taif Accord was concluded, President Hrawi was elected, with strong Syrian hacking,
by the Lehanese Chamber of Deputies.

The September 1991 Lehanese-Syrian Defense and Security Agreement stipulated a han on "all
military, security, political and media activity that might harm” either country (Article 12). The agreement
also required hoth countries to "refuse to give refuge to, facilitate the passage of, or provide protection to
persons and organizations that work against the other state's security.”" These terms may he intended
primarily to prevent Syrian exiles from operating in Lebanon. The han on "political and media activity"
provides additional legal cover for the Z¢ factohan on political opposition to Syria that Syria has enforced
inmost of Lehanon since 1976.

During 1991, the Lebanese government did Syria's bidding by exerting pressure on the local press
to refrain from criticizing Syria. The Ministry of Justice served notice to Lehanese journalists that they
should abide by press regulations banning criticism of the president and foreign heads of states as well as
the publication of material that might adversely affect Lebanon's foreign relations. In Sentember, Maurice
Khawwam, at that time Lebanon's chief public prosecutor, sent a letter to the Lehanese Journalists
Association giving notice of the prosecutor's intention to reactivate restrictive press laws. Khawwam
reminded journalists:

[0Ine of the forhidden topics explicitly banned in Legislative Decree No. 104 of June, 1977 is

% Following the signing of the Accord, the newly installed Lebanese government had to face the rehellion of General
Michel ‘Aoun, who was appointed prime minister by the former President Amin al-Gemayel. “Aoun rejected the Taif
Accord and refused to recognize the new government. It was not until Octoher 1990 that his loyalists were defeated in
very bloody clashes. For more details, See, Human Rights Watch, Wor/d Report 1992, pp. 845-6. The old National
Covenant refers to the unwritten agreement reached in 1943, hefore independence from France, by leaders of the
maijor religious communities in Lehanon, the main ingredient of which is division of senior government posts among
the sects.

% The main foreign powers that helped the Lebanese factions conclude the Taif Accord were Syria, Saudi Arabia,
Egypt, France and the U.S. Formally, the Accord was concluded by the Lehanese Chamber of Deputies, when the majority
of its members representing all the major parties to the war met in extraordinary sessions in Saudi Arabia in the fall of
1989. A committee dispatched hy the Arah League, composed of the foreign ministers of Algeria, Morocco and Saudi
Arabia, mediated.

Lebanon's Lively Press Under Attack 29 July 1993



the critical discussion of the president of the Lehanese Republic or of heads of foreign
states. Such criticism has caused Lehanon in the past many negative repercussions
which we want to avoid repeating. | especially would like to draw your attention to Article
23 of Decree 104, which stipulates that "Should a publication critically discuss the person
of the president of a foreign country, /7e public prosecutor shiall initiate prosecution even
when there is no complaint from the aggrieved party’ (Emphasis added).

The public prosecutor served notice on the editors that he intended to prosecute violators vigorously.

On November 25, 1991 the a2/-S/ir2 weekly ran an editorial that bitterly criticized President Hrawi,
calling on him to "reform or resign," and implicitly accusing him of nepotism. Copies of the issue were
confiscated by the police throughout Lehanon. On November 27, the government initiated legal action
against Hasan Sabra, the magazine's publisher and Ghazi al-Maqghour, its editor-in-chief. A few weeks later,
the printing plant of the magazine was set on fire.

The Hrawi government went to considerable lengths to suppress opposing views, even outside the
country. In December 1991, for example, its embassy in Paris was able to obtain a list of 85 individuals,
most of them Lebanese, who had demonstrated in Paris against President Hrawi during an official visit to
France. General Sami al-Khatib, then Lebanese Interior Minister, later said that the authorities intended to
arrest the Lehanese citizens on the list if they returned to Lebanon; the foreigners would he barred from
entering Lebanon.

9. The 1992 Elections Campaign

In 1992, the Hrawi government's campaign against dissent intensified as the government made
preparations for parliamentary elections held hetween August 23 and September 6. A majority of
Lebanese opposed the timing of the elections and the manner in which they were heing prepared.

In its zeal to hold parliamentary elections, the first since 1972, the government rushed through
preparations. The Hrawi government may have heen eager to complete the elections hefore Syrian force
redeployments stipulated in the Taif Accord. Control of the parliament assures President Hrawi (and Syria)
strong influence over the selection of the next president, to he chosen hy the current parliament in 1995,
and over the enactment of constitutional reforms envisaged in the Taif agreement.

In the months preceding the elections, restrictions were imposed on freedom of association and
speech. In March, the government hanned 138 private associations, including political organizations,
claiming that they were illegal hecause they had heen formed during the civil war without proper licenses.
In fact, a number of these groups, such as the pro-iraq Ba th Party and the Republican Party, predated the
civil war. The ban limited the ability of opposition grouns to prepare for the elections.

In May, Maurice Khawwam, then-Chief Public Prosecutor, started criminal proceedings against
Najah Wakim, a member of the Chamber of Deputies who had denounced corruption in the government.
The proceedings were effectively suspended when the Chamber refused the government's demand to strip
Wakim of his parliamentary immunity. On July 22 and 23, nineteen people were arrested for passing out

July 1993 30 Middle East Watch/Fund for Free Expression



announcements of a strike called for hy Lehanese major trade unions. All were released on July 25, after
intervention of prominent politicians. 0n July 29, strike organizers were also arrested while handing out
notices for the strike.

In an attempt to limit exposure of opposition candidates and ensure favorahle coverage for its
own, the government intensified pressure on the media. During the months leading to the elections,
government officials regularly castigated the press, accusing it of "negativism,” divisiveness and
unfairness in its coverage, and threatened to use its powers to curb "excesses.” Several newspapers and
magazines were temporarily banned. In February, two dailies, a-¥ahar and a/-Diyar were banned for
publishing excerpts from a hook ahout General Michel Aoun, a major opposition figure. In addition, a
number of reporters were prosecuted for publishing articles critical of President Hrawi, his family or
foreign leaders.

In March, in a thinly disguised threat, then-Prime Minister Omar Karameh announced plans to
dedicate two special senior prosecutors in the Public Prosecutor's office to handie the media. During the
week of March 195, there were publicized meetings between Karameh and Khatcik Bahekian, then-Minister
of Justice; Albert Mansour, then-Minister of Information; Maurice Khawwam, then-Cassation Public
Prosecutor and the heads of the Journalists Guild and the Editors Guild. In public statements clearly
designed to pressure the media, Karameh said that the function of these prosecutors would he "to
investigate all allegations published or broadcast in the media against government officials. If the
allegations are true, the guilty should be punished. But if not, such allegations are tantamount to crimes
against the nation and must be vigorously prosecuted.™

Heads of the two journalists guilds were indirectly warned to rein in journalists "or the
government would do it for them," according to participants at some of these meetings. Apparently in an
attempt to forestall government action, Muhammed Ba albaki, head of the Journalists Guild, issued a mild
statement after one such meeting, stating:

| do net think that the government is about to draw its sword against the media. Itis
committed to the principles of freedom and self-censorship - the same standards in
which the media helieve. Itis also committed to being responsible.

Ba albaki declared "readiness to cooperate with the government” and assured journalists that
“there should be no fear that freedoms may he restricted.”

On March 25, the Journalists Guild met to discuss the government's threats. On March 26, it
cautioned against restricting "harming freedom of the press or other civil liberties, by any group
whatsoever." It warned against any measure, "using the law as a pretext to take away freedom of the press
or restrict its practice...The right approach to regain confidence in the state and its institutions cannot he

5 In another statement during the same week, Karameh said, "These are matters of national interest. Accusations
levelled against government officials are damaging, hoth internally and externally..\We are for investigating every
claim..Every claim published or hroadcast must he investigated. If itis true, those accused will he prosecuted and if it
is not, those who published it will he prosecuted. This is what we agreed upon.”

Lebanon's Lively Press Under Attack 31 July 1993



achieved through a weak and restricted press, but through responsible and strong press..."

Adopting a conciliatory tone in the face of official pressure, the Guild confirmed its "willingness to
cooperate fully with the competent authorities to strengthen national reconciliation and ahide by the laws
in effect” It urged journalists to "he mindful of the dangers associated with freedom...They should try to
avoid these dangers hy strictly adhering to self-censorship and recognizing the limits imposed hy the law
and hy the prerequisites of the practice of their profession. Publications Law should be the arhiter for
every dispute that may emerge hetween the press and the authorities. The goal should be to guarantee the
hroadest exercise of freedoms within the limits of Iegal responsibility.”

Atthe same time it was trying to subdue the print media, the government was attempting to regain
its control of radio and television. It continued threatening to close all forty-five private television station,
in an attempt to revive the state's pre-war monopoly over television.”” On April 29, as a stop-gap measure
the government issued the Media Policy Statement, probably the most restrictive guidelines Lebanon
media have ever seen. For example, media organizations were required, at the pain of being closed
indefinitely, to commit not to broadcast any material that may directly or indirectly stir ethnic, sectarian or
political enmity; disturh Lebanon's foreign relations; insult the president or other senior officials;
contradict the Taif Accord or harm the economy.*

In the election process the Lebanese government violated hoth the spirit and letter of the Taif
agreement, and circumvented a number of long-established electoral laws. More than one-third of
potential voters were disenfranchised by not utilizing ahsentee hallots: the 933,000 persons who left
Lebanon during the civil war were not given an opportunity to vote unless they returned to cast their
hallots, while many of the 750,000 internally displaced Lebanese were not permitted to vote hecause they
were not ahble to return to the districts in which they had voted in the 1972 elections or to travel to the few
other polling places designated hy the government for their use.

The election regulations adopted hy the Hrawi government included several provisions that
served to strengthen its influence over the outcome. For example, in certain provinces, district-level
elections were introduced, apparently to improve election prospects for pro-government candidates. In
an attempt to lessen sectarian divisions, the Taif Accord had stipulated that elections be held at the
provincial level, in the place of district-level contests that were common in the prewar period.

Voting took place hetween August 23 and September 6 but was fraught with irregularities. It was
hoycotted hy most eligible voters. Fearing retribution from Syrian forces and the Hrawi government,
opposition groups did not feel free to campaign vigorously against either. Many potential opposition
candidates, including memhbers of parliament, hoycotted the elections out of concern for their own safety.
The hoycott was extensive in most Christian areas, and in the Kesrouan district, it was nearly total; a
hyelection had to he held on October 11 to fill the district's five seats. In the Juhail district, a candidate won
with only 41 votes cast. With most of the Christian opposition and significant segments of the Muslim

S1gee the section helow on the government's attempt to revive TV monopoly.

% See below for a detailed discussion of the April 29 Media Policy Statement.

July 1993 32 Middle East Watch/Fund for Free Expression



opposition having hoycotted the contest, the new 128-memher Chamber of Deputies is largely made up of
Hrawi government loyalists and pro-Syrian figures, as well as fundamentalist Shia and Sunni
representatives.

Harassment of the media and dissidents continued during the elections and afterwards. On
August 23, the first day of polling, four crew members from the Lebanese Broadcasting Corporation (LBC)
and New Television (NTV), were attacked hy supporters of Roy Hrawi, the president’s son who was running
for election against his cousin Khalil Hrawi.

In September, following a complaint by the Kuwaiti chargé d'affaires, legal proceedings were
started against the Beirut daily a/-Safirfor publishing an article considered defamatory of Kuwaiti senior
officials. On September 23, a reporter and three photographers were heaten hy the police after they
persisted in trying to cover a political meeting of the opposition.

On October 26, the main headquarters of the Lebanese Phalanges Party, in al-Ashrafiyya, were
raided hy Lebanese Army forces. They arrested the guards and confiscated all documents and other
property. The party, one of the main Christian political groups, had hoycotted the elections.

On November 22, the national day commemorating independence from France, scores were
arrested for distributing leaflets critical of the government and supportive of General Aoun. Fifteen were
later tried hefore special military courts.®

Lebanese Television Company (LTV] is the sole television organization currently with a license to
operate and has heen granted a monopoly until 2012. Fifty percent of LTV shares is owned hy the
government and the other half is owned hy Rafiq al-Hariri, the Prime Minister. There is no mechanism
through which the dozens of other stations, all of which came into existence after the outhreak of the war in
1973, may apply for licenses.

At first the Hrawi government threatened to close down all independent stations. But the threat
was not carried out, most likely because many of these stations are owned hy powerful political groups or
individuals. In January 1992, a ministerial committee recommended that existing (hut technically illegal)
TV stations he required to submit their applications first to the LTV monopoly. If LTV agreed, the Council of
Ministers might thenissue a license. This recommendation was not carried out.

On April 29, 1992, guidelines were issued for the continued operation of independent stations.
Implicit in that move was agreement to permit television station to operate until a final decision is made.

% Because the government considered the offending leaflets defamatory of the commander-in-chief of the armed
forces (President Hrawi), and thus weakened the morale of Lehanese armed forces, the case was referred to special
military courts, where rights of defendants are severely limited. Several were sentenced in April to lengthy prison
sentences for participation in the printing and distribution of the leaflets.

Lebanon's Lively Press Under Attack 33 July 1993



Atthe same time, the government formed a committee to propose a hill.

By April 1993, no decision had heen made on the contemplated reorganization of broadcasting.
Senior officials appeared divided on whether to try to complete the hill and submit it to the parliament or
instead, issue a number of administrative regulations to strengthen LTV and weaken the other stations,
thus helping LTV to compete against its more technically advanced rivals. Postnoning the adoption of an
equitahle law will help achieve this goal if the government then takes measures to help LTV overcome its
weak programming and technical difficulties. Significant financial support would win the hattie for LTV,
according to this view, since the competition is owned by private players without the means to match
government resources. The government is also in a hetter position to channel advertisements to LTV,
hecause of its influence on the sponsors. In this indirect way, weak private stations will have to cease
functioning without the need to close them hy law. Others in the government helieve that regulation must
he achieved through speeding up the drafting of the hill and submitting it to the Parliament.

On April 29, 1993, on the day ICN was closed, Michel Samaha, Minister of Information, summoned
representatives of radio and TV stations and told them, "We all have to comply by the Honor Code, until the
new law on radio and television is passed. The hill will be discussed hy the cabinet within the next two
weeks." The Honor Code was issued by minister Samaha in February 1993 and is based largely on the April
1992 Media Policy Statement. On May 2, the cahinet revived efforts to draft a hill regulating radio and
television, which had heen put aside for a while. The discussion of the hill was hastily scheduled following
the closure of ICN and Aida a/-Watan. The Minister of Information also resumed meetings with
representatives from newspapers and radio and television, discontinued the previous year.

The Hrawi government's attempt to revive its monopoly of ownership of radio and television is
reminiscent of ill-fated attempts hetween 1983 and 1985 to buy newspapers and other publications.
Following the 1982 Israeli invasion of Lehanon, Bashir al-Gemayel, then head of the Lehanese Forces, was
elected president with strong backing from Israel. He was assassinated hefore he took office and his
brother Amin was chosen to replace him. The Gemayel government ordered its General Directorate of
Public Security (a/-Amn al- Amim, the national police force), to enforce restrictions against the press, in the
helief that such restrictions would be helpful in improving security but would especially be heneficial to
Lehanon's relations with a numher of countries that complained about unfavorable coverage.

In September 1983, in an attempt to buy political publications, the Gemayel government passed
Legislative Decree 121 (1983). Article 4 stipulated that no political publication may he sold without first
giving the government an opportunity to consider huying it. The Minister of Information was given a veto
power over the sale of any publication. Had this plan been successful, it would have brought Lebanon in
line with most Middie Eastern countries where governments directly own and operate significant portions
of media outlets. The plan was a failure, as the government recognized in 1985, when it repealed the
decree.

I1. TIGHTENING THE MEDIA STRAITIACKET

In its campaign to rein in the press, the Hrawi government utilized a numher of regulations from

July 1993 34 Middle East Watch/Fund for Free Expression



the civil war period and other ohscure texts which had not been activated in a long time.* According to
Ahmed al-Mu'allem, a distinguished Lebanese judge, there is no overall press law in Lebanon, but individual
pieces of legislation and decrees dating back to the Ottoman period, especially from early nineteenth
century, when newspapers started heing published in Lebanon. Ottoman rules and decisions by the French
High Commissioner issued during the French mandate gave the press a very short leash and overburdened
itwith restrictive regulations calling for severe punishments for minor infractions.”

1. Publications Law

After Lehanon's independence in 1946, the government kept the mandate law until 1948, when it
issued new legisiation repealing indefinite administrative closing of newspapers, but added to the list of
hanned subjects and increased the severity of punishments.

The press law now in effect is the Law of Publication of 1962, which applies primarily to print
media. With the exception of two liberalizing amendments introduced in 1971, all other changes made to
this law have tended to make it more restrictive.”

Article 27 of the 1962 law requires a license from the Ministry of Information to start any
publication. Article 58 has the unusual prohibition that only publications designated by the license as
"political” are permitted to publish "studies, news, drawings, or commentaries, of a political nature."
Publications courts have interpreted this clause very broadly, ruling, for example, that acatdemic lectures
on politics fall under this category and as such may not be published except in "political” publications.”

Using its authority under Legislative Decree No. 74 of April 1953, the government stopped issuing
new licenses for "political periodic publication.” Decree 74, which is still in effect, stipulated a complex
formula that set the overall number of publications so designated. Setting this limit has dealt a severe
hlow to political expression in Lebanon, as Lehanese human rights ohservers have pointed out According
to Joseph Mughaizel, the head of the Lehanese Association for Human Rights and, since September 1992, a
memhber of the Lebanese Parliament,

% we referred earlier (pp. 13-4) to a May 13 joint protest hy the two journalist guilds, which ohjected to censorship
hased on "ohscure texts which have not heen activated in a long time, including Decree 104 which has always heen
rejected by the press.”

* Emil Khouri, "Press laws in Lebanon: Part of its changing structure,” 2/-#aya February 11,1992 (in Arabic).

%2 | egislative Decrees No. 2 Uanuary 1971) and No. 26 (September 1971) for the first time removed press offenses from
military courts and mandated the release on hail of journalists accused of purely press offenses.

% Joseph Mughaizel, "Political Rights in Lebanon's Constitution and Legislation,” in: Center for Legal Studies of the
Rrab Lawyers Union, 77 Crisis of Human Bights in the Aral World Cairo, 1989 Gn Arahic).

Lebanon's Lively Press Under Attack 35 July 1993



This Isuspension of the issuing of licenses for political publications] dropped the
guilletine on the neck of freedom of the press. As press licenses hecame some of the most
sought-after commodities, ownership of political newspapers hecame possihle only to
wealthy individuals and their heirs. A new political movement is not able to start a
publication of its own for one of two reasons: either hecause none of the current license
owners is willing to sell his license or hecause the new movement does not have the funds
necessary to purchase alicense in the market*

Setting the number of political periodicals has produced anomalous results. A significant number
of licenses are for publications no longer operating, but their owners still keep tities to the licenses, called
imtiaz or concessions. Some of these papers resume publication for short periods and then disappear.
For example, Omar Karameh, a former Prime Minister under President el-Hrawi, owns the license for a/-
Ragilr (The Monitor), which he hought from Diyvab Mansour. Karameh returned his paper to circulation in
April 1992 just hefore he resigned as Prime Minister. He gave the paper an exclusive: his resignation letter.

Much like the system of taxi medallions in New York City, for example, these owners may lease,
lend or sell licenses to others. For example, when 2/-Safir was closed recently, it was able to resume
publication the next day by using the name Beirut a/-Masa’(Beirut Evening), a defunct publication.* The
owner of the concession of Beirut al-Masa’is Muhsin Ibrahim, secretary general of the Organization for
Communist Action, who reportedly authorized 2/-Safirto use his masthead and license for the week it was
closed (May 12-18,1993).

According to Lehanese lawyers, the government could have moved to block the deal hetween the
two papers, as previous governments had ruled that such arrangements were illegal when they involved a
newspaper ordered closed for violating the press law, as 2/-Safirwas. However, it appears that pressures
within Lebanon precluded this option as too politically costly.

3. Banned Topics

Article 63 of the 1962 Publications Law hans the publication of any material that may "jeopardize
the state’s safety, unity, sovereignty or horders; insult a religious sect recognized in Lehanon; stir ethnic or
sectarian differences; or insult or defame the head of a foreign government” This han, already broad, was
made a virtual catch-all hy numerous subsequent government decrees.

Legisiative Decree No. 104 of 1977 and the Media Policy Statement of April 1992 hoth greatly
expanded the list of banned subjects. A detailed discussion of these two instruments, which have figured
prominently in the recent closings, follows helow.

% Mughaizel, "Political Rights...” pp. 307-8.

% ) egally speaking, Beirut al-Masa s not considered defunct; it is a "dormant” publication, since its license has not
heen revoked or sold.

July 1993 36 Middle East Watch/Fund for Free Expression



4.State Secrets Regulation

In the ongoing prosecution of Faisal Salman and Ibrahim al-Amin from a/-Safir, they were initially
charged with violating both the press law and state secrets provisions of the Penal Code. Although
charges hased on the Penal Code were later thrown out hy the Examining Judge for lack of evidence, the
stiff penalties in the broadly worded prohibition against publishing state secrets are a strong deterrent
against candid discussion of government policy. Although Article 281 of the Penal Code reasonahly
defines the crime of illegally obtaining state secrets, the law does not define what constitutes a state
secret:

Any one entering or attempting to enter a restricted place, for the purpose of ohtaining
documents or information that should be kept secret for the henefit of the safety of the
state, shall he sentenced to a minimum of one year imprisonment If the act was
committed for espionage, the imprisonment shall he combined with hard labor.

More significant is that Article 283 severely punishes the communication of these ill-defined state
secrets:

Any one in possession of a document or information such as described in Article 281, who
discloses or communicates it without a legitimate reason shall be sentenced to hetween
two months and two years. If the act is committed for the henefit of a foreign government,
the sentence shall he a minimum of five years at hard labor.*

Article 283 has heen used to punish the common practice of publishing information obtained
legally from government officials, if other officials decide that such information "should he kept secret”
This ban is an ever-present threat against attempts by the media to publish information relevant to public
dehate, since the government can classify such information as state secret. The charges of violating state
secrecy law were instrumental in the closing down of a/-Safir and initiating legal action against its
publisher and the reporter who wrote the offending piece.

The Hrawi government has heen utilizing a number of restrictive wartime decrees which were
issued by various administrations without parliamentary approval.

During the war, in addition to directly punishing journalists and news organizations hostile to its
polices, Syria applied pressure on Lebanese authorities to rein in the media. Most Lehanese governments,
which during much of the war were mere symhols whose influence did not go much beyond a few blocks of
the capital, obliged their Syrian guests. In addition, they acted to limit press freedom on their own initiative

% The punishment is more severe if the offender is a government official. Translation from the Arahic by MEW.

Lebanon's Lively Press Under Attack 37 July 1993



or at the behest of governments such as Saudi Arabia or Irag, or domestic allies. There was also a helief
among many Lebanese that sensationalized media coverage of the war whipped up the cycles of revenge
and retaliation.

Legislative Decree No 1, issued on the first day of 1977, imposed pre-publication censorship on all
publications, including periodicals such newspapers and magazines. Until that time, only non-periodical
publications, films and plays, were subjected to prior censorship.” Citing the need to deal with the
"general and total destruction” of the country as justification, then-President Elias Sarkis and Prime
Minister Selim al-Huss argued that they could not achieve a peaceful solution for the problems of Lehanon
unless the press was restricted further by introducing strict pre-publication censorship.

Decree No. 1was passed in the early months of the Sarkis presidency, shortly after the killing of a
number of journalists and after Syrian forces shut down five leading publications. The decree gave the
General Directorate of Public Security final say on what may he published. Clearly in this case, prior
censorship was imposed at the urging of Syria, to avoid the need to repeat the drastic action it had taken
against critics.

The General Directorate of Public Security (a/-ammn al- ammd, to which all materials had to he
submitted, was granted near complete power to censor. 0n Jan. 3, 1977, the Minister of Interior, under
whose authority Public Security operates, issued regulations implementing Decree 1, specifying
conditions and principles of pre-publication censorship. For the following six months, while trying to live
by the new rules, the Lehbanese Journalists Association quietly protested the new restrictions and Riyadh
Taha, its then-president, lobbied the Lebanese government to rescind the decree. Quiet protest from the
press and logistical difficulties in carrying out the censorship combined to convince the Sarkis
government to lift pre-publication censorship in exchange for strengthening post-publication constraints.
To that end, Legisiative Decree No. 104 was passed hy the Cahinet in June 1977.

6. Post-Publication Restrictions Reinforced: Legisiative Decree 104

This law, which is still a major part of restrictive press legisiation in Lebanon, added to the list of
hanned topics and stiffiened punishments for press offenses.** The Decree, adopted in June 1977 hy the
cahinet without parliamentary review, gave the government wide authority to shut administratively and
confiscate any publication that insults the Lehanese president or other heads of state or commits any of
the other press crimes defined by the decree and previous laws.

% See pp. 39-44, on prior censorship of non-periodicals, plays, films and hooks.

% pecree No. 104 also tried to Set a mechanism to examine the sources of income of all publications. Many Lehanese
newspapers and magazines are known to have received secretly substantial sums from foreign governments and
powerful individuals inside and outside Lehanon.

July 1993 38 Middle East Watch/Fund for Free Expression



Decree 104 estahlished some general principles governing the determination of press "crimes”,
after-publication censorship and scrutiny of revenue sources of news organizations. Under this law, a
government prosecutor (a/-mailh al- amm al-istimafi or Appeals Public Prosecutor) may close a
publication for a month and initiate legal action against hoth the publication, its publisher, and the editors
and writers accused of the infraction. Within a week, the case is reviewed by an "Investigation judge” who
may decide to end the closure or extend it for the period of the trial.* The investigation judge may then file

charges against the offending journalists hefore a specially constituted Press Court (makkamat al-
matlou 8.

During the trial, the court may permit the publication to resume operation or to uphold the closure
until the case is decided. The court may order the publication closed for up to a year and impose a prison
sentences of up to three years on each of the writer of the offending material and the publisher (Article 26).
Others, such as editors and researchers, may also he prosecuted as accessories.

Articles 23 and 25 of Decree 104 listed the following as "press crimes™:

0 Defaming, libeling or insulting the President of the Republic or the head of a foreign government, in
amanner that may he construed as dishonoring them."

0 Insulting a religious sect recognized in Lehanon.”

0 Stirring sectarian or ethnic animosities.

0 Disturhing public order.

0 Endangering the safety of the state, its sovereignty, unity or the integrity of its horders.

0 Disturhing Lebanon's foreign relations in a manner that may threaten its external security.”

% In Lehanese law, gadlhi al-faluyig al-awwal, or First Examining Magistrate [close to French juge dinstruction,
reviews the charges and summarily decides whether to continue the closure.

™ il excerpts are translated by MEW.

" The text uses the Arahic terms gadefiideiame), dhammibel and Za/uyirtinsult or ridicule). It also refers to mass

i al-karama Wdishonor). While the first two terms are defined in other hodies of Iaw, there is no agreement on the
meaning of the rest.

” The Arabic text uses Za/uyir insult, ridicule or contemptuous discussion), which is a general word that does not
have a precise legal definition in Lehanese law.

" The text uses Zz7 Kirtdisturh or muddy), instead of /a/rartharm), the more usual prohibition.

Lebanon's Lively Press Under Attack 39 July 1993



In addition, the decree bans disclosing government secrets and the proceedings of investigations
and secret trials.*

1. Prior Censorship of Non-Periodicals, Films and Plays

Non-periodical publications, including leafiets, posters and press releases are suhjected to strict
prior censorship. The General Directorate of Public Security (GDPS), the main national police force, is
granted near complete discretion in deciding which of these materials may he shown in public. Similarly,
the police have final say over the distribution of films, plays and other artistic and cultural work. The
Censorship Department of GDPS is organized hy a 1959 legislative decree passed during the first civil war.
Under this regulation, GDPS censors carry military ranks, wear military uniforms and are part of the
government bureaucracy.

To get around the draconian prohibition of publishing political information in non-political
publications and the arhitrary limit on the number of licensed political periodicals, political groups relied
on non-periodicals to express their views. However, Legislative Decree No. 55 of August 1967 tried to close
this loophole:

No leaflets, statements, press releases or similar materials may he printed, published or
issued in any method whatsoever without obtaining a prior license, regardiess of their
subject or the methods or media used or the language in which they are expressed.®

Authority to license non-periodicals is vested with GDPS, operating under the authority of the
powerful Ministry of Interior. The Minister of Interior also has authority over internal intelligence
services, which have heen implicated in numerous human rights violations.

Requirements for obtaining a license to distribute are so onerous and time consuming that few
apply, risking fines and imprisonment.” If within a week of submitting the application to the agency, the

" Banned subjects include judicial investigations; secret trials; family-court cases related to marriage, divorce or
adoption; secret sessions of the Parliament or parliamentary committees; inuestigation reports of judicial and
administrative inspection; judicial investigations that are not declared public, including charges and indictments by
investigation judges, until they are read in public court session; and all documents stamped "secreL"”

B Translated hy MEW.
™ licenses may he issued by the central General Directorate of Public Security in Beirut or by its provincial offices.

T To he considered, an application must he submitted providing:
- name, nationality, age and address of the applicant(s).

July 1993 40 Middle East Watch/Fund for Free Expression



applicant does not receive a positive response, the permit is deemed denied. Once a permit is issued, the
applicant has only one week from notification to issue the approved text. After that, a new application is
required. A new application is also required if any changes are introduced in the text. A decision hy Public
Securityisfinal.

Theater, Cinema and Books
Play Banned

On May 11, Shakib Khouri, a playwright and director, and seven actors were getting ready for the
third showing of Arnaly wa Giddisoun(A Rabbit amd the Saints) at Maroun al-Naugash Theater in Beirut when
they were surprised by forces from the GDPS entering into their the stage and ordering them to stop the
show. The play had opened two days earlier.

As is required by Lebanon's antiquated law, Khouri had submitted the text to the Censorship
Department of the GDPS, the national police force, which did not give him any indication that the play might
he censored. The police submitted the text to the Maronite Catholic Church to determine whether the text
was acceptable from a religious perspective. Two offices of the church separately reviewed the play. The
central office of the church commissioned Rev. Safour Khouri, Parishioner of Mar Mikhail in Beirut, where
the theater is located, to study the text He judged it unacceptable. Although Beirut's Maronite Bishop
Khalil Abi-Nader and another cleric, Rev. Maroun Atalla hoth approved the text, the police relied on the
negative review by Rev. Safour Khouri to han the play. The police sent a group of officers to stop the play hy
force and disperse the audience that had gathered to watchit.

Only after the central offices of the church had reversed the decision of its delegated cleric did the
Censorship Department permit the play to continue.

Censorship of plays is regulated by a legisiative decree issued in January 1977, during the civil war,
which stipulates in part:

1 All theatrical works must he subjected to review by the Censorship Department of the General
Directorate of Public Security (a/-Mudiriyya al- Amma li al-Amn al-Armrd, which has the authority to
ban the showing of these works, in whole or in part.

2. Any person wishing to stage a play must submit a petition to the Directorate accompanied with
three copies of the work. The Directorate sets the deadlines for review applications and the time
for decision.

3. If a play is staged in violation of the Censors' decision, the play's showing may he stopped. In
addition, the General Director of Public Security may order the offending theater closed for a year.
\lolators may also he sentenced to hetween one and three years.

address of the printing and storage place of printed material.
3 copies of the text indicating the exact shape and size and number of copies intended.
names of all responsihle or participating in the execution.

Lebanon's Lively Press Under Attack 41 July 1993



Film "Detained”

In February, al- /sar( The Hurricand, a prize-winning film directed hy Samir Hibshi was hanned by
the Censorship Department of GDPS. The director was informed that he could not show the film in Lebanon
uniless he excised a substantial portion of it -- almost "half of the film,” according to Hibshi. Although the
police did not disclose the reasons for the han, they apparently objected to his portrayal of events in the
civil war and were concerned about its political implication.

On February 11, Hibshi, a young Lehanese filmmaker, said that he had heen completely surprised by
the han, since the film was consistent with government's policies aiming at rebuilding Lebanon and
reconciling the different communities of Lebanon: "When we started making the film last year, the
government made available to us all its facilities, including those of the Ministry of Defense, Public
Security, Internal Security, Airport Security and Civil Defense. All helped and contributed beyond what we
had expected. Although | am not a court poet, | thought my film was complimentary to the government and
its current policy. 1 actually sincerely helieve in the state's policy of development, peace and
reconstruction. 77%e Hurricaneis a film ahout the war for peace. So you can imagine my big surprise when
the Censorship Department the other day refused to permit its screening in Lebanon unless we cut out
almost half of it™

Months later, after the filmmaker had enlisted the help of fellow writers, artists and many
politicians, including President el-Hrawi, the censors quietly agreed to release the film after the director
agreed to redo some of the final scenes.”

The banning of the Aurricanefilm and 4 Rabibit and the Saints play (see discussion ahove) are but
two examples of how tight censorship can be in Lehanon.

In May 1993, Abhoud Fathalla, a major Lehanese distributor, told reporters attending the 1993
Cannes Film Festival that films were routinely ordered cut hy the Censorship Department of the GDPS, in
deference to the various political and religious groups with influence in Lebanon.*

™ JI-Hayat February 12,1993

™ Abdu Wazin, "Censorship in Lebanon: Censors Stop at Words Such as “People, “Revolution' or Insulits to the US," 2/
Hayat May 19,1992,

% He mentioned that the censorship is especially tight in West Beirut, where the largest number of political and
religious groups operate.

July 1993 42 Middle East Watch/Fund for Free Expression



During the 16-year war censorship of the arts and culture was exercised by the warring factions.
Parties and sects, which divided up the country among them and supplanted the state's authority, imposed
their own version of censorship, usually by intimidation. During intermittent truces, the government
attempted to resurrect its censorship mechanism, in the belief that putting a lid on expression was
necessary to maintain the peace. The print press, radio and television were the main targets of the
government censorship while books and works of art were largely spared. Raymond Jabara, a playwright
and director, said recently that one positive thing about the war was that he was ahle to show works, such
as Zaradusht Asbala KallbanZoroaster Became a Dog), a play that he helieves he would not be permitied
now to show or publish in written form.

Since the end of the war in 1990, the cultural censorship apparatus returned in full force. Every
playwright has to submit his text to the GDPS before staging his or her play. Every filmmaker has to show
his or her film hefore the censors hefore he or she can show it to the public. Publishers are also required to
send copies of their publications to the Censorship Department to obtain permission to publish.

Directors, theater owners and play directors do not always heed censors’ instructions. With the
help of powerful political allies they enlist to help them against the censor, they may risk showing films
and plays with some of the censored parts intact or the text may he changed after submitting it to the
censors. In addition, actors may change the words during a performance. Although in some cases this
protection works in convincing the censors to look the other way, agents of the GDPS frequently raid movie
houses and theaters, closing down performances and confiscating materials.

Except when they deal with openly political works, the censors' approach is usually surgical and
not always ideologically hased, according to sources familiar with the censorship process. Their
guidelines are fairly general prohibitions that are not defined in the law but may be open to different
interpretations. According to Abdu Wazin, they follow these rules of thumb:

Respect public order and morals.

Respect the feelings of the audience

Avoid stirring ethnic and religious.

Respect government's authority

Avoid inappropriate portrayal of government officials, politicians, officials of governments allied
or friendly with Lehanon, or of spiritual authorities.

In addition, innocent words such as "people,” "revolution,” "rehellion," "destruction” or "explosion”
may he omitted hecause they may he construed hy censors as inciting. What is taken to he insults to
friendly governments, such as the U.S., or Arah governments, especially Syria and Saudi Arahia, may also he
excised.”

In a recent public meeting, director Antoine Multana called for either doing away with censorship
or at least moving it from the security apparatus to the Ministry of Culture. The latter suggestion was

* Ahdu Wazin, "Censorship in Lebanon..”

Lebanon's Lively Press Under Attack 43 July 1993



welcomed by the Minister of Culture. Latifa Multaqa, a director, said that the censors deleted all references
to change and revolution in a/-Bazaga (The Snaid, a play she recently staged on Maroun al-Nagqgash
Theater, even though the play was not directly addressing these issues but was more concerned with
critically portraying social customs. The word "people,” which often attracts the censor's attention, was
removed as well. The playwright put the word "censorship” in places cut hy the censors, an unusual
gesture to protest the excisions.

Although most literary, academic and general interest hooks do not suffer unduly from censorship,
political books are subjected to close scrutiny and are required to obtain a permit For example, General
Warhan, a recent hook hy Carol Dagher, was subjected to censorship and was not approved before it was
closely analyzed by the censors. As noted earlier, newspaper that excerpted hooks on General Aoun were
also banned. Similarly, Sarkis Na oum's hook on General Roun and a number of other hooks on the exiled
general have heen hanned. A hook by a former member of Hrawi's own government suffered from
censorship. The distribution of 4 Coup Against Taif; a hook written by Alhert Mansour, a former Minister of
Information under el-Hrawi, was stopped until political pressure was applied to release it As with plays
and films, hooks that have heen approved hy the censors may later he hanned.”

In the views of Mustafa Zain, a Lebanese literary critic, the Lebanese government's measures
against cultural works enforce by state fiat the archaic modes of thought that Lehanese feudal lords could
not enforce themselves. Commenting on the recent hanning of Shakib Khouri's play 4 Rabbit and the
Sainmts, 1ain said:

The han goes beyond a play inspired hy church rites to the structure of the whole society
and the structure of the state which is supposed to have derived from it.

During the war, each sect had its own militia - connected to one leader or another. It had
its own censorship, its own security and its own intellectuals who marketed its thought
and wrote its history, including linking them to extinct cultures or to nations that do not
know where Lebanon is located.

Cultural discourse and intellectuals in Lehanon are seen as the component of patriarchal
society that has not reached the age of majority and thus needs the protection of the
father, as represented hy religious and secular leaders. Shakih Khouri is thus paying the
tax of disoheying the father and ignoring his authority.®

8. The Ultimate Gag: Media Policy Statement: April 29,1992

On April 29,1992, the government issued a still more restrictive set of media guidelines. They were

%2 Ahdu Wazin, "Censorshin in Lebanon: Censors Stop at Words Such as ‘People, Revolution’ or Insuits to the US," 2/
Hayal May 15,1992. On newspaper hans, see Section 11(1,2).

% Mustata Zein, "Our Societies Are Still Minors,” a/-#ayal May 17,1993.

July 1993 44 Middle East Watch/Fund for Free Expression



descrihed as temporary, pending the drafting of a new press law.** Several times during 1992, government
officials indicated that the new hill was close to completion, but it has yet to materialize.

Although it was principally directed at radio and television, and in general tried to track the text of
Legisiative Decree No. 104, which regulates print media, the April regulation included additional
restrictions which were then generalized to apply to all media.

In order to continue operating, owners of existing establishments were required to agree not to do
the following:

0 Broadcast any information, program, picture or film that would, by its nature, disturh public
order, cause fear among the population; directly or indirectly stir ethnic or sectarian
enmity or cause divisiveness amony the Lehanese people, their religions, sects, or
organizations; adversely affect Lebanon's Arah or foreign relations; insult, slander or
degrade leaders of friendly nations, or Lebanon's president, speaker of parliament, prime
minister or spiritual leaders; violate the morals of Lebanese society; directly or indirectly
contradict the foundations of the National Covenant or the nation's unity, sovereignty or
independence; or directly or indirectly further the cause of the enemy.

0 Publish or hroadcast any information, program, picture or film that would, hy its nature,
constitute publications offenses as defined the Publications Law or the Penal Code.

0 Publish or broadcast derogatory, slanderous, degrading or false statements ahout a
private individual or family.

0 Directly or indirectly attack or criticize individuals or political parties, other than to
discuss their specific stands or opinions.

0 Publish or broadcast any material that may adversely affect the national currency or
economy.

Regarding radio and television, the April statement gave the government's final say on disciplining
offenders, without judicial review: "The Public Prosecutor shall have the authority to take the necessary
steps against violators, as follows:

0 For the first violation, a warning.
0 For the second violation, a suspension of hroadcasting for three days.
0 For the third violation, the station may he closed; security forces may he utilized to carry

% nccording to the announcement and subsequent government statements, a committee was formed to study media
policy comprising, in addition to the Prime Minister and cahinet memhers, prominent journalists, hroadcasters and the
heads of the journalists and editors guilds. The government stated that once it received this committee’s report it
would ask a group of experts to prepare recommendations hased on which a new law would be proposed to regulate
the media, especially radio and television.

Lebanon's Lively Press Under Attack 45 July 1993



out the closure.

The ministers of information, interior and national defense shall assist the public
prosecutor in carrying out this task."™

AFTERWORD: A NEW CRISIS IN LEBANESE JOURNALISM?

Lebanese journalists helieve that there is a serious crisis in postwar journalism. They have
identified factors affecting the health of their profession, including lack of financial solvency and
technological innovation, and further lack of credibility hecause journalists and news organizations have
heen identified too closely with narrowly partisan groups. However, most agree that the biggest challenge
is censorship in its various manifestations: the threat of retribution by Syrian forces or local militias, the
closings, the zealous prosecution of journalists based on extremely restrictive laws and the withdrawal of
advertisements.

According to Michel Jaoudeh, a journalist, the media have lost much of their credibility and appeal
hecause they have had to hend over hackwards to satisfy pressures from militia groups and governments
and have uncritically followed the direction of political leaders.

Joseph Abu-Khalil pointed to a "crisis of financial independence.” For some time, but especially
during the civil war, various factions and governments provided financial support for Lehanese press. By
depending on these sources, the press lost its ability to flourish without outside support. Distribution of
advertisements hy government agencies and private companies toing business with the government is
usually politically dictated, closely controlied by senior government officials. Losing financial support and
advertisements, in addition to the effects of the economic crisis in the country, led papers to close down
altogether, or to reduce their size.

Technologically and in the professional training of its practitioners, the press in Lehanon is now
lagging behind the Arabic-language press in a number of countries in the Middle East and Europe. Before
the war started in April 1975, Lehanese press had heen the most advanced in the region.

Although technology and professional training are very important, the main challenge to Lehanese
press is how to safeguard its freedom during peace time. This challenge does not appear much less
difficult now than during the war. Assassinations and other physical attacks on journalists have continued
to take place with impunity. Fear of retribution by Syria or local militias also continues to mute many
voices. Vigorous prosecution for minor infractions of the restrictive press laws have replaced the threats
of physical violence during the war. Closing newspapers and other news organizations now takes place by
issuing government orders instead of physically preventing them from operating. In the views of some
Lebhanese journalists, the Lebanese government is acting as if it itself were one of the militias hut with a
different tactic, trying to achieve through state fiat what militias could achieve only through the barrel of a

% Text from the April 29, 1992 statement is translated hy MEW.

July 1993 46 Middle East Watch/Fund for Free Expression



As this report has demonstrated, senior memhbers of the Hrawi government appear determined to
continue the campaign against the press. President Hrawi is reported to have said that he had heen
"patient for too long” with critics, just hefore he ordered the closing down of ICN television station and
Nida’ al-Watandaily. Prime Minister Hariri, in an effort to shield Saudi rulers, his closest allies, ordered the
closing of 2/-Safir. R cartoon perceived as disrespectiul of the president’s family was enough to close a/-
Sharg. Al these events took place within one month.

Dalloul, Minister of Defense in the Hrawi government, revealed the official impatience with the
press which he described as having too much freedom. He went as far as to say that those who abhuse
freedom were less of a danger than "those who cry over its loss", since they are merely taking away the
excess freedom.

George Hawi, former secretary general of the Lehanese Communist Party, attributed the recent
closing of news organizations to the government's desire to keep the press from dwelling on recent
external and internal policy failures. In foreign policy, Hawi helieves that the government wanted to keep
the peace negotiations with Israel away from public discussion, as there IS no national consensus on
these negotiations which have dragged on for more than a year without visible results. Nor is there
consensus on the home front: Is national reconciliation to be hased on democracy, as most Lehanese
helieve, or on strengthening a central government structured around sectarian domination? Hawi also
helieves that the government's failure to satisfy demands to improve social and economic conditions and
to formulate a development plan were also real reasons for the government's fears of a free press. The
challenge for the press has hecome how to withstand the government's legal onslaught, just as it tried to
cope with physical attacks on it during the war.*

Other Lehanese find the government's measures against the press as attemnts to stifle the lively
political dialogue that has traditionally distinguished Lebanon from many of its neighbors. Having rushed
through elections that were hoycotted by most eligible voters, the government ensured the election of a
parliament stacked with its loyalists. Having also hanned some 138 private associations for allegedly not
having proper licenses, the government then pursued opponents and imprisoned those who called for
strikes or distributed critical leaflets. The media were the only remaining outlets for dissent and the
government was determined to mute them.

The government's insistence on keeping its monopoly over television is seen in this light as an
attempt to monopolize the right to free speech. The Hrawi government has refused to issue licenses to any
of the private television stations and has repeatedly called on them to close down. Lebanon Television, a
venture owned jointly by the government and Rafig al-Hariri, its Prime Minister, is the only one with a
license (and a monopoly until the year 2012). Similarly, only newspapers and journalists critical of the
government have been penalized. Newspapers that are loyal, especially those owned by senior

% From a speech he gave at a meeting protesting the closure of 2/-Safir. The Lehanese Communist Party, generally
pro-Syrian, did not join the opposition's hoycott of the 1992 elections and is not therefore considered part of the
hardline opposition to the Syrian-supported Hrawi government.

Lebanon's Lively Press Under Attack 47 July 1993



government officials, have heen spared. Advertisements are also parceled out according to political
opinion.

The Hrawi government's actions against the press have a significance that goes heyond Lehanon's
horders. Although its influence was much reduced by the civil war, Lehanon has heen one of the most
important centers of Arabic-language independent press. Governments of the Middle East, including Syria,
Iraq, Saudi Arabia, Iran, Egypt and Kuwait, have for a long time feared the freedom of Lebanese press. While
Syria dealt with the press hy ruthlessly stamping out critics, the others used less violent means. The
wealthy countries lavished subsidies on the press and all put pressure on the Lehanese government to
rein in the media for them, using its own complicated weh of repressive laws and decrees. Most
governments made political alliance, aid, trade and tourism conditional on restricting the media.

The government has justified its restrictions as an attempt to consolidate the reconciliation
trends established by the Taif Accord of 1989 (the New National Covenant). It accused the press of delaying
full peace by stoking the embers of hatred. The crisis in Lebanese journalism is then how a free press may
survive in the face of these enormous odds, especially the charge that free press, a most important
ingredient of civil society, is an element in destroying it.

The attack on the media appears misguided. While individual writers and papers have expressed
partisan views, there is no proof that press restrictions were ever useful in arresting Lebanon's civil strife.
On the contrary, evidence suggests that periods of restricted freedom of expression were followed by
intensified violence.

Muzzling dissent in the name of reconciliation is therefore seen as a cynical attempt to exploit the
fears which many Lehanese have of a relapse into civil war. During much of Lebanon's recent history, the
state structure was respected only when it was seen as an honest broker hetween competing groups and
individuals. If state action tipped the balance in favor of one group or individual over another, the
aggrieved party's trust in the government waned. Peaceful expression can detect these shifts to make it
possible to deal with the imbalances, whether real or perceived, hefore they reify into hardened positions
to which parties and individuals retreat, making it possible for ambitious local leaders and outside powers
to exploit them in the name of safeguarding group rights. As many have demonstrated, impulses to
continue the ruinous 15-year civil war were fueled hy such reified positions the advocacy of which was
utilized by aspiring young leaders and cynical foreign powers to prolong the war.”

% Numerous hooks have heen written on Lebanon's civil war. Of particular interest are three chronicles by Jonathan
Randall (Washington Posb, Going All the Way. Rohert Fisk [ 77e Independend, Pity the Nation, and Charles Glass (ABC),
Trilbes with Flags.

July 1993 48 Middle East Watch/Fund for Free Expression



This report is a pulslication of Middle East Watch and the Fund for Free Expression, iwo
divisions of Human Rights Watch It was written amd researched by Azz Abu-Hamad,
associate director of Middle East Watch: and edited by Gara LaMarche, associate director
of Human Rights Watch and executive director of the Fumd for Free Expression.

Holly 1. Burklialter, Washington director of Human Rights Watch: Bromwen Manly, Schell
fellow for Africa Watch: and Lamia Matta, coordinator of freedom-to-write comimittee of
American PEN, read the manuscript amd provided invaluable suggestions. Amn Marie
Baddoeur provided extensive research assistance for the 1992 events. Eric Goldstein, Lydia
Lobenthal amd Elizalseth Wilcox provided additional support

Middle East Watch was established in 1989 to monitor compliance with international
Hhuman rights standards in the Middie East and North Africa  The chair is Gary Sick: vice
chairs, Lisa Anderson and Bruce Rabb,

The Fumd for Free Expression was created in 1975 to monitor and comliat censorship
around the world and in the United States. The chair is Roland Algramt: vice chairs, Aryeh
Neier and Robert Wedgeworth.

Middle East Watch and the Fund for Free Expression are divisions of Human Rights Watch,
which also includes Africa Watch Americas Watch Asia Watch Helsinki Watch and
special projects on Prisoners’ Rights and Women's Rights. The chairis Robert L Bernstein
and the vice chair is Adrian W, DeWind. The staff includes Kenneth Roth, acting executive
director: Holly J. Burkhalter, Washington director: Gara LaMarche, associate director: Hlen
Lutz Califormia director: Susan 0snos, press director: and Jemera Rone, counsel,

Lebanon's Lively Press Under Attack 49 July 1993



