
 

July 1997  Vol. 9, No. 7, (D) 

 

 

UZBEKISTAN 

 

VIOLATIONS OF MEDIA FREEDOM 

Journalism and Censorship in Uzbekistan 

 

 

 

 

INTRODUCTION ......................................................................................................................................................2 

 

RECOMMENDATIONS............................................................................................................................................4 

 

LEGAL OBLIGATIONS ...........................................................................................................................................5 

 

MEDIA OVERVIEW.................................................................................................................................................7 

Ownership......................................................................................................................................................8 

Censorship .....................................................................................................................................................9 

Media as a Propaganda Tool .........................................................................................................................9 

 

VIOLATIONS OF MEDIA FREEDOM..................................................................................................................11 

Intimidation and Dismissal of Journalists and Editors .................................................................................11 

Bans and Illegal Closure of the Press...........................................................................................................12 

Government Tolerance of Foreign Media....................................................................................................13 

The Russian Media .........................................................................................................................13 

Western Media................................................................................................................................15 

 

ACKNOWLEDGMENTS ........................................................................................................................................16 

 

APPENDIX ..............................................................................................................................................................17 

 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 2 

 INTRODUCTION 

 

Despite the government of Uzbekistan=s professed commitment to freedom of the pressCmade both explicitly 

and publicly over the past two yearsCstate censorship of the media remains pervasive and intimidation of journalists is 

rampant.  The tone and subject matter of articles published in Uzbekistan is strictly controlled by the government.  

Moreover, many journalists do not dare to challenge the parameters of the state=s media policy, fearful of the possible 

professional repercussions should they guess incorrectly about the limits of the state=s tolerance for critical expression.  

The Uzbek government=s public calls for greater press freedom lie in stark contrast to its complete failure to give force 

to laws that guarantee freedom of expression, as well as to the impunity granted to those who beat and harass 

journalists.   

  

During the period of perestroika (restructuring), from approximately 1985-91, and democratization in the 

Soviet Union the media came to realize its own potential and became a true venue for political debate. The media was 

at the same time the catalyst and the yardstick of political reform. Except for a slight liberalization of the media in the 

late 1980s and early 1990s, during which some opposition newspapers and Islamic periodicals were published 

independently,  media in the successor state of the Republic of Uzbekistan have largely remained the moribund organs 

they were during the times of heaviest Soviet control and continue to be employed primarily as a tool of the 

government, in violation of international and, in some cases, domestic human rights law.  Today there exists a tension 

between official government policy toward free speech, which allows the principle of free media, and the stark reality 

for journalists and media consumers who cannot enjoy the practice of free media because of government harassment. 

The independent media will continue to suffer until the Uzbek government of President Islam Karimov musters the 

political will to observe laws protecting free speech. 

 

Every news story currently released to the public by the local media has been scrutinized and approved by an 

apparatus of strict state censorship.  Journalists who deviate or attempt to deviate from the unwritten but universally 

understood limits of Aacceptable@ topics and tone (a positive, uplifting ideology) have been expelled from the country, 

fired from their jobs or threatened with dismissal, and on occasion beaten or threatened with violence to them or their 

families by  the security services. Opposition newspapers are banned without legal justification (as are all but the four 

government-financed, Apocket opposition@ parties), and individuals implicated in their possession or distribution within 

the country are detained and arrested.  Careful daily monitoring of the major media in Uzbekistan, in Uzbek and 

Russian languages, from June 1996 to March 1997, revealed little substantive critical analysis of domestic affairs and 

no criticism of government policy, common indicators of free speech.  The only criticism that is allowed  is of low- or 

mid-level officials, such as of the managers of a factory which is not working efficiently,  or of mismanagement in the 

urban transport system. There is no domestic expression of political views that differ from the government's.  As a 

result, the tone is reminiscent of the latter days of the Soviet media, according to which  the country seemed to enjoy 

only prosperity, although some mild criticism of low-level corruption or inefficiency was nevertheless encouraged.   

 

Over the last two years, the government has adopted an explicitly pro-free speech attitude.   Since 1995, leading 

foreign news radio stations such as Radio Liberty, Voice of America and the BBC (British Broadcasting Company) 

have not suffered the relentless vilification in the press and jamming of their broadcasts that characterized earlier 

periods; since approximately 1995, they have been granted significant privileges, such as government accreditation, and 

their correspondents no longer suffer regular interrogation and harassment from security forces.
1
  However, print and 

broadcast media emanating from the Russian Federation or filed for the Russian media have been particularly hard hit 

during this  same period, with reductions  in  rebroadcasting of Russian programs and in the accessibility of Russian 

newspapers. 

                                                 
1
 Critics and human rights activists charge that the radio stations have diminished their criticism of the government to 

ensure the continuation of their accreditation and decreased harassment of their Uzbekistan-based correspondents.  Human Rights 

Watch/Helsinki is unable to take a position on these allegations because it does not consistently monitor the pertinent Radio 

Liberty, Voice of America and BBC broadcasts. 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 3 

 

Messages of government support for a free media are often ambiguous at best, and at worst hypocritical.  

Exhortations for reform emanate from the pages of the leading dailies and from the president himself, but journalists so 

far have failed to respond to the call because of skepticism about their newly Agiven@ rights and fear of retribution.  In 

one typically mixed recent statement in the government daily newspaper Narodnoye Slovo (Word of the People), a 

journalist noted that AGiven that the media represent a powerful means of influencing the masses, and taking into 

account the peculiarities of the transitional period, it was deemed advisable to maintain state control over the work of 

the media in Uzbekistan.@
2
  In a December 1996 issue of another government daily, Pravda Vostoka (Truth of the East), 

an authority on journalism called for the rejection of censorship and the strengthening of legal protections for 

journalists and media; at the same time, he urged that Alaws governing the media should take into account... the gradual 

nature of reform and Uzbekistan=s history and culture@Ca restriction fundamentally at odds with free expression 

principles.
3
  

 

President Islam Karimov, who has personally led the new government campaign, continues to send mixed 

messages regarding journalists= ability to work freely.  On the one hand, he calls for a more critical local press corps and 

urges the adoption of  legislation that protects free speech, including draft laws AOn access to information@ and AOn the 

free press,@ and adopting revisions to the law AOn the media.@ (See ALegal Obligations@)  Furthermore, in December 

1995, President Karimov complained that local journalists were "toothless."
4
 In perhaps his strongest remarks to date, 

he told parliament on August 30, 1996: 

 

the press and television carry no profound analysis or serious political, economic or international 

reviews; there is no debate....  Many journalists are still bound up in the old ways of thinking... We 

must fundamentally alter our attitude to criticism in the press... The reaction should not take the form 

of administrative pressure on a journalist or editorial boards, as sometimes happens. On the contrary, 

we must do everything to encourage those who help us rid ourselves of our shortcomings... You 

should know that if there is criticism in the press and you [officials] come down on it the next day, 

then you won't keep your job for long.
5
 

 

On the other hand, the president and, correspondingly, the rest of the government, continue to deny the very 

existence of state censors. The government provides work space and pays salaries to the censors, who play arguably the 

most devastating role in repressing free speech in the mass media in Uzbekistan.  Also, despite new verbal instructions 

                                                 
2
 Narodnoye Slovo, October 8, 1996.  Cited in Foreign Broadcast Information Service, herinafter FBIS. 

3
 Feliks Nesterenko,  professor of the Department of Journalism, Toshkent State University, AHow to Use Freedom of 

Speech in a Civilized Manner,@ Pravda Vostoka, December 25, 1996, p. 3. FBIS, FBIS-SOV-97-003, December 25, 1996. 

4
 Izvestia (News) Moscow, February 28, 1996.  

5
 Uzbekistan Television, August 30, 1996. 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 4 

to journalists, the government has not yet taken significant action to create conditions for a free press, such as enforcing 

extant free speech legislation, or arresting and prosecuting individuals who beat and harass local journalists.  Thus, the 

persistent violations of freedom of free speech and the media by the Uzbekistan government, that are in part 

documented in this report, including by President Karimov himself, belie the otherwise heartening government appeals 

for a  free media.
6
  

                                                 
6
 One indication is that the last sentence of the president=s statement, above, was one of several cut from the official 

version of this speech published in the press. 

While free speech obligations are woefully unenforced in Uzbekistan, prior censorship and intimidation of  the 

media do not fully account for the low quality of media reporting.  One explanation cited by local observers for the 

generally poor professional qualityCthe limited use of sources and weak analysis, for exampleCis that journalistic 

standards have declined as experienced writers and broadcasters are forced to leave their poorly-paid jobs for economic 

reasons and are not replaced by people of the same caliber.  Training for journalists has also suffered as many teachers 

have left the country.  Some journalists now have access to foreign training programs, but this is still relatively 

uncommon.  Almost all of the journalists who spoke to Human Rights Watch/Helsinki agreed that even within the 

limits of what was allowed by state censors,  few broadcasters or writers were currently producing stimulating material. 

 One hopeful sign in this regard is the appearance on Uzbek television of a number of  light-entertainment youth 

programmes fronted by young presenters in a lively, popular format and Biznes-Vestnik Vostoka (Business Herald of the 

East), a weekly newspaper that makes a serious effort to write in an informative, interesting and sensible way about 

economic developments in Uzbekistan, albeit within the same political limits as the rest of the press.  

 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 5 

But the government of the Republic of Uzbekistan bears most of the responsibility. It is directly responsible for 

the perpetuation of censorship, firings, harassment and intimidation of journalists, and for creating an atmosphere that is 

so repressive that journalists often censor themselves before their work ever reaches a formal censor. Another insidious 

side effect of state censorship, albeit not a human rights violation, is that many journalists feel they have no power over 

their final product and thus no real responsibility to the general public (as  opposed to their editors and censors)CAWe're 

not answerable for what we write,@ as one editor put it.
7
 

     

The international community has taken increased interest in the development of the media in Uzbekistan. On 

October 4-5, 1996, the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) conducted a seminar entitled 

"Mass Media under Conditions of Democracy," sponsored by the OSCE=s Office of Democratic Institutions and Human 

Rights. While striving to provide a venue for dialogue on the importance of free speech principles, the seminar agenda 

inexplicably skirted the most glaring and obvious impediment to free speech in Uzbekistan: state censorship.  Indeed, 

the OSCE failed to place the central issue of censorship on the agenda, thus helping the Uzbekistan government 

maintain its clearly false assertions that censorship has been abolished.  On November 22-23, 1996, the U.S. 

Information Agency held a conference on AMass Media and National Identity in Central Asia,@ organized by the 

American Council of Teachers of Russian/American Council for Collaboration in Education and Language Study  

(ACTR/ACCELS).  Because this seminar was held  primarily for ACTR/ACCELS alumni, it was by its very nature 

limited in its audience and thus its effect on journalists in general.  As of this report=s initial writing, there was no 

indication that organizers of either seminar have since raised concerns about censorship and government harassment of 

the independent media with the Uzbekistan authorities, diminishing the long-term value of their initial efforts. 

 

In this period of conflicting government statements and actions with regard to free expression, Human Rights 

Watch/Helsinki hopes that this report on the current state of the media in Uzbekistan will help identify ongoing 

violations of the right to free speech and will spur the government to fulfill its pledges to protect the independence of 

the media  and comply with its obligations to guarantee free speech.  

 

 

 RECOMMENDATIONS 

 

Human Rights Watch/Helsinki respectfully calls on the government of Uzbekistan to take the following steps to 

ensure the freedom and independence of the media:  

 

                                                 
7
 Human Rights Watch/Helsinki interview, Toshkent, September 27, 1996. 

C Comply immediately with the free speech obligations enshrined in the International Covenant on Civil and 

Political Rights and bring domestic legislation into conformity with its article 19 provisions as a matter of 

priority; 

 

C Immediately abolish the State Control Inspectorate and publicly condemn its past censorship functions; 

 

C Ensure that censorship does not continue as official or unofficial practice; for example, by introducing 

legislation that sets out clear punishments for those who violate already existing laws prohibiting censorship 

and enforcing such laws rigorously;  

 

C Cease immediately the practice of questioning, surveying, harassing and otherwise intimidating journalists, and 

ensure that they are not officially penalized or harassed for the peaceful expression of their opinions; 

 

C Punish those responsible for such harassment in a rigorous and timely fashion; 

 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 6 

C Allow the public in Uzbekistan free access to all media sources, including Russian print and broadcast media; 

and  

 

C Immediately lift the ban on those newspapers prohibited solely for exercising their protected right to freedom 

of expression, as defined in the ICCPR, and end persecution of individuals for  possession and dissemination 

of such newspapers.  

 

Human Rights Watch/Helsinki respectfully urges Uzbekistan=s international donors:  

 

C In administering or considering programs of assistance to journalists and the free media, to make public 

concerns about state control at the outset, and set and keep strict deadlines for compliance with benchmarks for 

state improvement. In the event of non-compliance, be prepared to withdraw support for the program; and 

 

C In bilateral and multilateral meetings with Uzbekistan government officials, express serious concern about the 

continued use of censorship in Uzbekistan, remind them of Uzbekistan=s legal obligations to protect freedom of 

expression, and convey donor support for a process of media regulation that is consistent with international 

human rights standards governing freedom of expression. 

 

 

 LEGAL OBLIGATIONS 

 

The Republic of Uzbekistan is obliged to comply with domestic as well as international law to protect freedom 

of expression and freedom of the media. As a state party to the International Covenant on Civil and Political Rights 

(ICCPR), Uzbekistan is obliged to uphold article 19, which stipulates the right to hold and express opinions and to have 

access to information, and the conditions under which these rights may be restricted. 

 

1. Everyone shall have the right to hold opinions without interference. 

2. Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall include freedom to seek, receive and 

impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in the form of art, 

or through any other media of his choice. 

3. The exercise of the rights provided for in paragraph 2 of this article carries with it special duties and 

responsibilities. It may therefore be subject to certain restrictions, but these shall only be such as are provided by law 

and are necessary: 

a.  For respect of the rights or reputations of others;  

b. For the protection of national security or of public order (ordre public), or of public health or morals. 

 

Uzbekistan=s constitution guarantees freedom of expression. Article 67, which deals specifically with the 

media, states unequivocally: ACensorship is not permitted,@ words that are repeated in all related legislation.  A law on 

the protection of journalists= rights passed by  the Uzbekistan parliament in April 1997 goes further:  ACensorship is not 

permitted in the Republic of Uzbekistan. No one has the right to demand of a journalist that he agree with reports or 

material in advance or to demand that material or reports be removed from the press (or airwaves).@
8
  

 

In managing media affairs, the Uzbekistan authorities are bound by the country=s constitution (passed in 1992 

under President Karimov's administration) and laws on  the media and publishing (passed in June 1991 and August 

1996, respectively). These contain some welcome provisions, such as the explicit banning of censorship and the 

affirmation of free speech, but also leave room for prosecuting any journalist who breaches vaguely-defined 

                                                 
8
 Article 4 of the draft Law on the Professional Activity of the Journalist, published in Narodnoye Slovo, February 13, 

1997, p. 2 (translation by Human Rights Watch). 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 7 

prohibitions on the dissemination of  Asecrets@ and  Ainformation that does not correspond to reality.@
9
  The effect of 

these latter clauses is to bolster censorship and stifle free expression  in the stages before publication, rather than after 

information has entered the public domain. 

 

The constitution and domestic legislation also set limits on free speech for the media. Article 67 of the 

constitution states: "The mass media are free, and operate in accordance with the law. They shall be accountable for the 

reliability of information according to established procedures.@  The stipulation of media Aaccountability@  leaves open 

the possibility of arbitrary suspension of general free speech rights, in an environment  in which coverage of even basic 

economic indicators has led to intimidation of journalists by state officials.  The Law on the Mass Media expands on 

the issue of accountability in article 28: AThe bases for accountability [for breaching media legislation]  are abuse of 

freedom of speech and the dissemination of information which does not correspond to reality or which defames the 

honor and dignity of a citizen or organization@ (emphasis added) The law does  not expand on how such Auntrue@ 

information is identified, or who has the right to designate it as such  (except to say that reports based on official 

sources, verbatim statements in parliament, and live broadcasts are exempt).  Violation of this provision can be either a 

criminal or civil offence, according to circumstance. 

 

Article 29 of the constitution imposes further limitations on freedom of expression that it fails to define: 

AEveryone shall have the right to seek, obtain and disseminate any information except that which is directed against the 

existing constitutional system and in some other instances specified by law.@  (This is reiterated in a new draft law 

entitled AGuarantees and freedom of access to information@  published in Narodnoye Slovo on February 12, 1997.) 

Article 29 continues: AFreedom of opinion and its expression may be restricted by law if any state or other secret is 

involved.@  The area covered by Astate or other secrets@ is problematic; Human Rights Watch/Helsinki is not aware of 

any published document stating what information (other than that relating to military and national security matters) it 

encompasses.  The Law on the Mass Media goes only part of the way toward defining what may or may not be 

published legally. Article 4 of the law says:   AIt is not permitted to use the mass media to disseminate a state secret or 

any other secret specifically protected by law; to call for the violent overthrow or change of the existing state and social 

system, [to engage in] propaganda for war, violence, cruelty, or racial, ethnic or  religious  exclusivity, to disseminate 

pornography, or with the aim of committing any criminal action.@   

 

                                                 
9
  Articles 4 and 28 of the Law on the Mass Media, passed June 14, 1991 and amended May 6, 1995  (translation by 

Human Rights Watch). 

The problem of free speech and free media in Uzbekistan is, however, less one of law than of enforcement. 

Many of the cases detailed in this report reveal how little the existing legislation is implemented. For example, the 

constitution and laws explicitly forbid censorship, yet it continues to be practised in a blatant manner. This discrepancy 

between law and reality seems to be accepted by all participants in the editorial process as a fact of life; in any case, 

there is no precedent for a journalist seeking redress in the courts or by other means when faced with restrictions on free 

speech. 

 

 

 MEDIA OVERVIEW 

 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 8 

Uzbekistan has a broad selection of print and broadcast media outlets. According to the government, in October 

1996, there were 515 publications in Uzbekistan: sixty-seven national newspapers, eighty-eight magazines, and, the 

remainder, regional, town, and district periodicals.  Of these, forty-six were the publications of state agencies and 

twenty-one were Afounded by various nongovernmental organizations,@ such as political parties, foundations, and joint-

stock companies; in most cases, funding for these Aindependent@ publications was still provided by government coffers, 

however. Of the eighty-eight magazines identified by the government, seventy were Acontrolled by@ the government; 

others were vaguely identified as belonging to Avoluntary organizations@ and to Aother organizations.@
10

  

 

Despite the numbers, in reality Uzbekistan=s print media are dominated by three national daily newspapers: the 

Uzbek- and Russian-language sister publications Khalq Sozi (People=s Word) and  Narodnoye Slovo (People's Word), 

respectively,
11

 and the Russian-language Pravda Vostoka (Truth of the East).  The weeklies, in particular, represent a 

diversity of interests ranging from the views of the various official political parties to economics, the privatization 

process and the stock exchange. 

 

Television and radio generally remain more influential than the press.  The national newspapers are not always 

available outside main towns and are in any case expensive purchases for many people on low incomes  (despite their 

very low cost by western standards).  The Television and Radio Company of Uzbekistan has four national television 

stations. The majority of programs are in Uzbek, although there are television news bulletins in Russian.  National 

television  carries some programs from Russian State Television and Russian Public Television, including their main 

evening news broadcasts.  In addition, there are a number of state-run regional  television stations.   

 

The Television and Radio Company of Uzbekistan also broadcasts on four radio channels.  According to  

government statistics, as of October 1996 the cumulative duration of radio broadcasting  was  sixty-three hours per day.  

 

Separate from the state television network, many financially independent local television stations are now 

operating. Perhaps the best-known (to foreigners) is STV in Samarqand, but in fact as of March 1997 there were 

twenty-nine such stations, spread across most of the main towns in Uzbekistan and broadcasting to a restricted area 

(usually the town and surrounding districts). The stations vary considerably in the amount of airtime to which they have 

access (or indeed which they can fill)Cfrom a few hours a week to regular daily programming, depending largely on 

their financial means.  They offer a mix of imported films and  entertainment shows, plus  in most cases a greater or 

lesser amount of locally-made news bulletins, depending on their resources, which come from private funding  and 

advertisements.  There are plans to link up these local commercial stations in a network which would import programs 

and sell advertising space centrally.  

                                                 
10

 Narodnoye Slovo, October 8, 1996. 

11
 Khalq Sozi and Narodnoye Slovo share the same photographs and editor-in-chief, but present different features and 

maintain separate editorial staffs. 

The broadcast and print media have increased steadily in number in recent years, with more newspapers 

appearing on the newsstands and an increase in the number of commercial television channels.  However, their growing 

number belies the homogeneity of their content, particularly their news and current affairs coverage. Even a cursory 

glance at a few front pages of the major dailies and weeklies on any newsstand in Uzbekistan reveals that, with slight 

variation, they carry the same news reports (from the official Uzbek news agency), the same official announcements, 

use the same sources, and often carry the same photographs.  This is not the same as the coincidentally similar editorial 

choices which a number of dailies might make on a given dayCinstead, it reflects the uniformity of  style and content 

once familiar to readers of  the Soviet press.  



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 9 

 

Ownership 

Almost all media in Uzbekistan are owned by the state.  The current Law on the Mass Media makes it difficult 

to set up a private, independent  newspaper.  Article 5 of the law states: Athe right to found mass media belongs to 

Councils of People=s Deputies and other state bodies, to registered political parties, public associations, mass 

movements, creative unions, and cooperative, religious and other civic associations set up in accordance with the law, 

and to labor collectives.@ The effect of this clause has been to limit ownership to organizations directly or indirectly 

controlled by the government. 

 

Until August 1996 there were no privately-owned publishing houses.  Then, however, the Uzbek parliament 

passed a new Law on Publishing  allowing  individuals and companies to set up publishing houses, print shops and 

distribution networks. Those starting such businesses are required to provide the authorities with detailed information 

about their identity, affiliation and aims before being licensed to operate.  Moreover, independent financing can be 

expected to be limited for the foreseeable future. More important, as some foreign journalists have found out, 

independent financing is no protection against government harassment and intimidation of journalists, editors, 

interpreters, and others involved in journalism.  

 

 Since the demise of the USSR and concomitant economic austerity, even the State Committee for the Press has 

found it difficult to obtain affordable print paper.  The state=s role as main distributer of the paper needed to print 

newspapers, books, and periodicals clearly provided a further lever of control in a monopoly industry; it is to be hoped 

that the appearance of new private publishers making a sufficient income to obtain paper independently will help break 

this monopoly. 

 

Some publications have already sought to attain at least a measure of financial independence from the state by 

revenue from sales and, more importantly, from advertising.   Local television stations  across Uzbekistan have taken 

the same route (see above). A number of foreign aid programs are directed, among other things, toward helping media 

groups develop greater economic independence. The Eurasia Foundation, for instance, has awarded grants to several 

local newspapers in Uzbekistan. The Internews organization is particularly noteworthy for the extensive and practical 

nature of the consultancy services that it provides to  local, non-state television broadcasters. Internews organizes 

hands-on journalist training seminars and helps produce a regular half-hour program which all participating stations can 

show, consisting of short television features made by the stations themselves, and holds ongoing consultations on 

developing a local television network. (Both Eurasia and Internews are part of the aid programs run by the United 

States Agency for International Development, or USAID.) 

 

Greater economic strength will undoubtedly allow editors to improve the technical quality of their publications 

or programming, and perhaps in the future attract better journalists who will be willing to push the boundaries of 

censorship.  However, for the moment there is no sign that these more enterprising media organizations have been able 

to wrest from the censor ultimate control over their output. As one journalist put it, "even though we make enough 

money to cover our costs and are thus not financially dependent on the state, it makes no difference whatsoeverCthe 

state can close us down at any moment."
12

  The government's closure of Vestnik Kul=tury lends credence to this fear (see 

AThe Russian Media@).  

 

Censorship 

The concluding provision of article 67 of the constitution is unambiguous: "Censorship is not permitted."  

Article 3 of the 1996 Law on Publishing enforces this provision: "censorship of manuscripts and material prepared for 

publishing is not permitted."  This absolute ban on censorship would seem to be a model were it not that all published 

                                                 
12

 Human Rights Watch/Helsinki interview, Toshkent, September 27, 1996. The names of the journalists interviewed were 

withheld for fear of possible negative repercussions. 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 10 

material continues to be subject to prior censorship. Radio and television programs are subject to similarly stringent 

controls, although these are generally exercised by a more senior editor rather than an official censor. 

 

All of the principal daily and weekly newspapers in the capital have their offices in one building on 

Matbuotchilar Kuchasi  ("Press Street") in Toshkent. The censorship office, known officially as the State Control 

Inspectorate, is such an integral part of the writing and editing process that it has its office in the same building. Editors 

must submit all materialsCfrom headline news to feature articlesCin final form for scrutiny by a censor before they can 

be approved to go to press. The head of the inspectorate, Erkin Komilov, declined to discuss his work with Human 

Rights Watch/Helsinki. Journalists report that his office works from a set of instructions issued in 1992 listing what 

may or may not be published. These instructionsCwhich have not been made available to journalists, still less the 

general publicCessentially take up where the published laws leave off in detailing those aspects of life in Uzbekistan, 

such as certain economic statistics, that must not be reported.  AThe result is that whole swathes are cut out of news 

reports after we=ve written them, rendering them useless... And because the instructions date from the early days of 

independence, the effect is actually counter to Uzbekistan=s economic interests,@ said one journalist, adding that, 

absurdly, much of the censored information was already in the public domain abroad.
13

 

 

The inspectorate is subordinate to the State Committee for the Press (commonly known by its Russian acronym 

GosKomPechat=), a government body that dates from the Soviet period. Although formally responsible for the technical 

side of press publishing, such as funding and the provision of paper, it also ensures that newspapers conform to the 

unwritten rules dictating what is acceptable for publication. 

 

According to journalists interviewed by Human Rights Watch/Helsinki, tight editorial control means that a 

potentially sensitive subject is unlikely to be selected as a program or print topic in the first place. In state-run television 

and radio, once the preliminary script is ready, the program editor will weed out anything politically incorrect. If need 

be, the final film footage or soundtrack can be edited. Although essentially the same editorial mechanisms  are 

reportedly employed as in freer broadcasting organizations, this kind of censorship and self-censorship is harder to 

document.  Nevertheless, some journalists reported that the electronic media are in fact more heavily controlled than the 

newspapers. The new commercial television  stations that have sprung up are not all in a position to produce news 

programs, but those that do so steer well clear of sensitive topics.  This often has to do with in-house political controls, 

given the owners' awareness that their existence is vulnerable and that they depend on the tolerance of their local 

hokimiat, or regional government, which is the immediate  registering authority. 

 

Media as a Propaganda Tool  

                                                 
13

 Human Rights Watch/Helsinki interview, Toshkent, March 1997. 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 11 

 The media in Uzbekistan is not merely controlled by the government; it is actively used to propagate ideas and 

information favorable to the administration. Domestic news is uniformly optimistic in tone, and neither the bulletins nor 

the documentary and entertainment output is remotely critical of the government. Censorship plays a crucial role in 

molding new reporting and excising from it anything that does not conform to the official viewpoint. With one 

exception, discussed below, opposition figures are never allowed to speak through the domestic media, and the only 

time their ideas or very existence is mentioned is in the occasional specifically commissioned article in which they are 

viciously attacked.  Coupled with the near absence of information from outside Uzbekistan (except for what is 

broadcast by the BBC and Radio Liberty), this creates an atmosphere of isolation, and deprives readers, listeners and 

viewers of their right to unfettered access to information. The head of State Television and Radio, Shahnoza Ghanieva, 

who is responsible for editing all broadcast reports, told Human Rights Watch/Helsinki representatives that there is no 

censorship in Uzbekistan. Rather, she said, she broadcasts pieces that are Apatriotic.@  She sees it as her role to Agive 

people hope for tomorrow. The perestroika period [in the USSR] shattered people=s hopes.@
14

 One former television 

journalist stated bluntly that he and his colleagues would never deviate from government policy because they knew that 

if they did, Athe consequences will be immediate and unpleasant... In any case, who pays the piper here? Television, 

radio and the press are all funded by the state. The salaries in television and radio may be extremely low, but 

nevertheless it's the state that pays them."
15

 

 

The broadcast media are on occasion used for the grossest forms of propaganda. In one case, in November 

1995, television executive Shahnoza Ghanieva misrepresented the serious human rights concerns of Human Rights 

Watch/Helsinki representatives by stating that the organization had found all reports of abuse to be unfounded.  She did 

not respond to the letter sent by Human Rights Watch/Helsinki protesting the misrepresentation and asking for a public 

correction.
16

  

 

Media coverage of an OSCE human rights seminar in September 1996 was fairly neutral, at first, with 

Uzbekistan national radio carrying interviews with dissident and human rights activist Abdumannob Polat, who was 

visiting Uzbekistan for the first time since fleeing political oppression in 1993, and with other human rights activists. 

However, once the seminar was over and many of the visiting foreign participants had departed, both Uzbekistan 

television and the press carried aggressive feature items in which participating local opposition and human rights 

figures came under attack, without offering any right of reply.
17

 

 

Restrictions on what may or may not be said sometimes reach absurd levels. For example, local journalists 

report that certain loaded words such as "totalitarianism" may not be used in any context. The distribution of the entire 

print run of one issue of the Russian-language literary journal Zvezda Vostoka (Star of the East) was reportedly halted 

and a number of pages were torn out, when it was discovered that a reference to the 19th century Bukharan Emirate as a 

"dictatorship" had not been removed.  Journalists also say that historical material dealing with the medieval ruler 

TimurCa crucial figure in the new ideology of Uzbekistan nation-buildingChas to undergo additional high-level 

                                                 
14

 Human Rights Watch/Helsinki interview, Toshkent, November 22, 1995. 

15
 Human Rights Watch/Helsinki interview, Toshkent, September 23, 1996. 

16
 See Appendix A, letter from Human Rights Watch/Helsinki, January 30, 1996. 

17
 For example, Pravda Vostoka, September 19, 1996, p.1. 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 12 

scrutiny before being deemed fit for public consumption.  As a result, the wealth of articles published on Timur (the 

660th anniversary of his birth was celebrated in 1996) paint a rosy, one-sided picture that deprives residents of access to 

a variety of perspectives and sources of information. 

 

Even the weather on occasion comes under close scrutiny. When one newspaper, in its regular weather  forecast 

 column, commented that in the summer heat people might look back with some longing at the chilly period earlier in 

the season, the report allegedly was queried by censor officials as a possible positive reference to the Soviet period.
18

 

 

 

 VIOLATIONS OF MEDIA FREEDOM 

 

Intimidation and Dismissal of Journalists and Editors 

Ahmadjon Meliboev, chief editor of the Uzbek-language literary weekly Adabiat va San@at (Literature and Art) 

and co-chairman of the new Foundation for Support and Democratization of the Media, which is nominally 

independent but government financed, issued a resounding call for freedom of the press when he addressed an OSCE 

seminar on human rights on September 13, 1996. "No one in Uzbekistan is satisfied with the state of the press," he said. 

"Officials react adversely to any criticism." It should be said that this was a rare outburst by a figure who enjoys a 

measure of immunity because of his authority as a literary figure; it also came during a forum whose content was not 

greatly publicized inside Uzbekistan . 

 

Constraints on press freedom can take different forms, from verbal reprimands from state officials to closure of 

a publication. On August 15, 1996, the weekly Uzbek-language newspaper Vatan (Fatherland, a publication of Vatan 

Taraqqioti, one of the official pro-government political parties) published an editorial criticizing the state of the press in 

Uzbekistan, while citing President Karimov's stated desire for improvements in this realm. The editorial stated that 

Uzbekistan=s newspapers were still lacking in diversity and continued to publish old news. Although the editorial had 

been approved by the censor prior to publication, shortly after it appeared in print, Vatan=s acting editor-in-chief, 

Tursunali Akbarov, was reportedly called into the presidential administration and criticized.
19

  The newspaper then 

began appearing irregularly, reportedly due to a shortage of newsprint paper (which is distributed by Goskompechat=).  

A few weeks later Mr. Akbarov was replaced as chief editor.  He later resigned from Vatan, which has now begun to 

appear again regularly.  

 

Sobit Madaliev, editor of the literary journal Zvezda Vostoka, suffered a similar fate. Zvezda Vostoka published 

a mix of new fiction by local authors, essays on Central Asian and other themes, and translations of foreign poetry and 

prose. The content of this Russian-language periodical was intellectual and apolitical, a tone apparently set by 

Madaliev. Madaliev was dismissed in the spring of 1996, reportedly after speaking out against censorship at a 

government-sponsored media seminar.
20

 His departure roughly coincided with a vicious, xenophobic attack against the 

journal and its foreign "avantgardism" in the government newspaper Narodnoye Slovo.
21

 

                                                 
18

 Human Rights Watch/Helsinki interview, Toshkent, September 27, 1996. 

19
 Human Rights Watch/Helsinki interview, Toshkent, August 16, 1996. 

20
 His comments were not made public.  Information given to Human Rights Watch/Helsinki, Toshkent, August 16, 1996.  

21
 March 1, 1996. 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 13 

 

In early January 1997, a new Uzbek-language weekly appeared, Hurriyat  (Freedom), which was set up with 

the help of the recently-formed Foundation for Support and Democratization of the Media, and which described itself 

as an Aindependent newspaper.@  Hurriyat did show signs of independence. Because the venture was understood to have 

the support of President Karimov himself, the newspaper=s editors were uniquely able to get away with not being 

censored by the State Control Inspectorate (located  in the same press building only a few doors from their own offices), 

and it omitted to carry  the official reports from the Uzbekistan Information Agency that most other daily and weekly 

papers cannot avoid publishing. Most importantly, Hurriyat carried openly critical material, in the first instance taking 

the state television company to task for what it described as its unimaginative news coverage and overall poor quality.
22

 

 Other controversial pieces included an open attack on censorship and its effects on journalism. AAs long as 

capriciousness and censorship continue to dog journalists, they will never be able to freely express themselves on any 

subject,@ journalist Malik Mansur wrote in this piece. (He nevertheless avoided direct reference to the State Control 

Inspectorate.)
23

 

 

The decision to take such liberties rested with Hurriyat=s editor-in-chief, Karim Bahriev. Apparently offended 

by the criticism, the state television company=s managers hit back immediately after the first issue came out by using 

contacts both in the government and  Foundation for Support and Democratization of the Media to pressure Mr. 

Bahriev to recant. Hurriyat readers were kept abreast of the conflict with the publication of an aggressive letter from the 

acting head of state television, and Mr. Bahriev=s unrepentant response. Mr. Bahriev had a number of conversations 

with senior government officials, including a deputy prime minister, during which he was encouraged to back down. 

After he was criticized at a  high-level meeting  attended by ministers and senior media officials, which he himself did 

not attend,  he was finally given to understand that from its  next, sixth issue, Hurriyat must pass through the censor=s 

hands. He refused to accept this and in consequence had no option but to resign. Issue 6 of the newspaper appeared on 

February 12 without Mr. Bahriev=s imprimatur; it had been censored.  Hurriyat continues in print, but no longer carries 

the same kind of hard-hitting material.
24

 

 

Bans and Illegal Closure of the Press 

The Uzbek authorities ban newspapers that give space to opinions they do not wish publicized, even when 

formally registered by the government. The following newspapers were closed  in 1992-93, some by parliamentary 

decree: Erk (Strength/Will), the newspaper of the opposition Erk party; the Uzbek-language Mustaqil Haftalik and its 

Russian version Nezavisimyi Ezhenedel=nik (Independent Weekly), published by the opposition Birlik movement; 

Dostlik Toi (Flag of Friendship), a Kazak-language daily newspaper published in the name of Uzbekistan=s Kazak 

minority; Istiqlol (Independence), whose focus  is unknown; Tarjima (Translation), a news digest; weekly newspapers 

Tadbirkor and its Russian version Predprinimatel= (Entrepreneur); Rokodrom (Rockodrome), a weekly Russian-

language entertainment publication; and Muloqot and Dialog, differing Uzbek- and Russian-language versions of a 

monthly magazine devoted to political debate.  Although Tadbirkor and Muloqot are again available, the rest never 

reopened. 

 

                                                 
22

 Hurriyat, January 8, 1997. 

23
 Hurriyat, January 29, 1997, p.4. 

24
 Human Rights Watch/Helsinki interviews, Toshkent, February-March 1997. 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 14 

No reasons were given for most of these closures. In the case of the Kazak-language Dostlik Toi, for example, 

the Uzbekistan parliament simply ordered it to stop publication on February 14, 1992. The newspaper had  reportedly 

incurred official displeasure after publishing material that unfavorably compared elections in Uzbekistan with those in 

the United States. It was replaced by the weekly Nurly Zhol (Path of Light), which consists mainly of  translations into 

Kazak of reports that have already appeared in all the Uzbek- and Russian-language dailies (most Kazaks  understand at 

least one of these languages), plus some cultural items.  

 

After Erk and Mustaqil Haftalik were banned in 1992, as part of broader government moves against the 

opposition Erk party and Birlik movement, respectively, they resumed publicationConly now in Moscow.  The  

occasional copy still reaches readers in Uzbekistan via clandestine routes.  Since 1992, individuals have been harassed 

and even imprisoned for possessing or disseminating such publications. The most recent reported arrests took place on 

February 13, 1996. Three scholarsCKholiknazar Ghaniev, Bakhtiar Nabii-oghli, and Nosim BobevCwere arrested in 

Samarqand on charges of violating article 158, part 3, of the criminal code Ain connection with distributes (sic) of press-

literature containing slander (sic) information.@  Under strong international pressure, the three men were released on 

April 13 and the case against them reportedly was closed.
25

  

 

When  Erkin Ashurov, a member of  the outlawed opposition Erk party, went on trial in 1995 in a case 

involving an alleged plot to train saboteurs for attacks on the Uzbekistan government, one of the criminal accusations 

leveled against him was that he illegally helped distribute four stacks of the banned newspaper Erk; court documents 

claim the issue contained incitement to Aviolent seizure of power.@  Mr. Ashurov was convicted in March 1995 on five 

criminal charges
26

 and sentenced to ten years in prison, a term reduced by 25 percent under a presidential amnesty of 

August 1996.  Human Rights Watch/Helsinki considers Mr. Ashurov to be a possible prisoner of conscience, as there is 

reason to believe he was in fact detained solely for his non-violent political activity in the exercise of his rights. 

 

On April 5,  1997, police questioned the Human Rights Watch/Helsinki representative in Toshkent while he 

was visiting a friend=s private home, and demanded he hand over a copy of Tsentralnaya Azia,  a Russian-language 

journal about the Central Asian republics published in Sweden. Approximately ten policemen, several of them senior 

officers, took turns in scrutinizing the journal and refused to return it for over two hours. Only after the Human Rights 

Watch/Helsinki demanded they return the document immediately or else formally confiscate it did the head of the Sobir 

Rahim district police, Bakhtiyor Homidov, telephone a deputy minister of internal affairs for instructions. He then took 

the journal away to photocopy it.   The head of Toshkent City Police Department, Major Davron Tursunnov, finally 

returned the publication without offering any explanation as to their interest in it, or as to why they had questioned the 

Human Rights Watch/Helsinki representative.  

 

Government Tolerance of Foreign Media 

Since approximately 1995, there has been a marked increase in the availability of alternative viewpoints on the 

airwaves in Uzbekistan thanks overwhelmingly to the increased presence of foreign broadcasters in Uzbekistan.  As a 

rule, foreign correspondents enjoy greater freedom to investigate and publish or broadcast than Uzbeks.  The notable 

exception is the Russian media, which has faced growing restrictions.   

 

                                                 
25

 Letter from the Ministry of Internal Affairs of the Republic of Uzbekistan to Human Rights Watch/Helsinki, May 17, 

1996. 

26
 Articles 55-1, 60 (2), 62, 149 (2) and 172 , respectively, of the then Criminal Code of the Republic of Uzbekistan, 

punish Aplot[s] with the goal of seizing power,@ Apublic incitement to treason or to commission of a terrorist act or sabotage@,  

Aorganized activity directed at preparing or  committing particularly dangerous crimes against the state, at establishing an 

organization which aims to commit such crimes,  and participation in an anticonstitutional organization,@ Aabuse of power or 

professional position... causing serious consequences,@ and Amanufacture of poor-quality, non-standard or incomplete products@ . It 

is unclear which of these charges was based on the possession of banned newspapers.  



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 15 

The Russian Media  

The Uzbek authorities' policies toward the Russian-language media have been inconsistent  in recent years, 

with a liberalization in the treatment of Moscow-based broadcasters, but a significant curtailing of media access for 

Russian-language media produced within Uzbekistan. The restriction on access to the Russian-language media 

coincides with the Uzbekistan government=s growing wariness of Russia=s influence in the region, and with the 

emigration of significant numbers of Russian-speakers from Uzbekistan since independence.   

 

Russia's political role in Uzbekistan may be waning, but its intellectual and cultural legacies remain strong. At 

the most basic level, the Mayak news and music station, broadcast from Russia, still appears to enjoy great popularity 

among the Uzbekistan population.  One Moscow-based specialist on Central Asia, Arkadii Dubnov, formerly a pariah 

in some circles in Uzbekistan for his critical reporting of events there, has been granted personal interviews with 

President Karimov and returns frequently and without impediment.  Likewise, in February 1996, the Uzbekistan 

government brought a team of leading Russian journalists to Uzbekistan, including Mr. Dubnov, allowing them 

carefully tailored interviews and escorted trips within the country in the hope that this would generate more favorable 

publicity for Uzbekistan in Russia. The results were mixed. 

 

Nevertheless, independent reporting by Russian journalists from Uzbekistan has been curtailed.  In October 

1996, the Moscow newspaper Nezavisimaya Gazeta (Independent Newspaper) reported that four Russian 

correspondents working in Uzbekistan had been refused renewal of their accreditation.
27

 (It is virtually impossible for a 

journalist to work in Uzbekistan without being officially accredited by the Foreign Ministry.) As of March 1997, the 

authorities still showed no signs of renewing the accreditation of  two of the correspondents concerned, who worked for 

 Pravda (Truth) and the  Itar-Tass news agency. The obstacles to accreditation reported by Nezavisimaya Gazeta 

followed a concerted campaign in the Uzbek media against allegedly biased coverage of the republic by the Moscow 

press. Even President Karimov joined in this criticism in an interview published in the main daily, Narodnoye Slovo 

(People=s Word).
28

  

 

In January 1996, Goskompechat= froze publication of the Russian Cultural Center's newspaper Vestnik Kul=tury 

(Cultural Herald), just after the first issue had appeared. Since early 1995, the Uzbekistan authorities have allowed only 

about five hours per day of Russian-language broadcasts to be rebroadcast from the Russian national television 

company ORT. In Toshkent, a selection of ORT programming is now transmitted on Uzbek TV Channel 3 for a few 

hours each day. A cable company in the capital offers a package including several Russian Television stations, but the 

cost is beyond the means of most ordinary people. As one foreign journalist in Toshkent  commented, "these cuts are 

important because they restrict people's access to unbiased information."
29

 

 

Vestnik Kul=tury existed for just one month, between December 1995 and January 1996, before being closed by 

the government. Following the release of the first issue, the State Committee for the Press decreed that the editors had 

violated a parliamentary resolution by using funds provided by Russia.
30

 The resolution bans "political parties and mass 

                                                 
27

 Nezavisimaya Gazeta, October 9, 1996, p.3. 

28
 Narodnoye Slovo, October 17, 1996, p.1. 

29
 Human Rights Watch/Helsinki interview, Toshkent, November 2, 1996. 

30
 Measures to Prevent the Illegal Funding of Public Associations in the Republic of Uzbekistan, April 3, 1992.  



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 16 

movements which pursue political goals" from funding publications with foreign money. Yet Vestnik Kul=tury was 

founded by Uzbekistan's Russian Cultural Center, an organization with a cultural agenda.  Local observers allege that 

Vestnik Kul=tury fell from grace because its first issue displayed insufficient overt loyalty to the Uzbekistan regime.  

Others say its basic aimCto provide a cultural information service for Russian speakersCwas viewed as inherently 

suspect and a threat to the government.  

 

Only two Russian Federation newspapers are now regularly available on the newsstands: Trud (Labor) and 

Argumenty I Fakty (Arguments and Facts) are reprinted and sold in Uzbekistan. The government, which controls the  

reprinting and sale of these papers, has explained the cutbacks in reprinting other major Russian Federation  

newspapers by citing the expense of foreign newspapers for most citizens, but the limited coverage of Uzbekistan 

provided by these two newspapers surely also plays a role. Izvestia (News), which does report on Central Asia,  is no 

longer printed in Toshkent.  There is no legislation banning Russian Federation newspapers in general or in particular, 

but they are sometimes confiscated from arriving travelers by Uzbekistan border officials, and have also been 

confiscated during police searches of people=s homes.  The absence of Russian newspapers and the reduced broadcasts 

of Russian television is felt particularly by the local Russian population, many of whom complain that their access not 

just to Moscow but to the outside world in general is gradually being closed off.  Even President Karimov=s Institute of 

Strategic Studies reports that fully 40 percent of the Russian-speaking population that emigrated from Uzbekistan in the 

first seven months of 1996 did so because of what it called Aan information blockade@ in the country.
31

  

 

Perhaps most sinister are the threats of dismissal, threats of violence to family members, death threats, and 

beatings reportedly suffered by some leading Russian-language journalists  in Uzbekistan in recent years. (They 

requested that their names be withheld for fear of retribution.) Their fears were fueled by the February 1996 death of a 

colleague,  correspondent Sergei Grebeniuk in Toshkent.  Mr. Grebeniuk  had worked for Interfax, perhaps the most 

outspoken of the Russian Federation news agencies reporting out of Uzbekistan. The circumstances of his deathCby 

drowning, officials saidCwere unclear, and the details of a police investigation raised some concern that it could have 

been homicide.  Uzbekistan=s deputy interior minister, Kutbutdin Burkhanov, insisted that Mr. Grebeniuk=s death was 

in no way connected with his journalistic concerns.
32

  Nevertheless, the fact that the police investigation did not answer 

the questions posed about the circumstances of the death sent a chilling message to journalists, particularly Russians, in 

Uzbekistan.  Several Russian-media journalists who reportedly had been harassed or threatened in the past emigrated 

from Uzbekistan recently, citing government pressure, inability to work freely as journalists, and fear for their safety 

and that of their families.  Their departure further erodes the base of experienced journalistic professionals reporting 

and writing on Uzbekistan for the Russian Federation media, boding poorly for the future of the medium.  

 

Western Media 

The most notable loosening of government control in Uzbekistan since the early 1990s has been for the benefit 

of listeners to foreign, particularly western, broadcasters.  However, access to western print media remains highly 

limited, for economic reasons as well as due to government control of borders and distribution.   

 

Until about 1995 the government of Uzbekistan jammed the British government=s radio broadcasts of BBC 

programming and that of U.S. government-funded radio stations Voice of America and Radio Liberty and lambasted 

their contents as the products of Aenemy voices@ and hostile foreign propaganda.   

 

                                                 
31

 Nezavisimaia Gazeta Moscow, August 22, 1996, p.3. 

32
 Nezavisimaia Gazeta Moscow, February 20 , 1996, p.3. 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 17 

The government tried not only to discredit foreign programming but to curb overseas scrutiny of Uzbekistan=s 

own domestic media.  For example, on January 22, 1994, American scholar William Fierman arrived in Toshkent for a 

scheduled one-week stay to assess conditions for the development of independent mass media in Uzbekistan, a project 

he was pursuing for the Internews organization, sponsored by the USAID.  Of the other U.S. citizens arriving on his 

flight to work on USAID projects, only Professor Fierman was denied a visa.
33

  He was unable to secure a written 

explanation for the denial; indeed, he was given patently absurd explanations for his inability to enter the county or 

leave the airport, including that Toshkent had been closed for quarantine.  After spending two days confined to the 

airport, he was forced to leave Uzbekistan on the verbal promise that if he went to Frankfurt he would then be able to 

enter Uzbekistan, a promise which was not kept.  He was therefore forced to abandon the planned media investigation 

and leave the country.
34

 In 1994, American journalist Steve LeVine was stripped of his journalist=s accreditation, 

expelled, and denied reentry from the country after publishing a number of articles critical of  Uzbekistan in the U.S. 

press. At the time he was also placed on a Commonwealth of Independent States  blacklist, which prevented him 

temporarily from obtaining visas in other republics, including Russia. Since that time he has been granted access to 

Uzbekistan. 

 

Such treatment of foreign journalists has largely ceased in recent years, however. On the contrary, the 

Uzbekistan government has assisted the BBC and Radio Liberty in registering as official foreign agencies. The BBC 

World Service has supplemented its English-language correspondent with a local correspondent working for the Uzbek 

Service, and Radio Liberty has opened an office where local correspondents similarly file stories back to its 

Uzbek-language service in Prague.  The BBC's Uzbek Service has gained morning and evening slots on the local 

re-broadcasts of the popular Moscow-based radio station, Mayak. At the same time, some foreign journalists continue to 

report suffering limitations on their freedom of movement, routine surveillance of their homes and offices, being 

followed  when they travel within the country, wiretapping of their phones, and other forms of government harassment.  

 

Foreign newspapers also continue to be sold  only in a small number of elite hotels, where most Uzbekistan 

residents do not go; a broader range has become available since 1996 but they are extremely expensive.  Even then, 

newspapers containing information critical of repression in Uzbekistan have been known to disappear soon after arrival 

in hotel lobbies.   

 

 *** 

 

 

ACKNOWLEDGMENTS 

 

 

Human Rights Watch/Helsinki gratefully acknowledges the help of Oleg Panfilov of the Glasnost Defense 

Fund in Moscow;  and above all the help of local and foreign  journalists who gave generously of their time, but who 

are not named here to protect their identity.  

                                                 
33

 Although it is standard procedure to obtain a visa for Uzbekistan prior to travel, at the time of Professor Fierman=s trip 

it was possible, in practice, to obtain, a visa at the airport. 

34
 Professor Fierman believes that neither the project nor his background alone was the single cause of his thwarted 

investigation, but has no clear explanation for being singled out for expulsion from Uzbekistan. Bill Fierman, AQuarantine on the 

Silk Road,@ Central Asia Monitor, No. 1, 1994, pp. 12-15. 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 18 

 

This report was written by John MacLeod and was edited by Holly Cartner, Erika Dailey, Jeri Laber, Michael 

McClintock and Dinah Pokempner. The report was prepared for publication by Malcolm Hawkes. 

 



  
Human Rights Watch/Helsinki  July 1997, Vol 9, No. 7 (D) 

19 

 


