
Created by Neevia Personal Converter trial version

 

 
 

 
October  1994 Vol.6, No.12 

 
 

  TIGHTENING UP IN INDONESIA BEFORE THE APEC SUMMIT 

 

 
Weeks before the opening of the Asia-Pacific Economic Cooperation summit in Jakarta on 

November 15, the Indonesian government was tightening controls on non-governmental organizations 
(NGOs) and the press and taking harsh anti-crime measures involving what appeared to be extrajudicial 

executions of suspected criminals. A draft presidential decree designed to prevent NGOs from expressing 
dissent or opposition to government policies was generating protests from human rights, labor, 

environmental and student organizations, and meetings of NGOs in September and October to discuss the 
decree were broken up by security forces. Individual activists, from academics to human rights lawyers, 

were being subjected to various forms of intimidation and harassment.  Members of a new independent 
journalists association, formed after the banning of three news publications in June, found themselves 

facing threats of dismissal; in mid-October, moves were underway to ban them from covering the APEC 
meeting. All of these developments seemed intended to ensure that no incidents, organizations or 

individuals "blackened the good name" of Indonesia prior to or during the APEC summit. 
 

Freedom of Association and the Moves Against NGOs 
 

The draft decree on NGOs was a particularly ominous development. Drafted by the Directorate-
General of Social and Political Affairs of the Ministry of the Interior, the decree was made public in 

February 1994. It took several months for the full implications of the draft to hit home, but by August and 
September, NGOs were mobilizing to try and prevent its promulgation. The new decree would impose 

stricter registration procedures and provide for closer government monitoring of NGOs than existing law, 
in particular the 1985 law on social organizations.1 

 
Article 4 of the new draft, "Functions, Rights and Obligations," and Article 8, "Procedures for the 

Freezing and Dissolution of an Organization" are of particular concern. Both give wide scope to the 
government to shut down any NGO deemed to be engaging in political activity or threatening the national 

interest. Given government statements during the year, anything from criticism of a Cabinet minister to 
protesting the construction of a dam to organizing workers in a factory can be considered inimical to the 

national interest. 
 

The threat posed by Article 8 to freedom of expression and association is obvious: 
 

                                                 
     1 See Asia Watch, Human Rights in Indonesia and East Timor, (New York: 1989), pp.43-44. 

A community organization engaging in activities which threaten public security and order, 
and/or receives foreign assistance without the prior approval of the central government 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com


 
 

Human Rights Watch/Asia 2 Vol.6,No.12 

and/or provides assistance to foreign parties that may be detrimental to national or state 

interests is liable to have its operations suspended...[Article 8(a)(1)] 
 

Activities considered to be a threat to public security and order include: inciting ethnic, 
racial, religious or class-based hostility; undermining national unity and integrity; 

undermining the authority of the government and/or discrediting the government; 
obstructing the implementation of development programs; other activities which have the 

potential to adversely affect political stability and security. [Article 8(b)(1-5)] 
 

Aid from foreign parties that must have central government approval includes financial aid 
and assistance in the form of equipment, staff and facilities. [Article 8(c)] 

 
Assistance considered to be detrimental to the nation and state and which may not be 

provided to foreign parties includes: assistance with the potential to damage Indonesia's 
relations with foreign countries; assistance with the potential to threaten, challenge, hinder 

or interfere with national security; assistance which is a threat to national stability; 
assistance damaging to Indonesia's foreign policy. [Article 8(d)(1-4)] 

 
The last clause could effectively outlaw provision of information by Indonesian NGOs to their 

international counterparts, particularly if the information then became the basis for diplomatic demarches 
or international human rights or environmental campaigns -- or even adverse publicity in the international 

press. Minister of Defense General Edy Sudrajat reinforced the threat in a speech on September 29, 1994 
at Syiah Kuala University in Aceh, when he said that Indonesian NGOs were responsible for generating 

pressure on the government from developed countries in the fields of human rights, labor rights and 
democracy. He cited in particular the efforts to condition trade on respect for labor rights.2 

 
The decree states that an offending NGO will be given two written warnings prior to being 

officially banned, but makes no provision for  contesting a ban. 
 

The reaction of Indonesian NGOs to the proposed decree was defiant. On August 22, forty NGOs 
in North Sumatra engaged in human rights, labor, environmental and community development activities 

signed a declaration to reject the new decree. The declaration said that the draft decree violated Article 28 
of the Indonesian Constitution which guaranteed freedom of association and the right to organize. 

Moreover, it noted, any presidential decree was legally subordinate to the Constitution.  
 

On August 29, a similar declaration was signed in Surakarta, Central Java by forty Javanese 
NGOs. It urged that the participation of NGOs in the development process not be seen by the government 

as a threat to its power and authority but as a way of ensuring that development would continue through 
strengthening communities at the grassroots level. NGOs in West Java issued another such declaration on 

September 26, noting that the draft decree violated the democratic principle of popular sovereignty. 
 

                                                 
     2 "Ada LSM Mengemas Isu Untuk Menekan Negara," Kompas, September 30, 1994. 

The arguments had little impact. On September 22, soldiers from the regional military command, 
Korem 072 Pamungkas, broke up a discussion of NGOs in Yogyakarta on the proposed decree, citing their 

failure to obtain a permit for the meeting. About thirty people were present at the time, including a lecturer 
at the law faculty of Gajah Mada University and the executive director of the Legal Aid Institute in Jakarta, 

Mulyana W. Kusumah. The organizers of the meeting, from a group called the Yogyakarta NGO Forum 
(Forum LSM-LPSM D.I.Yogyakarta), had informed the police the day before of their plans to hold the 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com


 
 

Human Rights Watch/Asia 3 Vol.6,No.12 

meeting, but said because it was an "internal discussion", they had seen no need to apply for a formal 

permit. 
 

The meeting was rescheduled for September 27, but it too was broken up shortly after it began at 
the offices of the Yogyakarta branch of the Legal Aid Institute. Among those who had made presentations 

to the participants before the police intervened were Arief Budiman, a well-known activist academic, and 
Soetandyo Wignjosoebroto, a member of the national Human Rights Commission. Organizers again 

refused to apply for a permit on the grounds that it was an internal and not a public meeting. Article 510 of 
the Indonesian Criminal Code provide for a Rp.25,000 (about $12) fine for anyone who holds a public 

meeting without a permit. 
 

Despite, or perhaps because of the draft decree hanging over their heads, NGOs in Indonesia were 
as willing as they had ever been to test the limits of their room to maneuver. NGOs have begun referring to 

themselves not as "community development organizations" (lembaga swadaya masyarakat or LSM, a 
euphemistic term preferred by the government) but as "non-governmental organizations" (organisasi non-

pemerintah or ornop, a term that the government has seen as provocative and a challenge to its authority). 
In August, the largest and best-known Indonesian environmental organization, WALHI, brought a lawsuit 

against President Soeharto in a Jakarta administrative court.  The lawsuit argued that the president, through 
a presidential decree, had effectively given a no-interest loan to Research and Technology Minister B.J. 

Habibie from funds earmarked for a reforestation program. The loans was to be used for the development 
of a new airplane. (It was reporting on financial aspects of Minister Habibie's involvement with the defense 

industry that led to the banning of Tempo in June.) 
 

On October 12, in another bold move, the Indonesian secretariat of  INFID (International Forum 
on Indonesian Development, which includes some of Indonesia's largest NGOs) called on the APEC 

meeting to look beyond trade liberalization issues to problems of environmental degradation, labor rights, 
women's rights and distributive justice. Abdul Hakim Garuda Nusantara, director of a non-governmental 

public policy institute called ELSAM, drew particular attention to the possible negative consequences of 
trade liberalization on the welfare of workers, in terms of both wages and quality of life.3   

 
Under the terms of the draft decree, such frank statements may be seen by the government as 

detrimental to the national interest and thus become the pretext for dissolving the organization concerned. 
It is not clear when the proposed decree will be formally promulgated or whether there is any chance that it 

might be amended before it becomes law. Many NGO leaders interviewed by Human Rights Watch/Asia 
believe that the Indonesian government will wait until shortly after the APEC meeting to promulgate the 

decree, and that the final version will differ little from the draft. 
 

 

                                                 
     3 Heri Akhmadi, "Tiga Usul LSM Untuk APEC," Jawa Pos, October 13, 1994. 

Freedom of the Press 
 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com


 
 

Human Rights Watch/Asia 4 Vol.6,No.12 

The Indonesian government has also continued to restrict press freedom, after banning the 

magazines Tempo and Editor and the tabloid weekly newspaper, DeTik on June 21, 1994.4 Members of the 
Alliance of Independent Journalists (AJI), set up in August 1994 as an alternative to the government-

backed Indonesian Journalists Association (Persatuan Wartawan Indonesia or PWI), have faced 
intimidation from their editors, while the editors have in turn faced warnings from the Ministry of 

Information. Information Minister Harmoko said on September 21 that AJI's existence "could not be 
justified", and on October 4, Minister of Information Harmoko and PWI head Sofyan Lubis met with 

leading Jakarta-based editors and obliquely suggested that AJI journalists be fired. Harmoko said that 
many young journalists who were not members of PWI were opposed to the government and were being 

manipulated by a third party, perhaps the communists.   
 

At another meeting on October 8, to which editors of all leading newspapers were summoned, 
PWI officials called for the "re-education" of AJI journalists, and sources in Jakarta said that PWI was 

seeking to deny AJI members access to the APEC meeting. In the meantime, articles that could possibly be 
construed as controversial have disappeared from the pages of the surviving press -- neither of the two 

main morning newspapers in Jakarta, Kompas and Republika, covered the WALHI lawsuit, for example. 
 

Press bans have also continued. On October 3, Eros Djarot, editor of the banned DeTik, launched a 
new tabloid that looked exactly like the closed weekly except for its title: Simponi. A paper with the same 

name had been authorized to publish in 1985 under the editorial direction of a man named Syamsu Hadi, 
and Eros Djarot apparently persuaded Syamsu Hadi to lend his name to the revival of the paper under 

Eros's control. The first issue of the new paper was as lively as the old DeTik, with articles on possible CIA 
involvement in student demonstrations against Soekarno, Indonesia's first president, in 1966; the banning 

of the Arnold Schwarzenegger film, True Lies, on the grounds that it insulted Islam; and the reasons for 
massive forest fires in Kalimantan.  

 
But after one day, Simponi ran into problems. The publishing company that printed Simponi, P.T. 

Golden Web, refused to print another issue until it received guarantees that its printing operations would 
not be shut down by the government. An article in a bulletin called Kompak run by independent journalists 

out of the West Java city of Bandung, said the Golden Web company had received a warning from the 
Ministry of Information. 

 
Then, on October 5, the Jakarta branch of the government-backed journalists association, PWI, 

issued a statement officially cancelling a recommendation it had given Syamsu Hadi in October 1985 that 
allowed Simponi to begin publication. The statement noted that Syamsu Hadi had not lived up to his 

commitments as a journalist, that journalists who were not PWI members were involved in the running of 
the revived Simponi (some 40 former staff members of DeTik were involved in the new tabloid), and that 

PWI remained the only authorized association of journalists. The effect of the cancellation was to ban 
Simponi, since in order for a newspaper to get a publishing license, the editor-in-chief must have a 

recommendation from PWI.  
 

                                                 
     4 See Human Rights Watch/Asia, The Limits of Openness, Human Rights Watch (New York:1994), Chapter II. 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com


 
 

Human Rights Watch/Asia 5 Vol.6,No.12 

The next day, October 6, the central office of PWI endorsed the actions of its Jakarta branch. 

Syamsu Hadi was then called to a meeting at the Ministry of Information, at which the head of PWI and 
the Ministry's Director-General for Press Guidance and Graphics, Drs. Subrata, was present. The men 

noted that an internal dispute within the paper had led in 1989 to the publisher stepping down, and he was 
never replaced. The fact that Simponi was thereby "organizationally incomplete" was another pretext used 

by the PWI and the Ministry of Information to force the new paper's closure. "It was clear that Simponi did 
not meet the conditions to publish," Subrata was quoted as saying.5  

 
Syamsu Hadi, who said the meeting at the Ministry took place in a family-like atmosphere, then 

issued a statement saying he would not publish  Simponi for the moment, that he would try and get the 
organizational questions taken care of, and that he hoped the paper would be back on the streets by the 

third week in October. He would need, however, the endorsement of the Jakarta branch of PWI, PWI 
headquarters, and the Newspaper Publishers Association before he can go back to the Ministry and seek 

permission to publish.6 
 

The fate of Simponi drew protests within Indonesia and abroad. On October 8, the United States 
embassy in Jakarta made available a statement criticizing government pressure to suspend publication and 

calling the suspension "a retrograde step that further diminishes press freedom in Indonesia." The 
statement said that the U.S. had urged the government to lift the bans on the publications closed in June 

and saw the action against Simponi as "particularly unhelpful."7 
 

Simponi was not the first publication to be shut down since June. On September 13, in a move 
which struck at NGOs as much as at freedom of expression, a bulletin published by Kalyanamitra, a 

women's rights organization, was shut down by order of Drs. Subrata of the Ministry of Information. In a 
letter numbered 174/Ditjen/PPG/K/1994, Subrata ordered Kalyanamitra to cease publication immediately 

because the bulletin, called Mitra Media, did not have a license to publish, either as a commercial or as a 
non-profit paper. The bulletin carried news on international conferences on women as well as discussions 

of feminist issues. 
 
One radio program, called Jakarta Round-Up, was also shut down, although not by the 

Ministry of Information. Produced by a commercial broadcast company, Trijaya FM, the program 
covered controversial political and economic topics and was highly popular in Jakarta. Its 
troubles started with an interview on the shortage of cement, where a member of the opposition 
party, PDI, accused the government of being responsible for a widely-publicized shortage of 
cement out of a desire to raise cement prices. (Cement is produced through one of the 
conglomerates in which the Soeharto family has a controlling interest.) Then, after the 
publication of Simponi was suspended, the former editor of Tempo, Goenawan Mohamad, and 
another senior journalist, Aristides Katoppo, were interviewed by telephone. They both made 
hard-hitting comments about the implications of the press closures for democracy in Indonesia. 
The owner of Trijaya FM then cancelled the program. But the owner was the Bimantara group, a 
conglomerate owned by one of Soeharto's sons, Bambang Trihatmodjo. 

 

                                                 
     5 "Simponi (Sementara) Tidak Terbit," Jawa Pos, October 8, 1994. 

     6 Ibid. 

     7 "U.S. `Dismayed' Over Magazine Suspension," Reuter, October 12, 1994. 

The fate of Tempo, the best-known of the magazines shut down in June, continued to 
hang in the balance. As of mid-October, two magazines were competing to get the facilities, 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com


 
 

Human Rights Watch/Asia 6 Vol.6,No.12 

publishing license, and perhaps staff of Tempo. One, originally to be called Opini, was supported 
by most Tempo journalists and was backed by Goenawan Mohamad. The second, initially to be 
called Masa, was backed financially by Soeharto crony and timber magnate Bob Hasan. (The 
proposed name was later changed to Gatra, after  it turned out that a Muslim students' 
organization already had a magazine called Masa.)  Hasan was claiming openly that he had 
obtained the license and expected his new magazine to be on the streets by November 1994 -- 
before the APEC meeting begins; he was also trying to recruit as many former Tempo staff as 
possible, with financing provided by a new company created for the purpose, PT Era Media 
Informasi, or EMI. The company  promised to hire back journalists at the same salaries they had 
been making when the magazine was closed, and as of October, twenty-three of some seventy-
five journalists had thrown in their lot with Hasan. 

 

On October 8, copies of a magazine that looked exactly like Tempo but with the name Berita on 
the cover appeared in Jakarta. (The name Opini was also already in use, and Berita was the second 

choice.) In response to a question about how he dared to publish when the magazine did not have a 
license, Putu Sedia, the editor, said, "As human beings, we propose, but God -- I mean the Ministry of 

Information -- disposes."  He then said the new publication was awaiting "guidance" from the 
Ministry about whether it could continue publication. As of mid-October, PWI was demanding to 
see a list of all journalists affiliated to Berita, presumably as a way of screening out members of 
AJI before any decision to issue a publishing license would be granted. The Ministry of 
Information was also raising questions about the ownership of Berita, which was the same 
company that owned Tempo . It was calledthe Foundation for the Welfare of Tempo Employees 
and was part employee-owned. The Ministry apparently said the name of the company smacked 
too much of the old magazine and would have to be changed if a new license was to be 
considered. Chances of getting a new license seemed low in mid-October.    

 

As for the third banned magazine, Editor, its editorial staff was reported to be negotiating with the 
Alatief Corporation, owned by Minister of Labor Abdul Latief, about trying to obtain a new publishing 

license with capital provided by the corporation. 
 

Harassment of Individual Activists and the Case of George Aditjondro 
 

As noted above, individual activists from human rights lawyers to labor leaders to university 
professors appear to have been targeted for intimidation in the run-up to the APEC summit. In mid-

October, one of Indonesia's most outspoken academics, George Aditjondro was summoned by police in 
Yogyakarta to be examined as a "witness" in a case involving alleged defamation of government officials. 

 
Aditjondro, who obtained his doctorate in rural sociology from Cornell University in the United 

States and who now teaches at Satya Wacana Christian University in Salatiga, Central Java, is one of the 
best-known figures in Indonesia's NGO movement. Before returning to graduate school, he was the 

director for many years of a community development organization in Irian Jaya and became both a critic of 
and an authority on development projects involving logging, mining and dam construction. In March 1994, 

he created a major stir when details of his research on East Timor were published in the Australian press; 
he became one of the first Indonesians to so publicly take on his own government about abuses in the 

former Portuguese territory. 
 

On October 5, Aditjondro was attending a conference on East Timor in Lisbon, Portugal, when 
police officers from the Yogyakarta Resort Command came to his house in Salatiga with a summons, 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com


 
 

Human Rights Watch/Asia 7 Vol.6,No.12 

calling him in for questioning in connection with a violation of Article 207 of the Criminal Code, insulting 

the authorities of the state of Indonesia through oral remarks. No specific offense was cited, but the 
summons was based on a police report of August 31. 

 
In interviews in Europe and after he returned to Indonesia, Aditjondro said he believed the 

summons was in connection with remarks he made on presidential succession at a meeting at the Islamic 
University of Indonesia on August 11. He had apparently discussed three possible scenarios: Soeharto 

would be appointed to another term in 1998; that he would formally turn over power to Vice President Try 
Sutrisno or Minister Habibie but continue to exercise behind-the-scenes control; or that a "people power" 

movement would emerge as in the Philippines. He also referred in the meeting to the controversy over 
Habibie's purchase of East German warships, the issue that got Tempo closed down, and joked that the 

power structure in Indonesia could be summed up as "ha ha ha ha": Harto (Soeharto), Habibie, Harmoko 
(Minister of Information) and Hasan (Bob Hasan, the timber tycoon trying to buy up Tempo). 

 
Aditjondro returned to Salatiga on October 9, went to Yogyakarta to give a lecture and got back to 

Salatiga on October 12 to be confronted by a second summons. It was delivered by a police intelligence 
officer, Sgt. Ahmad Muchlis, and asked Aditjondro to appear in Yogyakarta on October 15.   

 
Indonesian sources speculated that the summons was part of a pattern of harassment to deter critics 

of the government from speaking out during the APEC meeting. Others harassed in September and 
October include Mulyana W. Kusuma of the Legal Aid Institute in Jakarta, who was visited by officers of 

the national intelligence agency, BIA, and whose house has been under surveillance; Luhut Pangaribuan, 
director of the Jakarta branch of the Legal Institute, who was visited by police; members of the 

independent labor union SBSI and others. 
 

The Anti-Crime Campaign 
 

Pre-APEC moves to present a harmonious image of Indonesia are not confined to restrictions on 
the press, NGOs, and intellectuals. An anti-crime campaign called Operasi Bersih or Operation Clean-Up 

began in Jakarta in April 1994 under the coordination of Jakarta military commander Maj. Gen. 
Hendropriyono in his internal security capacity, and at least thirteen suspected criminals had been shot 

dead in itsfirst month. The operation initially involved some 16,700 military and police personnel, drawn 
largely from the Greater Jakarta police force and the Jakarta military command, with smaller units from the 

strategic air command, Kostrad; the air force, the mobile police brigade, and the marines. By June 2, the 
total personnel involved in the operation was up to 48,000.8 

 

Operasi Bersih or its shortened form, Opsih, was announced as an effort to rid Jakarta streets of 

the petty criminals who, according to the police, were "terrorizing" the local population.  The Jakarta press 
quoted officials as saying crime statistics had risen alarmingly, indicating "increasing brutality" as grounds 

for initiating this"new and firm action." In the words of Maj. Gen. Hendropriyono, "shock therapy" was 
needed to make the community safe again.9 

 

                                                 
     8K "Kejahatan Tetap Merajalela," Editor, June 2, 1994. 

     9 "Pangdam Jaya: Semua Kejahatan Harus Ditindak Tegas," Kompas, March 3, 1994. 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com


 
 

Human Rights Watch/Asia 8 Vol.6,No.12 

The term had grisly connotations. President Soeharto used it in his autobiography to describe a 

wave of "mysterious killings" (pembunuhan misterius, usually shortened to petrus) that were in fact not so 
mysterious: the Indonesian army shot and killed an estimated 4,000 suspected criminals between 1983 and 

1985 as a means of deterring crime.10 The term was used again during counterinsurgency operations in 
Aceh,  the special region on the northern tip of Sumatra, between 1989 and 1991 when military forces left 

dead bodies along roads as a way of warning others that separatist rebellions would not be tolerated. 
 

Drs. Hindarto, police commander for the Jakarta metropolitan area, also supported the use of the 
term "shock therapy" to describe the new anti-crime campaign. While he denied the existence of a shoot-

to-kill order, he did add that the police "don't want to take risks. If a criminal acts brutally or sadistically, as 
police we have to protect the community". But he added, "There can be no risks taken with regard to the 

situation and conditions of the capital city in the future, especially as we approach the APEC meeting in 
November. With Operasi Bersih, we calculate that before November, Jakarta will be free from robbery or 

any other criminal acts that are now alarming the community."11 
 

The operation revealed Indonesia's concern with its international image as it began preparing for 
the upcoming meeting. It targeted not only extortion, burglary, murder, drunkenness, and street fighting, 

but also "displays that are not in accordance with civilized people such as marking up walls which dirty the 
city's beauty."12 Alcohol, considered a major trigger of violence, was to be more strictly regulated. All 

Jakarta's residents were warned not to carry  weapons of any type in order to speed up the stopping and 
searching of vehicles, public transportation and private citizens in high crime areas. All conduct deemed 

disorderly would be stopped, and anyone who resisted would be considered a criminal, Hendropriyono 
warned. As proof of the early success of the operation, its spoils were displayed regularly to journalists. In 

the first nine days, the operation netted five guns, 161 "sharp objects", 478 criminals, 38,000 bottles of 
alcohol, 3,126 illegal pills and sixteen envelopes of marijuana.13 

 
In early May, under orders from Opsih's commander, twenty police officers stopped and searched 

every passenger on each bus that passed by Jalan Panjaitan, a main avenue in East Jakarta, in the name of 
Operasih Bersih.  They were looking for weapons, pornographic magazines and other "suspicious objects." 

Prostitutes, beggars and street children were also targeted, to improve Jakarta's image for the summit, 
according to residents who reported seeing officials pulling them off the streets.14 In June, troops wearing 

black T-shirts with the word Opsih written across them were involved in the violent suppression of a 
peaceful demonstration in Jakarta to protest the closure of the three newspapers. 

 

                                                 
     10 Some of  these killings had political overtones, as underworld gangs were reportedly often used by factions of 

the military or the ruling party, GOLKAR, to foment localized unrest or intimidate opponents. 

     11 "Kapolda Metro:Sebelum November Jakarta Bersih Dari Pencoleng," Suara Karya, April 30, 1994. 

     12
 "Menko Polkam: Uluran Tangan Kopassus Harus Dilihat Positif," Kompas, April 16, 1994. 

     13 "478 Penjahat dan Pemabuk Diserok Operasi Bersih," Suara Karya, April 20, 1994. 

     14 Victor Mallet, Financial Times, September 29, 1994. 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com


 
 

Human Rights Watch/Asia 9 Vol.6,No.12 

The initiation of Operasi Bersih followed directly from an earlier operation in February called 

Operasi Kilat Jaya, also designed to "calm the people" by stepping up arrests and shooting criminals. 
Eighteen suspected criminals were shot dead in the first month of the operation. In the week ending 

February 25, ten suspects were killed, six alone on February 22. The shootings all followed a similar 
pattern, with the police claiming the suspects were trying to escape. The move to Operasi Bersih,  in which 

the army was more directly involved, appeared to be prompted by the killing of a Special Forces 
(Kopassus) general by street thugs in Jakarta in early April.  The Kopassus commander,  Brig. Gen. Agum 

Gumelar, then offered his forces to the police operation, saying, "We will give all the troops they request, 
as many as they want, of sharp-shooters or others...The latent danger of communism cannot be 

forgotten."15  
In addition to the combined police-army force of Operasi Bersih, Maj. Gen. Arie Sudewo 

announced that some 9,000 military personnel would be deployed to safeguard security during the APEC 
meetings. 

 

Conclusions 
 

The threats against NGOs, the curbs on the press and the stepped-up anti-crime campaign are 

linked to the APEC summit in different ways. The Soeharto government would clearly prefer to have no 
unruly demonstrations or expressions of dissent as the meeting nears, although it may hold off imposing 

the new draconian restrictions on NGOs until the heads of state, including President Clinton, have safely 
departed.  APEC preparations are also playing into the battle over press freedom -- will a new news weekly 

be out on the streets before the summit to dampen international criticism of violations of  freedom of 
expression, or will the influx of international journalists for the meeting inspire the independent journalists 

to demand greater freedom of the press? The diplomatic community and foreign press corps are more 
likely to be concerned about the NGOs and the press than the fate of suspected criminals, but the anti-

crime campaign will result in the arbitrary detention of hundreds and more extrajudical executions before 
the foreign delegations arrive. 

 
It is imperative that those delegations be prepared to address human rights concerns, and make it 

known to their Indonesian hosts that an atmosphere of lively debate and respect for the rule of law would 
be far preferable to one of enforced tranquility, purchased at the price of intimidation, harassment, press 

bans, arrests, and a shoot-to-kill campaign to wipe out crime. In bilateral meetings with President Soeharto 
or Indonesian cabinet ministers, delegates to the APEC meeting should raise concerns in particular about 

the proposed draft decree on NGOs and the efforts to restrict independent journalism. Such attacks on 
freedom of association and freedom of expression are clear setbacks for moves toward greater transparency 

in governance. 
 

Human Rights Watch/Asia (formerly Asia Watch) 
Human Rights Watch is a nongovernmental organization established in 1978 to monitor and promote the 
observance of internationally recognized human rights in Africa, the Americas, Asia, the Middle East and among the 
signatories of the Helsinki accords.  Kenneth Roth is the executive director; Cynthia Brown is the program director; 
Holly J. Burkhalter is the advocacy director; Gara LaMarche is the associate director; Juan E. Mendez is general 
counsel; and Susan Osnos is the communications director.  Robert L. Bernstein is the chair of the executive 
committee and Adrian W. DeWind is vice chair.  Its Asia division was established in 1985 to monitor and promote 

                                                 
 

     15 "Kopassus Siap Bantu Tangkap Penjahat Kakap," Kompas, April 15, 1994. 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com


 
 

Human Rights Watch/Asia 10 Vol.6,No.12 

the observance of internationally recognized human rights in Asia. Sidney Jones is the executive director; Mike 
Jendrzejczyk is the Washington director; Robin Munro is the Hong Kong director; Zunetta Liddell, Dinah 
PoKempner, Patricia Gossman and Jeannine Guthrie are research associates; Mark Girouard is a Luce fellow; 
Diana Cheng and Jennifer Hyman are associates; Mickey Spiegel is a research consultant. 

Created by Neevia Personal Converter trial version http://www.neevia.com

http://www.neevia.com

