
 

 
 

1630 Connecticut Avenue, NW Suite 500 
Washington, DC 20009 
Telephone: 202-612-4321 
Fascimile: 202-612-4333 
Email: hrwdc@hrw.org 
Website:http://www.hrw.org 

 
February 2002 
 
CHINA HUMAN RIGHTS UPDATE 
 
INTRODUCTION 
 
President Bush arrives in China on February 21 eager to further the thaw in U.S.-China relations that followed the 
September 11 terrorist attacks in New York and Washington. His announced agenda includes agreement on anti-
terrorism measures, economic issues, and other areas of common concern, but it is not clear what emphasis he will 
give to human rights. Yet human rights in China should definitely be high on the Bush agenda, especially given the 
Chinese leadership’s opportunistic use of international terrorist concerns to justify suppression of dissent. 
 
The Chinese leadership’s preoccupation with stability in the face of continued economic and social upheaval fueled 
an increase in human rights violations in 2001. China’s increasingly prominent international profile, symbolized by 
its entry into the World Trade Organization (WTO) and by Beijing’s successful bid to host the 2008 Olympics, was 
accompanied by tightened controls on fundamental freedoms. The leadership turned to trusted tools, limiting free 
expression by arresting academics, closing newspapers and magazines, and strictly controlling Internet content. It 
utilized a refurbished “Strike Hard” anti-crime campaign to circumvent legal safeguards for criminal suspects and 
alleged separatists, terrorists, and so-called religious extremists. In its campaign to eradicate Falungong, Chinese 
officials imprisoned thousands of practitioners and used torture and psychological pressure to force recantations. 
Legal experts continued the work of professionalizing the legal system, introducing reforms to better protect 
suspects, and training security personnel in the protection of human rights, but authorities in too many cases invoked 
“rule of law” to defend repressive politics. After the September 11 attacks in the United States, Chinese officials used 
concern with global terrorism as justification for intensified crackdowns in Tibet and Xinjiang.  
  
HUMAN RIGHTS DEVELOPMENTS IN 2001 
 
Freedom of Expression 
Starting in late 2000, authorities began tightening existing restric tions on the circulation of information, limiting the 
space available to academics, journalists, writers and Internet users. Attacks on academic researchers may have been 
partly a response to the January 2001 publication of the Tiananmen Papers, a collection of government documents 
spirited out of China which described in detail the role played by Chinese leaders at the time of the historic June 
1989 crackdown. 
 
In December 2000, Guangdong’s publicity bureau told newspapers and journals not to publish artic les by eleven 
prominent scholars. In June 2001, one of those named, economist He Qinglian, fled China after Chinese security 
agents seized documents, letters, her cell phone, and photos of America friends. Although her 1998 book, 
China’s Pitfalls, had been widely praised by the Communist leadership for its exposure of corruption, she later 
angered authorities when she publicized the widening income gap in the country. Before she fled, the 
propaganda department of the Chinese Communist Party (CCP) banned publication of her works; she lost her 
reporting job at the Shenzhen Legal Daily; and was subject to round-the-clock-surveillance. In May, after the 
Yancheng Evening News published an interview with Ms. He, Chinese authorities ordered top staff to submit 
self-criticisms. 
 
Between February and September 2001, four Chinese academics, all either naturalized U.S. citizens or 
permanent U.S. residents, were arrested and tried on charges of spying for Taiwan. Dr. Gao Zhan, a scholar at 
American University in Washington, sentenced to ten years’ imprisonment, was permitted to return to the U.S 
within days after the conclusion of her trial; Qin Guangguang, a former editor and scholar, was granted medical 
parole and returned to the U.S. immediately after being sentenced to a ten-year term; journalist and writer Wu 



 2

Jianmin was expelled from China following his trial in September; and Dr. Li Shaomin, a naturalized U.S. 
citizen teaching in Hong Kong, was deported from the mainland in July after a four-hour trial. Sichuan native 
Xu Zerong, a Hong Kong resident since 1987, detained in June 2000, was sentenced to thirteen years in prison 
in late January 2002.  
 
Scholars were also affected when the Chinese Academy of Social Sciences rescinded invitations to foreign and 
Taiwan scholars to participate in an August 2001 conference on income disparities. In November 2000, 
authorities cancelled an officially sponsored poets’ meeting in Guangxi province after it became known that 
dissident poets, some of whom had helped underground colleagues publish, were expected to attend. Three 
organizers were detained. In May, police in Hunan province raided a political reading club that had attracted 
teachers and intellectuals, and detained several participants including the founder. 
 
Restrictions on information flows also affected HIV-AIDS research and reporting. In May, Beijing prohibited 
Dr. Gao Yaojie, who had helped publicize the role of unsanitary blood collection stations in the spread of the 
disease, from traveling to the U.S. to receive an award. Earlier, Henan health officials had accused her of being 
used by “anti-Chinese forces;” local officials, who often profited from the sale of blood, had warned her not to 
speak out. In July, village cadres refused to allow her to enter their AIDS-ridden villages. 
 
Media regulations were also tightened. In November, the Party’s top publicity official signaled a new policy 
when he told a meeting of journalists that “the broad masses of journalists must be in strict agreement with the 
central committee with President Jiang Zemin at its core,” a warning repeated in January by Jiang himself. The 
same month, a Party Central Propaganda Department internal circular warned that any newspaper, television 
channel, or radio station would be closed if it acted independently to publish stories on sensitive or taboo topics 
such as domestic politics, national unity, or social stability. The regulations instituted a new warning system; 
after three citations, a media outlet was subject to closure. 
 
By June, the Party had instituted a stricter regime. A decree expanded taboo content to include speculation on 
leadership changes, calls for political reforms, criticism of Party policies including those related to ethnic 
minorities or religion, and rejection of the guiding role  of Marxism-Leninism and Mao-Deng theories, among 
many other categories. The decree forbade independent reporting on major corruption scandals, major criminal 
cases, and human and natural disasters and threatened immediate shutdown for violators. The government also 
ordered a nationwide campaign to educate journalists in “Marxist news ideology.”  
 
In the immediate aftermath of the September 11 attacks in New York and Washington, the Chinese Communist 
Party’s Central Committee Propaganda Department ordered news media to refrain from playing up the incident, 
relaying foreign news photos or reports, holding forums, publishing news commentaries without permission, or 
taking sides. Chinese youth had welcomed the attacks on Internet postings and officials said the restrictions 
were needed to prevent damage to U.S.-China relations. 
 
Authorities routinely prohibited the domestic press from reporting on incidents it considered damaging to China’s 
image, but permitted exposés when it suited the government’s purposes. On September 8, 2001, former Xinhua 
reporter Gao Xinrong, sentenced to a thirteen-year term in 1998 for exposing corruption associated with an 
irrigation project in Shanxi province, wrote U.N. High Commissioner for Human Rights Mary Robinson asking 
that she intercede on his behalf after appeals in China were unsuccessful. Similarly, Jiang Weiping, a Dalian, 
Liaoning province journalist, who also exposed corruption, was arrested in December 2000 and tried in 
September 2001 on charges of “leaking state secrets.” He received a nine-year sentence. After a military truck 
blew up in Xinjiang in November 2000, three journalists at two newspapers were punished for “violat[ing] news 
discipline and reveal[ing] a lot of detailed information” before Xinhua, the official news agency, printed the 
official line on the incident. News media in China are required to use Xinhua reports on any stories that local or 
central propaganda authorities deem sensitive. In June, Yao Xiaohong, head of news for Dushi Consumer Daily in 
Jiangxi province, was dismissed after reporting an illegal kidney transplant from an executed prisoner. In October, 
under pressure from central government publicity authorities, he was fired from his new job at the Yangcheng 
Evening News in Guangdong province. 
 



 3

Chinese authorities, however, did not always succeed in silencing the press. In March, after Chinese authorities 
insisted that a mentally ill man had caused an elementary school blast that killed over forty youngsters and 
teachers in Jiangxi province, the domestic press and Internet sites stopped reporting that the children had been 
involved in the manufacture of firecrackers. However, parents were able to circumvent the censorship and use the 
press and the Internet to establish the truth of their version, that firecrackers at the school had exploded. Premier 
Zhu Rongji, who had initially denied local accounts of child labor, was forced to renege. 
 
Chinese authorities moved against publications as well as individual journalists. In May, a magazine called 
Today’s Celebrities was peremptorily closed for printing articles about corruption and the Cultural Revolution 
(1966-76). Employees had to stop the post office from delivering copies of the offending issue. In June, in a move 
to change its character, authorities replaced the acting editor and other editorial staff at Southern Weekend 
(Nanfang Zhoumuo), China’s most outspoken news publication. The magazine had published a series of articles 
blaming the government for problems in rural areas, reported on the school explosion, and featured an in-depth 
discussion of President Jiang Zemin’s “three represents” thesis. The latter has been promulgated as Jiang’s 
important contribution to the theoretical underpinnings of communism in China. Officials also closed the Guangxi 
Business Daily, which had operated for two years as an independent, privately-owned paper, when it refused to 
merge with the Guanxi Daily. In Jiangsu province, officials ordered the immediate suspension of the Business 
Morning Daily after it suggested that President Jiang’s policies had advanced Shanghai’s development at the 
expense of other cities. In September, Jiangxi province stopped 14 percent of its newspaper and magazines from 
publishing or turned them into internal reference material, thus precluding open subscription or circulation. 
 
At the other extreme, when Beijing’s interests coincided with independent press accounts, the government 
encouraged the reporting. Such was the case in July, when owners of the Nandan tin mine and local officials 
hindered accurate reporting of a flooding disaster at the site. They had been denying that the accident, which 
claimed close to one hundred lives, had occurred. Beijing has been trying to close down illegal mines and 
improve safety standards in others. In the Nandan case, local officials had ignored the violations because the mine 
contributed heavily to the county’s coffers. 
 
In August 2001, the State Council announced revised “Regulations on Printing,” which included a sweeping 
provision forbidding publication of reactionary, erotic, or superstitious materials or “any other” material forbidden 
by the state. In early November 2000, courts sentenced ten people to prison terms ranging from five years to life 
for illegally printing and selling books about such topics as the Chinese intelligence community and the film 
community. In September, tens of thousands of Falungong publications were among some 500,000 documents 
confiscated in Anhui province.  
 
The foreign press was also muzzled. In early March, after Time ran a story on Falungong, Beijing banned future 
newsstand sales of the magazine. In June, five security officers beat an Agence France-Presse reporter after he 
photographed a protestor outside a “Three Tenors” concert held to support Beijing’s Olympic bid. In July, 
government officials in Beijing prohibited the U.S. CBS television network from transmitting video footage for a 
story about Falungong. Chinese authorities banned the October 29 issue of Newsweek  when it ran a cover story on 
corruption. China International Television Corporation, which administers satellite broadcasting, informed foreign 
TV channels that as of January 1, 2002, they must transmit through a government “rebroadcast platform,” a move 
making censorship of incoming broadcasts easier. China Central Television also reneged on a July agreement to 
air in full U.S. Secretary of State Colin Powell’s Beijing interview. It cut one-fifth of his remarks, including those 
defending U.S. criticism of Beijing’s human rights record.  
 
Other moves to tighten information flows and increase government control included the construction of new 
jamming facilities aimed at preventing ethnic groups in Tibet and Xinjiang from receiving news from overseas 
“hostile radio stations.” In May, the State Administration of Radio, Film, and Television ordered all cable TV 
networks folded into provincial or municipal broadcasting networks. In July and August, the State Press and 
Publications Administration announced plans to set up publishing conglomerates to consolidate control of 
magazines and newspapers.  
 



 4

Stringent regulations on rapidly growing Internet use came into effect in November 2000. New regulations 
required general portal sites to get their news solely from state-controlled media unless they had received special 
permission to post news from foreign media or from their own sources, required that bulletin board services and 
chatrooms limit postings to approved topics, and made monitoring of postings routine. A month later, Chinese 
authorities increased the number of Internet police to more than 300,000. In January 2001, a new regulation made 
it a capital crime to send “secret” or “reactionary” information over the Internet. In February, software called 
Internet Police 100, capable of “capturing” computer screens and “casting” them onto screens at local public 
security bureaus, was released in versions that could be installed in homes, cafés, and schools. The product was 
designed in part to keep “unhealthy” information, such as cults, sex, and violence, off the Net. But even with 
some sixty sets of regulations in force, President Jiang in July decried the spread of “pernicious information” over 
the Web and called the existing legal framework inadequate.  
 
By January 2002, the Ministry of Information and Technology had ordered service providers in “sensitive and 
strategic areas” to keep detailed records of who uses their services and at what times.  Providers were also 
required to install software capable of screening and copying private e-mails containing “sensitive material,” to 
end transmissions of such material immediately, and to report offenders to public and state security bureaus 
 
Chinese regulations limited news postings on the websites of U.S.-based companies operating in China. The 
English chatroom of SOHU.com, partly owned by Dow Jones, posted a list of issues prohibited on the Internet by 
Chinese law, including criticism of the Chinese constitution, topics which damage China’s reputation, discussion 
that undermines China’s religious policy, and “any discussion and promotion of content which PRC laws 
prohibit.” The posting continues: “If you are a Chinese national and willingly choose to break these laws, 
SOHU.com is legally obligated to report you to the Public Security Bureau.” An internal America OnLine (AOL) 
memo recommended that if AOL were asked what it would do if the Chinese government demanded records 
relating to political dissidents, AOL staff should respond, “It is our policy to abide by the laws of the country in 
which we offer services.” 
 
In an attempt to control the proliferation of Internet cafes, Chinese officials stopped issuing new licenses while a 
“clean-up” operation to uncover evidence of banned sites or posting of subversive messages was underway. 
Beginning in April 2001, public security departments checked more than 55,000 sites. Also in April, four state 
ministries and departments, including the Ministry of Information Industry, promulgated “The Procedure for 
Managing Internet Service Business Sites.” It barred cafés along a major Beijing thoroughfare and within 200 
meters of key central party, political, and military organs, and middle and elementary schools, and within 
residential buildings. In October, officials announced that more than 17,000 cafes had been closed.  
 
Internet bulletin boards, chat rooms, and online magazines, including university-based sites and those catering to 
journalists, were also closed. In June, Southern Weekend Forum, which allowed postings criticizing the firings at 
the Southern Weekend, was closed; Democracy and Human Rights Forum, produced by the website Xici Hutong 
was suspended for complaints about lack of press freedom. In August, two sites that criticized Jiang Zemin’s 
stand on allowing private entrepreneurs to join the Party, the electronic magazine China Bulletin  and the Tianya 
Zongheng forum were closed. Even People’s Daily , the Party newspaper, was forced to remove a collection of 
articles by a Party member opposed to Jiang’s initiative. In September, the State Council ordered the closure of 
Baiyun Huanghe, a bulletin board with 30,000 registered users at the Huazhong University of Science and 
Technology in Wuhan, after students posted articles about events in Tiananmen Square in 1989. Once the bulletin 
board reopens, the university’s Party committee will manage it. In mid-October, the Telecommunications 
Administration and Office of Information closed Zhejiang Media Forum, a bulletin board for journalists, and 
demoted the webmaster for allegedly leaking secrets, slandering leaders, and attacking government bodies. 
 
Sites that were normally blocked, such as those of U.S. newspapers, were unblocked during the Asia -Pacific 
Economic Cooperation (APEC) summit in Shanghai in mid-October, but blocked again as soon as the conference 
was over.  
 
At least sixteen people were arrested or sentenced in 2001 for using the Internet to send information or to express 
views that the leadership disliked. In March, a court in Sichuan province sentenced Jiang Shihua, a middle -school 



 5

teacher, to a two-year term for “inciting the subversion of state political power.” In April, Wang Sen was detained 
for having exposed local trafficking in medicines; a Hebei province court sentenced Guo Qinghai, a bank 
employee, to a four-year term for subversion for posting pro-democracy articles on a U.S. web site; and veteran 
activist Chi Shouzhu, who had printed out pro-democracy writings from a web site, was detained. In May, public 
security officers detained Hu Dalin for helping his father maintain websites featuring the latter’s leftist writings, 
and Wang Jinbo for libeling the police. The latter received a four-year sentence in December on subversion 
charges. In June, Liu Weifang, a small business owner in Xinjiang, received a three-year sentence for articles 
attacking China’s leaders and government reform policies; former university professor Wang Zhenyong was 
arrested for using the Internet to distribute Falungong materials; and police detained Li Hongmin for e-mailing 
copies of the Tiananmen Papers to several friends. He was tried in July but no verdict was announced. In mid-
September, a court in Shaoyang, Hunan province, sentenced Zhu Ruixiang, a lawyer and former journalist, to a 
three-year term for forwarding “reactionary” e-mails to a dozen friends. The city’s Communist Party Committee 
increased his original nine-month sentence after review. In January 2002, in Wuhan, Hubei province, Lu Xinhua 
received a four-year sentence on subversion charges for reporting on human rights violations in China and 
criticizing President Jiang on overseas sites.  
 
Four intellectuals, Yang Zili, Xu Wei, Zhang Honghai, and Jin Haike, detained in March 2001, were tried at the 
end of September on charges of subversion for organizing the Association for New Chinese Youth and publishing 
articles about political reform. To date, they have not been sentenced. Yang was known for his technical ability in 
evading government Internet controls. Huang Qi, detained in June 2000 and tried in secret in August 2001 on 
subversion charges for featuring articles about democracy on his website, had not been sentenced as of January 
2002.  
 
Political activists  
Political dissidents continued to be persecuted. Two members of the banned China Democracy Party, Wang 
Zechen and Wang Wenjiang, were sentenced to six and four-year terms respectively in December 2000. Dissident 
Jiang Qisheng, held since May 1999 and tried in November 1999, was finally sentenced to a four-year term at the 
end of December 2000 for circulating a political essay calling for a candlelight commemoration and public 
mourning of those who died in the massacre in Beijing on June 3-4, 1989. Authorities also let it be known that 
interference with Beijing’s Olympic bid would not be tolerated, sentencing activist Shan Chenfeng, who urged the 
International Olympic Committee to pressure China to release dissidents, to a two-year administrative sentence in 
February. Shen Hongqi, a lawyer, received a three-year sentence for an article advocating reform of China’s 
political system. Police in Inner Mongolia detained activists associa ted with the Southern Mongolian Democratic 
Alliance, which seeks to promote Mongolian traditions and cultural values, but which the government accuses of 
“splittist” activities. In May, Dalai, also known as Bai Xiaojun, was detained for promoting the coming 
celebration of the birthday of Genghis Khan; in June, police detained Altanbulag, a young musician, for 
distributing materials relating to human rights and ethnic problems in Inner Mongolia. Authorities also banned 
works by two young Mongolian poets and in October detained one, Unag, for several weeks. In the Three Gorges 
dam area, four men, He Kechang, Ran Chongxin, Jiang Qingshan, and Wen Dingchun, were sentenced to two-and 
three-year terms on charges of disturbing pubic order. They had attempted to bring local corruption associated 
with residents’ resettlement to the attention of central authorities.   
 
Criminal Justice  
On April 3, 2001, President Jiang initiated a three-month “Strike Hard” (yan da) anti-crime campaign. Stressing 
the need to safeguard social stability and the reform process, he asked that improvements in fighting crime be 
made with “two tough hands.” The following day, Xiao Yang, president of the Supreme People’s Court, 
announced that China’s court would abide strictly by the law during intensified efforts to punish criminal 
elements. The pledge has been honored more in the breach, as the campaign has featured hastily processed cases, 
denial of due process rights, summary trials, harsh sentences, mass sentencing rallies, and an upsurge in 
executions. In Shanghai, for example, judges were ordered to take less time to review evidence in the pre-trial 
phase. A Supreme Court circular on April 12 stipulated that courts should mete out severe punishments to 
offenders, stressed the need for courts to act rapidly, and noted that capital cases should be made irreversible 
through ironclad evidence. Although the prohibition against the use of torture was reinforced by Luo Gan, the 
Chinese Communist Party’s chief law and order official, forced confessions under duress were officially 



 6

acknowledged. The practice is illegal, but evidence obtained through torture is admissible in court. Li Kuisheng, a 
prominent lawyer in Zhengzhou, Henan, was finally cleared of all charges and released in January 2001. He had 
been arrested in November 1998 after defending a client fighting corruption charges, and under torture had 
“confessed” to fabricating evidence.  
 
Provinces and municipalities reported regularly on their compliance with the campaign. Their accounts included 
totals of those apprehended, sentenced, and executed, and information on the kinds of crimes committed. Capital 
sentences were imposed for some sixty offenses including, in addition to violent acts, economic crimes, drug 
trafficking, smuggling, arms dealing, racketeering, counterfeiting, poaching, pimping, robbery, and theft. During 
the first month of Strike Hard, some 10,000 people were arrested and at least five hundred executed. By the end of 
October, at least 1,800 people had been executed, at least double that number had received death sentences, and 
officials had announced they would continue the campaign at least through June 2002 with increased “intensity.” 
By September, China’s deputy procurator general called for a “strike always” campaign. The elimination of 
prostitution and gambling, a crackdown on superstitious activities, and better management of migrants joined the 
list of targets. In July, the Public Security Ministry distributed cash awards amounting to 1.15 million renminbi 
(over U.S.$140,000) to departments in five provinces in recognition of their Strike Hard efforts. In January 2002, 
The Minister of Public Security warned the police not to relax their efforts but rather to step up the campaign. 
 
Despite the Strike Hard campaign, officials in some areas implicitly acknowledged unfairness in the criminal 
justice system. In October, Beijing courts began implementation of new rules on the presentation of evidence 
requiring that both sides present evidence in open court rather than to judges privately. In November 2000, 
Liaoning officials announced that prosecutions in some cities would be based on proof rather than confessions, 
thus guaranteeing suspects’ right to remain silent during criminal interrogation. However, the following month, a 
senior National People’s Congress member admitted that in many places forced confessions, extended detentions, 
and restrictions on the activities of attorneys for the defense were still problems. In January, the vice-president of 
the Supreme People’s Court admitted to corruption within the legal system, including intentional errors of 
judgment, forged court papers, and bribe-taking. In June, the Supreme People’s Procuratorate issued six new 
regulations to prevent violations in the handling of cases and acknowledged Communist Party interference in 
sensitive cases. However, in August, in Luoyang, Henan province, judges who heard the cases of twenty-three 
defendants charged in a fire that killed 309 people said they would not release their findings until they had talked 
to provincial leaders. 

 
China’s commitment to rule of law is being severely tested in two cases involving businessmen, Fong Fuming, a 
U.S. citizen, and Liu Yaping, a permanent resident. Mr. Fong, an engineer and power industry consultant accused 
of bribery and obtaining state secrets, was held without trial from February 28, 2000 to October 22, 2001. Fong’s 
indictment was dated September 24, 2001, but the defense did not learn of it until two weeks before trial. 
Although the U.S. Embassy was informed the trial would be open, Fong’s son was turned away when he arrived 
at court. As of late January 2002, no verdict had been issued. 
 
Liu Yaping, held in Hohhot, Inner Mongolia, on charges of fraud and tax evasion since March 2001, has been 
denied proper medical treatment despite a life-threatening brain aneurysm. On August 7, he was “released 
pending trial,” but instead of being free to move about the city as was expected, he was transferred to a hospital 
and kept under twenty-four hour guard until mid-January 2002 when he was released and informed he could go to 
Beijing for medical treatment. However, as of late January, he still had not received the documents, including his 
passport, that would make travel possible. During his months in custody, Mr. Liu has had only very limited access 
to family members and to legal counsel. He has never been indicted.  

 



 7

Freedom of Religion and Belief  
China continued to crack down on groups it labeled cults and on religious expression practiced outside the aegis 
of offic ial churches. Falungong continued to experience the harshest repression, with thousands of practitioners 
assigned to “reeducation through labor” camps and more than 350 imprisoned, many for nothing more than 
printing leaflets or recruiting followers for protests. Throughout the year, recalcitrant practitioners were subjected 
to stepped-up physical abuse and psychological coercion. Unconfirmed but credible reports of practitioners dying 
in custody mounted. On June 11, the Supreme People’s Court and the Supreme People’s Procuratorate issued a 
new interpretation of cult provisions in the Criminal Law to make it easier to punish practitioners on a wide 
variety of charges. The interpretation made incitement to injure oneself a capital offense, and it increased 
punishments for self-immolation, leaking state secrets, subversion, separatist activities, small-scale “assemblies,” 
and small-scale publishing and distribution. There were reports in mid-August of forty-five followers tried and at 
least five sentenced to te rms of up to thirteen years for offenses such as organizing the printing of leaflets and 
banners and recruiting followers for protests. In December 2001, the Beijing police arrested eleven members of a 
“criminal gang” for spreading Falungong propaganda. Ten members were administratively sentenced to 
reeducation through labor; the eleventh is in custody.  
 
Authorities also targeted other so-called cults, among them Zhonggong, Xiang Gong, Guanyin Famin, Kuangmin 
Zhaimen, the Holy Spirit Reconstruction Church, Mentuhui, Nanfang Jiaohui, and the Local Church (also known 
as the Shouters), sentencing members and leaders, closing their offices, and seizing their publications. On January 
28, 2002, a court in Fuqing, Fujian province, sentenced Lai Kwong-keung (Li Guangqiang in Mandarin), a Hong 
Kong resident, to two years’ imprisonment for “smuggling” some 33,000 bibles to Local Church groups. The 
smuggled version was not one approved by Chinese religious officials. Yu Zhudi and Lin Xifu, from the 
mainland, received three-year terms. After U.S. protests, the original charge, “using an evil cult to damage a law-
based society,” was downgraded to running an “illegal business operation,” but each man was fined the equivalent 
of U.S.$18,000. On February 9, Lai was permitted to return to Hong Kong after the court agreed that due to his 
medical condition he could temporarily” serve his sentences outside prison but under surveillance. A Local 
Church follower who organized songs and prayers in front of the courthouse also was detained until the trial 
concluded. Two other Local Church members from Anhui province have also been indicted on cult charges for 
proselytizing. After news broke in December that a Hubei province court had sentenced Gong Shengliang, leader 
of the Nanfang Jiaohui, to death on charges of “premeditated assault,” rape, hooliganism, and using an evil cult to 
damage society, international pressure succeeded in delaying the execution so an appeal could be heard. Two 
other members reportedly received death sentences; another two received death sentences suspended for two 
years. If no further crime is committed, such sentences are generally commuted to life imprisonment. According 
to some accounts, several alleged rape victims were coerced into giving false testimony. A total of sixty-three 
members of the church have been charged. A court in Xiamen sentenced three mainland members of the Taiwan-
based Holy Spirit Reconstruction Church to seven-year prison terms in January.   
 
A few weeks before Christmas 2000, hundreds of “illegal” Protestant and Catholic churches and Buddhist and 
Taoist temples and shrines in Wenzhou were demolished. In March and April, several dozen house church leaders 
in Hubei province were detained; in May, twelve others were administratively sentenced in Inner Mongolia and 
twenty-three others released after they paid fines amounting to approximately U.S.$25 each. The Chinese 
government also instituted a special study group to bring Christianity “into line with socialism” through 
reinterpretation of basic beliefs. As part of the movement, the study group is looking into local church 
publications considered incompatible with the new interpretations. 
 
The continuing government-ordered merger of Catholic dioceses, a move that went unrecognized by the Vatican, 
also signaled Beijing’s determination to run the church in accord with its own needs. As a result of a student-
teacher boycott of Chinese-controlled ordinations in early 2000, fewer seminarians were enrolled in the Chinese 
Catholic Theological and Philosophical seminary in Beijing. After political education sessions, some seminarians 
were dismissed or ordered to return to their dioceses. In October, after Pope John Paul II expressed regret for 
Catholic Church errors committed during the “colonial period” and expressed hope of normalized relations, 
Chinese religious officials responded by demanding that the Vatican first sever its ties with Taiwan, refrain from 
“using the pretext of religious issues to meddle in Chinese internal affairs,” and apologize for last year’s 
canonization of “foreign missionaries and their followers who committed notorious crimes in China.” Detentions 



 8

in 2001 included those of several elderly influential bishops and priests including Bishop Pei of Inner Mongolia, 
Bishop Li Hongye of Henan province, Father Feng Yunxiang in Fujian province, Father Liao Haiqing in Jiangxi 
province, and Bishop Shi Enxiang, Father Li Jianbo, and Father Lu Genjun from Hebei province. In April, Father 
Lu was sentenced administratively to three years’ reeducation through labor for refusing to join the official 
Catholic Patriotic Association and continuing to preach the gospel and celebrate Mass. In May, the Chinese 
government leveled the grave of Bishop Fan Xueyan, a prominent “underground” bishop who died in 1992, to 
prevent Catholics from paying their respects.  
 
Labor Rights  
Reports of clashes between police and workers and farmers protesting layoffs, unpaid wages and benefits, 
corruption, and relocation problems continued throughout the year. Details as to the course of the incidents and 
the outcomes differed markedly. In December 2000, there were conflicting accounts of whether workers from a 
construction company in Heilongjiang were detained after some 2,000 of them blocked a railway line. One report 
of a dispute at the Guiyang Cotton Textile Factory in January 2001 said ten workers were hospitalized with 
injuries; local officials said the protests ended peacefully. In Changchun in September, either police or members 
of a private security force reportedly beat some one hundred distillery workers protesting the privatization of their 
company and lack of adequate compensation. Local authorities denied the allegations. In April, police in Yuntang 
village, Jiangxi province, arrested five villagers who had been leading a three-year protest against new taxes, then 
stormed the village killing two unarmed protestors and injuring some thirty-eight others. In October, in Qingdao, 
Shandong province, one hundred police officers detained protestors demonstrating against the city’s failure to 
honor its commitment to provide appropriate housing for residents forced to relocate to make way for a real estate 
project.  
 
Labor activists continued to be targeted. Hu Mingjun, Deng Yongliang, and Wang Shen were detained in May 
after helping steel workers in Sichuan province organize a protest to demand back wages. In one prominent case, 
Li Wangyang, imprisoned from 1989 to 2000 for his 1989 participation in the Shaoyang Workers Autonomous 
Federation, was sentenced for subversion in September to a new ten-year term after petitioning for compensation 
for mistreatment suffered in prison. Li’s sister, Li Wangling, received a three-year administrative sentence on 
June 7 for publicizing her brother’s case.  
 
In October 2001, the Standing Committee of the National People’s Congress passed a revised Trade Union Law 
requiring enterprises with more than twenty-five workers to establish a union and prohibiting management 
personnel from holding important union positions. But only government-affiliated unions were mentioned in the 
law, and the right to strike was not guaranteed. In November 2000, a month after workers tried to form an 
independent union in a silk factory in Jiangsu province, Chinese authorities committed Cao Maobing, the union 
organizer, to a mental hospital. It took 210 days for him to be released. 
 
Migrants 
Also in October, authorities revised residential regulations to allow rural residents to apply for residence in some 
small cities and towns so long as they could first find jobs and homes. In larger cities, however, revisions to the 
existing permit system favored educated professionals, thus leaving the majority of migrants open to abuse by 
their employers, the police, and private security guards. For example, in some cities, prospective employers would 
have to obtain approval from local labor and social security bureaus before hiring waiters or shop assistants.  
 
Guangdong province officials have been wrestling with problems in migrant detention centers. In response to 
incidents of serious mistreatment, a ruling was proposed at the end of November prohibiting extortion, rape, 
beatings, trafficking of women, confiscation of property, and forced labor.  



 9

 
In a further move to discourage migrants, many of their children were effectively barred from attending school. 
Most migrant parents, even if legally registered, cannot afford fees charged by regular city schools, forcing them 
to send their children to inferior “migrant” schools. Before the start of classes in September, officia ls closed fifty 
schools for migrant children in one Beijing district, forcing parents to choose between sending their children back 
to the countryside or keeping them out of school entirely.  
 
TIBET 
 
China revised its overall Tibetan policy in June 2001, the fourth such change since it took control of the region in 
1950. Goals for 2001-2006 included accelerated economic development and tightened control over alleged 
“secessionist” activities. A semantic shift from “general stability” to “permanent rule and lasting peace” (chang 
zhi jiu an) at the June forum may also have signaled Beijing’s determination to strengthen direct control over 
Tibetan affairs. During a July visit, Vice-President Hu Jintao stated that it was “essential to fight unequivocally 
against separatist activities by the Dalai clique and anti-China forces in the world.” 
 
Efforts to engage the Chinese leadership in a dialogue with representatives of the Dalai Lama were unsuccessful 
in 2001. Following the Dalai Lama’s criticism of Chinese policy during a speech to the European Parliament 
General Assembly on October 24, the Foreign Affairs Committee of the National People’s Congress reiterated the 
position that talks could take place only if the Dalai Lama renounced his “separatist stand,” and openly 
acknowledged that Tibet was an inalienable part of China, Taiwan merely a province, and “the government of the 
People’s Republic of China the sole legitimate government representing the whole of China.”  
 
At the same time as Chinese officials sought to refute the Dalai Lama’s accusations of Tibetan cultural and 
religious extinction, they continued to suppress free expression, limit the growth of religious practice, and ensure 
that worship was consistent with socialism and patriotism. In February 2001, at the beginning of the Tibetan New 
Year, government workers, cadres, and school children were banned from attending prayer festivals at 
monasteries or from contributing to temples and monasteries. During Monlam Chemo, once a festival of great 
religious significance, monks at Lhasa’s major monasteries were not permitted to leave their respective 
complexes, and government authorities banned certain rites. In June, in Lhasa, officials distributed circulars 
entitled “Strengthening Abolition of the Illegal Activ ities of Trunglha Yarsol (the Dalai Lama’s Birthday) and 
Protection of Social Stability.” Police in the region then detained hundreds of Tibetans who burned incense, said 
prayers, or threw tsampa (roasted barley) into the air in defiance of the order.  
 
Larung Gar, a Tibetan monastic encampment near Serthar in Sichuan province, had come under virtual siege by 
Chinese authorities by mid-2001. Central authorities had ordered the expulsion of all but 400 nuns and 1,000 
monks out of an estimated population of 8,800 over concerns about the institution’s allegedly adverse impact on 
social stability, and officials were determined to complete the downsizing quickly. As monks and nuns were 
forced out, many with no place to go, their meditation huts, most built at individual expense, were destroyed, as 
were shops, restaurants, and other structures. All teaching was suspended at Larung Gar, once a leading Buddhist 
studies center, and its leader, Khenpo Jigme, was moved to Chengdu, Sichuan’s capital. A similar order was put 
into effect at Yachen, another encampment in Sichuan.  
 
Authorities continued to deny access to the Panchen Lama, the second most important figure in Tibetan 
Buddhism. The latest request, in October by Australia’s deputy foreign minister, was denied on the grounds that 
Gendun Choekyi Nyima’s parents want his and their privacy protected. The boy, now twelve years old, 
disappeared from public view in 1995 after Beijing chose another child as the reincarnation. Chadrel Rinpoche, 
the senior lama who led the search, was still in prison. He was last seen in mid-May 1995 shortly before he was 
sentenced to a six-year prison term. 
 
In a further effort to ensure that the next generation of lamas would be beholden to Chinese authorities rather than 
to the Dalai Lama, in July, an eight-year old recognized as an incarnate lama by the Seventeenth Karmapa was 
forced take off his monastic robes, forego religious training, and attend a normal primary school. He is closely 



 10 

guarded at all times. The Karmapa, recognized by both Chinese authorities and the Dalai Lama, escaped to India 
in 2000. 
 
The Strike Hard campaign in Tibet had a decidedly political focus. At a May meeting in Lhasa, capital of the 
Tibet Autonomous Region (TAR), courts were ordered to forcefully carry out the campaign against “those whose 
crimes endanger state security,” and “those who guide people illegally across borders,” in other words, against 
those who help Tibetans reach Nepal or Dharamsala, India, the Dalai Lama’s home in exile. During the first 
month of the campaign, 254 people were caught trying to leave or reenter the TAR, many allegedly carrying 
“reactionary propaganda materials.”  Many were severely beaten after capture. 
 
“Splittist” activities accounted for numerous political arrests and trials in 2001. In January, a Lhasa court 
sentenced Cengdan Gyaco to an eight-year term for agitating separatism and spying for the Dalai Lama. That 
same month, an officer patrolling Sera monastery caught Jampel Gyatso listening to an audio tape of the Dalai 
Lama’s teachings. As of late January 2002, he was detained in the Gutsa Detention Center in Lhasa. Two months 
later, a second Sera monk, Tendar, was detained for involvement in political activities. In February, police 
arrested Migmar and four friends caught watching a video of the Dalai Lama. The friends were released after 
payment of 5,000 yuan (approximately U.S.$600) apiece. A Lhasa court sentenced Migmar to a six-year term in 
May. In March, in Qinghai province, after police raided Tibetan households to confiscate photographs of the 
Dalai Lama, three local men took it upon themselves to collect and hide the villagers’ photos. Police who caught 
the men confiscated the pictures and levied fines of 5,000 yuan. In July, the Nagchu court tried six people, Sey 
Khedup, Tenzin Choewang, Tenzin Lhagon, Yeshi Tenzin, Traku Yeshi, and Gyurmey, for allegedly colluding 
with the Dalai clique and endangering state security. Four of the six were monks. Terms ranged from seven years 
to life imprisonment. Reports indicate that at least two of the monks were severely beaten and tortured to elicit the 
names of their alleged accomplices. At least three foreign tourists and three Tibetans were detained in Lhasa in 
October for displaying the banned Tibetan flag and shouting pro-independence slogans.  
 
On January 20, 2002, Ngawang Choephel, was unexpectedly released on medical parole after serving six and a 
half years of an eighteen-year sentence for spying. An ethnomusicologist, he had been filming traditional Tibetan 
dance at the time of his arrest.  
 
XINJIANG 
 
Even before September 18, when the Chinese government publicly equated Uighur calls for autonomy or 
independence with global terrorism, Beijing had instituted strict measures to crush “separatism” and “religious 
extremism” within the Uighur community in Xinjiang. In April, at the beginning of the nationwide Strike Hard 
campaign, Ablat Abdureshit, chairman of the region, was explicit as to targets in Xinjiang: “national splittists,” 
“violent terrorists,” and “religious extremists.” At the same time, the Chinese leadership reiterated its 
determination to develop the region economically. Both campaigns were entrusted to patriotic Party cadres 
working at the grassroots, who were kept in check by a local law passed in May threatening punishment should 
they sympathize with Uighur aims or refuse to give up their religious beliefs. In April, China’s defense minister 
emphasized the role of the People's Liberation Army in stabilizing the region so as to ensure the success of 
China’s Western Development project. In June, Vice-President Hu Jintao, reiterated the call to root out Islamic 
activists. 
 
 In June and again in January 2002 when their foreign ministers met, the Shanghai Cooperation Organization 
(formerly the Shanghai Five), composed of China, Russia and four republics in Central Asia (Uzbekistan, 
Kazakhstan, Tajikistan, and Kyrgyzstan), reiterated its pledge of cooperation to combat “terrorism, separatism and 
extremists” and to establish “a regular anti-terrorist structure. According to a Chinese official, the campaign 
would be aimed at alleged terrorist groups in Xinjiang, Chechnya, and Uzbekistan.  
 
Although there were credible reports of violence by Uighur separatists in Xinjiang, strict Chinese controls on 
information coming from the region often made it impossible to know whether particular individuals had indeed 
committed criminal acts or whether they were being punished for exercising their rights to free political 
expression, association, or assembly. Typical charges included “splittism,” subverting state power, setting up an 



 11 

organization to establish Islamic rule, stockpiling weapons, endangering social order, and printing anti-
government literature. There were also new reports of torture, forced confessions, and unfair trial procedures. In 
November 2000, Abdulelil Abdumejit died while serving a sentence for the anti-Chinese riots in Yining in 1997. 
Supporters claimed he died from beatings and torture; the state claimed he died from his refusal to follow an 
appropriate medical regime.  
 
The Strike Hard campaign exacerbated the rate of arrests and sentencing. Within three months of the campaign’s 
start in April, Xinjiang police reported solving 8,000 cases, arresting 9,605 suspects, destroying six alleged 
separatist and terrorist organizations, and in conjunction with the procuracy holding more than one hundred 
sentencing rallies involving 300,000 spectators to parade “criminals” and announce sentences before a public 
expected to signify approval.  
 
In April, police in Kashgar arrested twenty-five people for buying ten guns, allegedly to further an independence 
movement; in Urumqi, Abdulaimit Mehmet, convicted of murder and separatism, received a death sentence; six 
Uighurs were executed in Korla on charges of separatism and subverting state power; and Osman Yimit, a trader 
from Kucha, received a seven-year sentence on charges of endangering the social order and engaging in separatist 
activities for failing to register an aid fund for poor families.  
 
In June, Wusiman Yimiti and Maimaiti Reheman were executed for “forming a criminal gang with the aim of 
splitting the country.” Erkhin Talip was executed in September for crimes linked to separatism. In October in 
Yining, five Uyghurs, including Abdulmejid and Abdulahmad, received death sentences on charges of anti-state 
terrorism; two others were sentenced to life imprisonment.  And in November at a combined Aksu and Uchturpan 
county mass rally, death sentences and long prison terms were handed out to twenty-eight Uighurs for separatist 
and terrorist activities. Abdehelil Zunun, who had translated the Universal Declaration of Human Rights into 
Uighur, drew a twenty-year sentence.  
 
Efforts to bring religious practices under the aegis of the state included the April formation of a China Islamic 
Affairs Steering Committee under the administration of the Islamic Association of China. The members, sixteen 
senior China-based experts on Islam, interpreted religious doctrines ostensibly in accordance with Chinese law 
and Islamic doctrine, drafted sermon pamphlets, and worked to bring Islam into conformity with Chinese political 
ideology. An imam “patriotic reeducation” campaign, begun in March, assigned some 8,000 religious leaders to 
twenty-day sessions stressing patriotism, loving socialism, upholding Party leadership, combating separatism, and 
the like. In a number of cases, mosques were leveled, clerics arrested, and “illegal” books and audio cassettes 
confiscated.  Before and during the Muslim holy month of Ramadan, there was considerable pressure, including 
threats of expulsion, against students who fasted or observed other religious rules such as the use of headscarves 
or performance of daily prayers. In December, nine Muslims were arrested for preaching illegally more than 
twenty times in Bayingolin Mongol Prefecture and for translating the Koran into local languages. In January 
2002, it was reported that Ibrahim received a four-year prison term for running a school where English, Arabic, 
and other languages were taught and for talking about Uighur troubles. The school was forced to close around the 
time of his arrest in May 2000. He was also part of a group that advocated adoption of Islamic law. 
 
In January 2001, Chinese officials took aim at Xinjiang’s publications market, calling for stricter policing and 
punishment of those spreading religious fanaticism and ethnic splittism. In April, Secretary Wang told a meeting 
of journalists: “Our media absolutely does not allow any noise that counteracts the Party’s voice.” In May, 
telecommunications authorities announced their intention of closing all Internet portals that had not complied with 
regulations by July 1. In addition, websites using the Uighur language were banned from posting religious or 
political material; nor could Uighurs in Xinjiang access overseas Uighur sites. Access to the U.S. Radio Free Asia 
Uighur language programs was limited by severe jamming. 
 
In January 2002, pressure to follow the official ideological line was explicitly extended to include artists, writers, 
performers, and historians, among others, when Abulahat Abdurixit, the region’s chairman, made clear that “all 
who openly advocate separatism using the name of art” would be purged. The announcement followed recitation 
of a poem by a homeless man at the end of a concert at Xinjiang People’s Hall on January 1. That same month, 
Yili prefecture ordered a campaign against folk customs such as wedding, funeral, and house-moving rituals. 



 12 

Uighur cadres were required to obtain permission before attending such events and to report back to their 
superiors afterwards. A Party official said the aim of the order was to curb extravagance and eradicate 
superstition. 
  
In violation of its once-a-month prison visit policy, Rebiya Kadeer, sentenced in March 2000 to an eight-year 
term for sending Xinjiang newspapers to her husband in the U.S., was limited to one family visit every three 
months. Glass separated her family members during the thirty- to fifty-minute visits, at least one guard recorded 
everything that was said, and topics for discussion were limited. Ms. Kadeer was required to wear a black tag 
signaling that her crime was serious and her behavior bad, in part because she was unable to complete her 
assignments in the prison cardigan factory. However, she was denied the glasses she needed to work efficiently. 
Ms. Kadeer’s family was subject to surveillance and harassment. On September 11, twenty police officers 
searched a son’s house in Aksu Old City, detaining a cousin for several hours and Ablikim Ibrahim, an employee, 
for three days. The men were asked for the guest list from another son’s July 14 wedding. The following day, 
police officers questioned still another son for two hours about his contacts with his family in the U.S. He told 
them that they were well aware of the family’s activities from their own monitoring. In reply, he was told to be 
careful, that any member of the family could be arrested at any time. A fourth son, Ablikim Reyim, was released 
in February, some six months before his two-year reeducation through labor term expired.  
 
HONG KONG 
 
Hong Kong authorities continued to defer to Beijing on a range of important questions.  In July, Hong Kong’s 
legislature, of which elected members are a minority, passed legislation acknowledging Beijing’s power to 
remove Hong Kong’s chief executive, even though the Basic Law, which governs Hong Kong-mainland relations, 
is silent on the question. Although many observers noted a continuing trend toward media self-censorship and 
other pressures on civil liberties, the year was also significant for what did not happen. Despite surveillance and 
escalating rhetoric, the Hong Kong government did not ban Falungong or enact an anti-cult law. After losing a 
“right of abode” case in Hong Kong’s high court, authorities did not seek reinterpretation from Beijing as they 
had in May 1999, but the government did suggest that Hong Kong was under no obligation to provide education 
to a group of overstayers and illegal minors during the battle over their right to remain in the territory. Finally, 
government and university officials did not block Li Shaomin, convicted in July on the mainland of spying for 
Taiwan and subsequently deported, from returning and resuming his teaching duties at the City University of 
Hong Kong. 

 
DEFENDING HUMAN RIGHTS 
 
No independent watchdog organizations are permitted in China; in Hong Kong there is a vibrant NGO (non-
governmental organization) community functioning without any apparent government interference. 
 


